جلوگیری از آفتاب‌سوختگی با تکنولوژی هوشمند

تنها در آمریکا هر ساله ۳ و نیم میلیون نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و این در حالی است که کمتر از یک‌سوم مردم این کشور به طور مرتب از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند. نور آفتاب یک اشعه مرئی و دو اشعه نامرئی ماورای بنفش و مادون قرمز دارد که باعث التهاب پوست می‌شوند که به آن آفتاب‌سوختگی می‌گویند. پزشکان سال‌هاست که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب سوختگی را توصیه می‌کنند، اما خیلی از مردم این توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند.

اما تکنولوژی ممکن است به ما کمک کند که یادمان به اشعه‌های مضر آفتاب باشد. June نام ابزار «پوشیدنی»(wearable) تازه‌ای است که می‌شود آن را به صورت گردنبند یا سنجاق سینه استفاده کرد. در حالی‌ که پوشیدنی‌های دیگر (مانند فیت بیت، میس‌شاین یا ساعت اپل) به اندازه‌گیری میزان تحرک،‌ خواب و خوراک می‌پردازند، June کارش بررسی مداوم میزان اشعه آفتاب است. حس‌گرهای این ابزار، به طور مداوم میزان اشعه ماورا بنفش را اندازه می‌گیرند و شما می‌توانید میزان آن را در اپلیکشنی که در تلفن هوشمندتان نصب می‌کنید (و به June متصل است) مشاهده کنید.

این اپلکیشن که به طور مجانی در تلفن‌های سیستم آی او اس (آیفون) قابل نصب است، به شما پیش‌بینی وضع هوا، میزان اشعه آفتاب، میزان اشعه‌های ماورا بنفش و مادون قرمز را می‌گوید و به شما پیشنهاد می‌دهد که کرم ضد آفتاب با چه SPF را استفاده کنید. همینطور آیا لازم به گذاشتن عینک آفتابی دارید یا نه.

برای شروع این اپلیکشن از شما می‌پرسد که هر روز به طور متوسط چقدر در معرض آفتاب قرار دارید، رنگ پوستتان چیست و تأثیر آفتاب بر پوستتان چگونه است (یا در واقع چقدر می‌سوزید!) سپس بر اساس این اطلاعات، به شما پیشنهاداتی در خصوص کرم ضد آفتاب و میزان SPF آن می‌دهد.

قیمت این دستگاه ۱۲۹ دلار آمریکاست و باطری آن بعد از یک ماه احتیاج به شارژ شدن دارد.

با آنکه June اولین ابزار از این دست است، اما رقبای جدی آن هم در راهند. ابزار پوشیدنی دیگری که در دست ساخت است، نامش Violet است که مثل یک سنجاق کوچک می‌توان آن را به هر لباسی متصل کرد. Violet به طور زنده میزان اشعه افتاب و خطر آن را به شما گوشزد می‌کند و به شماد یادآوری می‌کند که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ویولت که ضد آب هم هست، به شما میزان ویتامین دی که از آفتاب در طول روز دریافت می‌کنید را هم گوشزد می‌کند. اولین سری ویولت در اواخر تابستان امسال راهی بازار می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *