بازگشت به ماه؛ تا چه اندازه شدنی است؟

نمایندگان کنگره و شورای ملی فضایی آمریکا، به رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ»، «جک اشمیت» فضانورد آپولو و «پِگی ویتسون» فضانورد فعلی ناسا، ملحق شدند تا دستور سیاست فضایی به امضا برسد. پس از اینکه دونالد ترامپ، به ناسا دستور داد تا بر روی عملیات فضایی انسان محور، تمرکز کند؛ فضانوردان آمریکایی به ماه باز خواهند گشت. آقای ترامپ، طی مراسمی در کاخ سفید به امضای دستور سیاست فضایی کاخ سفید پرداخت. به موجب این حکم، ناسا ملزم به همکاری با شرکای بین‌المللی و تجاری خواهد بود تا فضانوردان آمریکایی عازم ماه شوند، چرا که نخستین گام برای رفتن به ماه و فراتر از آن تلقی می‌شود.
امضای حکم، حکایت از تغییر دیگری در سیاست فضایی آمریکا دارد که درصدد احیای دوباره‌ی موفقیت برنامه‌ی جامع آپولو در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی است. در دهه‌های اخیر، آن دسته از پروازهای فضایی ناسا که در آن فضانوردان به فضا پرتاب می‌شوند، با آغازی اشتباه، اهمال‌کاری و تغییرات ناگهانی در پی تصدی میز ریاست ناسا توسط مدیریت جدید همراه بوده است. علاوه بر تعیین اهداف جدید، این حکم درخواست بودجه سال مالی ۲۰۱۹ ناسا را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در ماه جولای، آقای ترامپ شورای ملی فضایی به مدیریت «مایکل پنس»، معاون اول رئیس جمهور را احیا کرد تا سیاست خود را مبنی بر عدم محدودیت اقدامات تحقیقاتی ناسا به مطالعات مربوط به زمین اجرا کند و توجهات را به کاوش‌های فضایی عمیق معطوف سازد. این شورا در سال ۱۹۹۳ و پس از آن‌که اختلافاتی در دوره‌ی ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» به‌وجود آمد، منحل گردید.

بر اساس حکم جدید رئیس جمهور، رئیس ناسا برنامه‌ای مبتکرانه و پایدار فضایی با همکاری شرکای تجاری و بین‌المللی در پیش خواهد گرفت تا زمینه‌ی گسترش حضور انسان در منظومه‌ی شمسی و آوردن فرصت‌ها و دانش جدید به زمین، فراهم آید.
مراسم امضای حکم با حضور این افراد برگزار شد؛ نمایندگان کنگره، شورای فضایی بین‌المللی، «باز آلدرین» نخستین فردی که روی ماه فرود آمد، سناتور «جک اشمیت»، آخرین فضانوردی که در طی عملیات آپولو ۱۷ ماه را ترک کرد، «پگی ویتسون» که رکورد بیشترین حضور در فضا میان فضانوردان آمریکایی را در اختیار دارد و «کریستینا کوخ» عضو دسته‌ی فضانوردان آمریکایی سال ۲۰۱۳.
پرزیدنت ترامپ، خاطرنشان کرد: «حکمی که امروز پایش را امضا می‌کنم، بر لزوم کاوش‌ها و اکتشافات انسانی در برنامه فضایی آمریکا، تاکید دارد. این حکم، نخستین گام در بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه پس از اولین پرواز در سال ۱۹۷۲ است. اما این بار نه تنها پرچم آمریکا و ردپایمان را در ماه به جای خواهیم گذاشت، بلکه نهادی هم برای عملیات نهایی به مریخ و شاید روزی به سایر سیاره‌های منظومه‌ی شمسی ایجاد خواهیم کرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *