باید ها و نبایدهای رابطه جنسی در زمان بارداری

عوامل موثر بر تقویت جنسی

با حامله شدن زن و وجود بچه ای در رحم مادر ، پدر و مادر هردو احساس میکنند که نه فقط علاقه ی آنها به یکدیگر بیشتر میشود بلکه وابستگی عاطفی زیادی نیز به موجودی که حاصل هر دو نفر آنهاست به وجود می آید.

بسیاری از زن و شوهرها فکر میکنند که عمل آمیزش جنسی در بارداری موجب آزار بچه یا موجب عفونت دستگاه تناسلی زن و عفونت جنین میگردد اما این تصورات صحیح نیست. اگر در هنگام رابطه جنسی وضع زن و شوهر مناسب و با آرامی و بدون عجله و با میل زن انجام گردد و هنگام آمیزش مایع نرم کننده مصرف گردد ( زیرا به دلیل افزایش جریان خون مادر دستگاه تناسلی او حساس شده است.) هیچگونه مشکلی به وجود نخواهد آمد. زیرا جنین در داخل کیسه ی آمنیوتیک غوطه ور است.
در ماه های اول بارداری زن و شوهر به هر طریقی که مایلند میتوانند آمیزش جنسی انجام دهند ولی در دومین و سومین سه ماهه ی بارداری که شکم مادر بزرگ میشود عمل آمیزش جنسی میتواند پهلو به پهلو یا در حالت نشسته انجام گیرد تا به شکم مادر و جنین فشار وارد نشود.
بعضی از مادران باردار به علت ترشح هورمون ها در سه ماهه ی اول دوران بارداری تمایل بیشتری به آمیزش جنسی دارند و آمیزش جنسی به آنها لذت و علاقه مندی و آرامش میدهد. بعضی دیگر به علت حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه ی اول و احساس خستگی تمایلی به این کار ندارند ولی در سه ماهه ی دوم که تهوع و استفراغ کم میشود تمایل آنها بیشتر میگردد.

در دوران بارداری اگر مشکل پزشکی وجود نداشته باشد زن و شوهر میتوانند در تمام این دوران آمیزش جنسی داشته باشند. در خلال بارداری چون میزان هورمون های بارداری تغییر میکند در بعضی از مواقع زن باردار احساس رضایت و شادی میکند و زمانی دیگر غمگین و افسرده است و این حالات طبیعی است.
این تغییر حالات در تمایل به آمیزش جنسی تاثیر میگذارد در چنین شرایطی زن باید به همسر خود بدون خجالت ، عدم تمایل خود را به رابطه جنسی اعلام دارد در این صورت که علاقه ی زن وجود ندارد مرد میتواند بدون انجام عمل جنسی ارضاء گردد و هیچگاه نباید همسر خود را ( که تمایل ندارد) با زور و تهدید به رابطه جنسی وادارد.
نوک پستان بعضی از مادران به علت اثر هورمون ها بسیار حساس میگردد و حتی دست زدن به آنها موجب ناراحتی زن میگردد. در چنین شرایطی زن باید این مسئله را به شوهر خود گوشزد کند و او را آگاه سازد. هنگام آمیزش جنسی ، زن و شوهر هر دو باید آرامش داشته باشند.

چه موقع رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک است؟
در بارداری های پر مخاطره پزشک متخصص اظهار نظر میکند که عمل رابطه جنسی برای مادر و جنین خطرناک است و باید متوقف گردد. در موارد زیر خانم باردار و شوهر او باید از عمل رابطه ی جنسی خودداری کنند:
•    زمانی که خونریزی از واژن وجود داشته باشد.
•    اگر خانمی در بارداری خود سابقه ی سقط جنین در ماههای اول بارداری داشته باشد.
•    اگر پزشک مشکوک به وجود جفت سر راهی باشد.
•    اگر مادر باردار سابقه ی زایمان زودرس یا نشانه هایی دال بر زایمان زودرس داشته باشد.
•    اگر خانم بارداری سابقه ی چندین نوبت بارداری داشته و بارداری فعلی او در سه ماه آخر بارداری باشد.
•    اگر کیسه ی آمنیوتیک خانم بارداری پاره شده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *