«از بین بردن» ژن های یک بیماری مرگبار ارثی

دانشمندان موفق شدند برای اولین بار ژن‌هایی که عامل یک بیماری مرگ‌بار قلبی که به طور ارثی قابل انتقال است، را در داخل جنین دستکاری کنند و آن را از بین ببرند.

موفقیت این آزمایش می‌تواند به معنای یافتن راه پیشگیری برای بیش از ده هزار بیماری شناخته شده که از طریق ژن‌ها از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شوند، باشد.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا، تیمی متشکل از دانشمندان کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا، با استفاده از فناوری «کریسپر» بخش‌هایی از ترکیب دی ان‌ای را که باعث بروز یک بیماری شایع در ماهیچه‌های قلبی است و ممکن است باعث ایست ناگهانی قلب شود، را با موفقیت جدا کردند. کریسپر که عنوان «موفقیت بر‌تر عملی در سال ۲۰۱۵ را از آن خود کرد، آغاز انقلابی تازه در زمینه پیشگیری از بیماری‌های وراثی است.

این بیماری قلبی، hypertrophic cardiomyopathy نام دارد که در اثر یک اشتباه در ترکیب‌ ژنهای دی ان‌ای بوجود می‌آید. امکان انتقال این بیماری به فرزندان فرد مبتلا، پنجاه درصد است. به گزارش مجله علمی نیچر، که نتایج این آزمایش در آن منتشر شد، اصلاح ژنتیکی در زمان انعقاد نطفه انجام شد. به این صورت که اسپرم‌های حاوی ژن‌های این بیماری به همراه فناوری کریسپر، به تخمک‌های سالمی تزریق شد. ۷۲ درصد جنین‌های شکل گرفته، کاملا سالم بودند. دانشمندان اجازه دادند این جنین‌ها پنج روز زنده بماند و بعد آزمایش را متوقف کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، نتایج این آزمایش در حالی اعلام شده که تنها چند ماه قبل، کمیته ملی علوم آمریکا، در یک راهنمای تازه، از جامعه علمی و فن آوری خواسته بود که از دستکاری ژنتیکی جنین تنها برای مشکلات بسیار جدی پزشکی استفاده شود.

دانشمندان مدتهاست که از همه‌گیر شدن‌ ای فن‌آوری بدون درنظر گرفتن مسائل اخلاقی پیرامون آن واهمه دارند. پیامدهای فرهنگی استفاده از چنین فن آوری‌هایی هم باعث نگرانی است. برخی از صاحب‌نظران هشدار داده‌اند که مهندسی ژنتیکی بدون کنترل، ممکن است به خلق شکل تازه‌ای از به‌نژادی (یا یوژنیک) بیانجامد که در آن ثروتمندان نه تنها می‌توانند ژن‌های فرزندان خود را اصلاح کنند، بلکه حتی به آن‌ها قابلیت‌هایی تازه‌ای اضافه کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *