اهرام گمشده ( کارال ) Caral

شهر باستانی با شکوه اهرام در ( کارال ) پرو تیتر اخبار سال ۲۰۰۱ بود. این شهر هزاران سال قدیمی تر از اولین تمدنهای شناخته شده در آمریکا است و مربوط به ۲۶۲۷ سال قبل از میلاد بوده و قدمتی به اندازه اهرام مصر دارد.بسیاری اعتقاد دارند که این شهر یک افسانه بوده و واقعیت ندارد. اگر چنین باشد این کشفیات فوق العاده میتواند پاسخ نهایی را به یکی از بزرگترین سوالات باستان شناسی بدهد. چرا انسانها شهر نشین شدند؟

0.805771001394810284_parsnaz_ir

بیش از یک قرن است که باستان شناسان به دنبال یک شهر مادر میگردند. شهر نشینی ابتدا در شش نقطه از جهان آغاز شد: مصر، بین النهرین ، هند ، چین ، پرو و آمریکای مرکزی. در همه این مناطق مردم از واحدهای  کوچک فامیلی حرکت کرده و شهرهای چند هزار نفری را ایجاد کردند. آنها تقسیمات تاریخی را دور زدند، یکی از بزرگترین لحظات در تاریخ بشری.چرا؟ برای یافتن جواب این پرسش باستان شناسان نیاز به یافتن یک شهر اولیه داشتند. اولین مرحله شهر سازی. ولی آنها نتوانستند حتی یک نمونه پیدا کنند. همیشه این مرحله اول نابود شده یا باز سازی شده به نظر میرسید. هنگامیکه باستان شناس ( روت شیدی ) Ruth Shady شهر اهرام ۵۰۰۰ ساله را در صحرای پرو کشف کرد همه نگاه ها به این شهر که به کارال معروف شد، معطوف شد. به طور حیرت آوری کوچک ترین اثری از جنگاوری در این شهر دیده نمیشد. در شهر هیچ اسلحه و هیچ جسد ناقصی  وجود نداشت، در عوض کشفیات (روت) پیشنهاد یک جامعه نجیب را میداد که برای رفاه و تجارت ساخته شده بود. در یکی از اهرم یک فلوت زیبا ساخته شده از استخوان کرکس و پلیکان یافت شد. همچنین باستان شناسان شواهدی از مصرف دارو در این تمدن یافت کردند. ولی شگفت آور ترین کشفی که در این شهر گمشده انجام شد، بقایای کودکی بود که با دقت و علاقه پیچیده شده و با یک گردن بند زیبا از دانه های سنگی دفن شده بود.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. Hgu گفت:

    قدیمی ترین تمدن با تمام معیارهای شهر نشینی مربوط به ارته باستانه که در حوزه آب ریز هلیل رود در جیرفته

  2. Arman گفت:

    با درود فراوان ??
    باتوجه به وجود مکان‌های باستانی هفت هزار ساله مانند تپه ازبکی، چغامیش، جیرفت، تپه حصار، سیلک، ایذه و…. شهرنشینی ابتدا در ایران آغاز شده است، لطفاً اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *