بهترین کشور جهان برای زندگی کجاست؟

بهترین کشور جهان برای زندگی کجاست؟ گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید نروژ. این اولی بار نیست که نروژ در چنین جایگاهی قرار گرفته؛ دوازده سال است که نروژ در صدر این جدول است چون شاخص‌های توسعه انسانی در این کشور از بقیه کشورها بالاتر است.

ایران رتبه ۶۹ این جدول است و البته پیشرفتی هم داشته: نسبت به پارسال شش رتبه بالاتر آمده است. بر اساس تقسیم بندی این جدول کشورهایی که رتبه ۵۰ تا ۱۰۵ را گرفته اند، وضعیتشان نسبتا خوب است.

سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۹۰ تاکنون توسعه انسانی را در کشورهای مختلف جهان که ۱۸۸ کشور هستند، بررسی می‌کند و نتایج آن را در گزارشی منتشر می‌کند. شاخص‌های این گزارش عبارتند از عمر طولانی، سلامت، دسترسی به آموزش و علم و میزان رفاه و داشتن سطح زندگی مناسب.

اما نروژ از نظر این شاخص‌ها چطور عمل کرده؟ این گزارش می‌گوید که متوسط طول عمر در این کشور ۸۱ سال است و مردم این کشور سالانه  ۷۰ هزار دلار درآمد دارند. این‌ها نمونه‌هایی است که تصویری کلی از زندگی در این کشور اسکاندیناوی را به دست می‌دهد.

استرالیا، سوئیس، دانمارک و هلند مقام‌های بعدی جدول شاخص توسعه انسانی هستند. البته کشورهای درگیر جنگ مانند سوریه پله‌های زیادی در این جدول سقوط کرده‌اند و کشورهای نیجر، آفریقای مرکزی، اریتره، چاد و بوروندی در قعر این جدول جا گرفته‌اند.

لگاتوم هم می‌گوید نروژ اول است

مدتی قبل هم موسسه لگاتوم در بریتانیا فهرستی از بهترین کشورهای جهان را براساس «رفاه» منتشر کرد. در این فهرست ۱۴۲ کشور براساس ۸۹ متغیر بررسی شدند. این متغیرها شش بخش اصلی داشتند؛ «اقتصاد»، «کارآفرینی و فرصت‌ها»، «سیستم حکومتی»، «آموزش»، «سلامت»، «ایمنی و امنیت»، «آزادی‌های شخصی» و «سرمایه‌های اجتماعی».

بر اساس این گزارش، کشورهای اسکاندیناوی یعنی سوئد، نروژ و دانمارک در بخش‌های بالایی جدول قرار گرفتند. نروژ آنجا هم در صدر جدول بود و عنوان «بهترین کشور برای زندگی» در کل جهان را گرفت. در این گزارش هم در متغیرهایی مانند «اعتماد به دیگران»، «رضایت ناشی از آزادی انتخاب»، «آزادی‌های مدنی و انتخاب آزاد» و «رضایت ناشی از استاندارهای زندگی» نروژ بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

دانمارک و سوئد رتبه‌های سوم و پنجم را گرفتند، فنلاند رتبه نهم و ایسلند رتبه دوازدهم را به دست آوردند.

لگاتوم البته تاکید کرده که کشورهای اسکاندیناوی باید در حوزه اقتصاد بهتر عمل کنند. در عوض بهترین اقتصاد به سنگاپور تعلق گرفت که در رده‌بندی کلی رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده هرچند در زمینه «آزادی‌های شخصی» و «سرمایه اجتماعی» رتبه پانزدهم را گرفت.

در این فهرست جمهوری آفریقای مرکزی به‌ عنوان بدترین کشور برای زندگی معرفی شده بود. در جدول زیر می‌توانید بالاترین رتبه‌های جهان را بر اساس شاخص‌های مختلف ببینید:

اقتصاد

بهترین: سنگاپور

بدترین: لیبریا

کارآفرینی و فرصت‌ها

بهترین: سوئد

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

سیستم حکومتی

بهترین: سوئیس

بدترین: افغانستان

آموزش

بهترین: استرالیا

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

سلامت

بهترین: آمریکا

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

ایمنی و امنیت

بهترین: هنگ‌کنگ

بدترین: جمهوری دموکراتیک کنگو

آزادی‌های شخصی

بهترین: کانادا

بدترین: یمن

سرمایه اجتماعی

بهترین: نیوزیلند

بدترین: توگو

بهترین شهر جهان کجاست؟

تازه ترین رده بندی منتشر شده که نشریه اکونومیست تابستان گذشته آن را منتشر کرد، ملبورن استرالیا بهترین شهر دنیا برای زندگی انتخاب شد. این شهر پنج سال متوالی چنین عنوانی را به دست اورده است. وین در اتریش رتبه دوم و ونکوور و تورنتو  در کانادا رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

معیارهایی مثل ثبات و امنیت، رفاه، خدمات شهری و خدمات درمانی و آموزشی در این ارزیابی دخیل بوده‌اند و ۱۴۰ شهر مشهور جهان مورد بررسی قرا گرفته‌اند.  ملبورن و آدلاید از استرالیا، وین اتریش و سه شهر ونکوور، کلگری و تورنتو کانادا٬ به عنوان شش شهر برتر جهان برای زندگی انتخاب شده‌اند.

نکته غم‌انگیز اینکه دمشق در سوریه که عروس شهرهای عربی خوانده می‌شد، در این گزارش به عنوان بدترین شهر جهان برای زندگی نامیده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *