استریمینگ: آینده بازی‌های کامپیوتری

کنفرانس خبری اکس‌باکس یک مهمان ناخوانده داشت که جمعیت را حسابی ذوق زده کرد: کیانو ریوز بازیگر مشهور فیلم‌ ماتریکس برای معرفی گیم سایبرپانک ۲۰۷۷ روی صحنه رفت. مایکروسافت در کنفرانس خبری‌اش در مجموع ۶۰ عنوان گیم را به نمایش گذاشت.

این شرکت همینطور از خدمات اشتراکی ”اکس‌باکس گیم پس” برای کامپیوترهای خانگی خبر داد. خدماتی که امکان می دهد کاربران نسخه کنسول بازی‌ها را برای اجرا روی کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ دانلود کنند.

گفته شده ۱۰۰ گیم از طریق این خدمات قابل دریافتند از جمله فورزا هورایزون ۴، مترو اکسودوس و هیلو مستر چیف کولکشن. اشتراک این سرویس ۱۰ دلار در ماه هزینه دارد.

استریمینگ: آینده بازی‌های کامپیوتری

ولی شاید مهمترین خبری که از کنفرانس مایکروسافت بیرون آمد نه اسم‌های عجیب و غریب بازی‌ها بود و نه کنسولی که باید یک سال و اندی برایش صبر کرد.

خدمات استریمینگ جدید این شرکت تحت عنوان اکس کلاود همه را به پیشگویی واداشت. به ویژه که بعد از رونمایی از خدمات مشابه گوگل بود.

گوگل چند روز پیش‌تر از خدمات استریمینگ خود، استدیا، رونمایی کرده بود. گوگل مدعی است استدیا می‌تواند گرافیک بازی را با سرعت ۱۰ ترافلاپ پردازش کند. یعنی سریعتر از مجموع پلی استیشن و اکس باکس.

برای استفاده از نسخه آزمایشی استدیا که آبان ماه به بازار می‌آید، گوگل یک دسته یا کنترلر با دانگل کروم کست را به قیمت ۱۳۰ دلار همراه یک اشتراک سه ماهه برای بازی‌هایش عرضه می‌کند.

بازی ۲ Destiny از عناوینی است که هنگام عرضه این خدمات در دسترس خواهد بود

گوگل همزمان با اعلام خبر این سرویس تازه به نوعی پیش بینی کرد که استریمینگ نقطه پایانی برای کنسول‌های بازی است.

نکته‌ای که بعضی از دست‌اندرکاران صنعت گیم با آن موافق نیستند. اسکات اموس، رئیس استودیوهای شرکت تولید بازی اسکوئر انیکس به کلیک فارسی گفت: ”شاید ده سال پیش هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی بشود روی موبایل بازی کرد. وقتی بازی روی موبایل آمد مردم می‌گفتند این دیگر آخر عمر کنسول است. این اتفاق نیفتاد. کنسول‌ها از همیشه قویترند. بعضی از این پیش‌بینی‌ها واقعا خنده‌دار است.”

در همین حال شایع شده که آمازون هم در حال آماده سازی پلتفورم تازه‌ای است که روی کلاود کار می‌کند.

در نمایشگاه امسال شرکت نینتندو هم با مجموعه‌ای از بازی‌های متنوع حاضر بود و بسیاری از طرفدارانش را خشنود کرد: معرفی سری جدید بازی Legend of Zelda: Breath of the Wild (افسانه زلدا) برای پلتفورم سوئیچ نینتندو از جمله پر سر و صداترین گیم‌ها بود. اعلام تاخیر در عرضه بازی Animal Crossing هم البته بسیاری را ناخشنود کرد.

سوئیچ به خصوص در آمریکا بسیار موفق و پرفروش بوده و نشانه‌ای از کمبود علاقه به این دستگاه دیده نمی‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *