بالاخره دارویی برای لاغری تایید شد

لاغری

برای اولین بار در سال‌های گذشته، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، درمان دارویی را برای کاهش وزن مورد تایید قرار داده است. داروی «وگاوی – Wegovy» دارویی برای مدیریت وزن است که توسط یک شرکت داروسازی دانمارکی به نام «نووا نوردیسک» ساخته شده است و از سال ۲۰۱۴ اولین دارویی است که در این زمینه به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده رسیده است.

البته این دارو یک داروی کاملاً جدید نیست. داروی مشابه آن که «سماگلوتید» نام دارد، برای سال‌های متمادی در آمریکا و دیگر کشورها به عنوان داروی ضد دیابت مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون ثابت شده است که سماگلوتید با دوز متفاوت می‌تواند عملکرد سرکوب کنندگی اشتها را نیز داشته باشد. دانشمندان امسال با مطالعه‌ای که بر روی ۲۰۰۰ فرد چاق انجام دادند، دریافتند که درمان به‌وسیله‌ی این دارو باعث کاهش وزن ۱۵ درصدی این افراد شده است. برخی از این افراد وزن بیشتری از دست دادند و به این ترتیب، دانشمندان عملکرد این دارو را خارق‌العاده توصیف کردند.

به گفته‌ی دانشمندان، این میزان از کاهش وزن در افراد چاق معمولاً فقط به کمک جراحی امکان‌پذیر است و اکنون داروها توانایی خود را در این زمینه نشان داده‌اند. اکنون سازمان غذا و داروی آمریکا این داروی لاغری را برای افرادی که دچار بیماری چاقی هستند و یا اضافه وزن دارند و حداقل یکی از بیماری‌های به‌وجود آمده در اثر چاقی از جمله افزایش فشار خون، دیابت نوع ۲ و چربی خون را دارند، تایید کرده است.

این روش درمانی که در آینده‌ی نزدیک توسط نووا نوردیسک در آمریکا شروع خواهد شد، شامل یک بار تزریق در هفته خواهد بود. با این کار هورمون «GLP-1» به بدن بیمار وارد می‌شود و گیرنده‌های هورمون احساس سیری بیشتری می‌کنند و باعث می‌شود شخص کمتر نیاز به خوردن احساس کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای اینکه تاییدیه‌ی وگاوی را صادر کند، نتیجه‌ی ۴ مطالعه‌ی مختلف که به مدت ۶۸ هفته انجام شده بودند را بررسی کرده است. در این مطالعات ۴،۵۰۰ نفر شرکت داشته‌اند. به طور متوسط افرادی که در این مطالعه شرکت داشته‌اند، بین ۱۷ تا ۱۸ درصد از وزن خود را از دست داده‌اند و این کاهش وزن به مدت ۶۸ هفته پایدار باقی مانده است. البته شرکت‌کنندگان میزان کالری دریافتی خود را در طول مطالعه کاهش داده‌اند و فعالیت‌های فیزیکی را نیز به برنامه‌ی روزانه‌ی خود افزوده‌اند.

در آمریکا حدود ۷۳ درصد از افراد بالای ۲۰ سال یا اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی هستند و به‌نظر می‌رسد تایید این داروی جدید می‌تواند به افراد بسیار زیادی کمک کند. البته به علت قیمت نسبتاً بالای این دارو که تقریباً ماهانه ۱۳۰۰ دلار خرج دارد و اینکه این دارو تحت پوشش بیمه نیست، اکثر افراد باید صبر کنند تا در آینده با تغییر شرایط قیمتی از این دارو استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *