ذخیره نور به صورت صوت ممکن شد

دانشمندان یک قدم به ساخت کامپیوترهایی نزدیک‌تر شدند که می‌تواند اطلاعات را با سرعت نور پردازش کند.

سال گذشته، محققان یک قدم به ساخت نسل بعدی کامپیوترها نزدیک‌ شدند. دانشمندان حالا می‌توانند نور را در غالب صوت ذخیره کنند که این کار می‌تواند تاثیر به‌سزایی در علم کامپیوتر داشته باشد.

آنها برای اولین بار توانستند اطلاعات مبتنی بر نور را به شکل امواج صوتی روی یک تراشه کامپیوتری ذخیره کنند؛ فرآیندی که دانشمندان آن را با ثبت لحظه رعدوبرق در توفان مقایسه کرده‌اند.شاید در ابتدا کمی عجیب‌وغریب به نظر برسد اما این دگرگونی می‌تواند برای آینده بسیار حائز اهمیت باشد؛ برای مثال وقتی که بخواهیم سیستم‌های فعلی را از کامپیوترهای الکترونیک ناکارآمد فعلی به کامپیوترها مبتنی بر نور تغییر دهیم که قادر به انتقال اطلاعات با سرعت نور هستند.

کامپیوترهای مبتنی بر نور یا فتونیک پتانسیل این را دارد که ۲۰ برابر سریع‌تر از لپ‌تاپ‌های فعلی عمل کنند. همچنین کامپیوترهای فتونیک به اندازه دستگاه‌های فعلی حرارت تولید نمی‌کنند و به اندازه آنها نیز انرژی مصرف نمی‌کنند.این مزایا به این خاطر است که در تئوری کامپیوترهای نسل جدید اطلاعات را به شکل فتون پردازش می‌کنند؛ در حالی که کامپیوترهای فعلی اطلاعات را با شکل الکترون پردازش می‌کنند.

باوجود این که کمپانی‌هایی مانند IBM و اینتل که به دنبال محاسبات مبتنی بر نور هستند، اما صحبت از چنین دگرگونی آسان‌‌‌تر از انجام دادن آن است.رمزگذاری اطلاعات در فتون‌ها کار آسانی است، در حال حاضر وقتی اطلاعات را از طریق فیبر نوری ارسال می‌کنیم، از این روش استفاده می‌کنیم.

اما پیدا کردن راهی برای یک تراشه کامپیوتری که قادر به بازیابی و پردازش اطلاعات ذخیره شده در فوتون‌ها باشد، کار بسیار دشواری است چراکه سرعت نور بسیار بالاست میکروتراشه‌های فعلی قادر به خواند اطلاعات آن نیستند.به همین دلیل اطلاعات مبتنی بر نور که در کابل‌های اینترنتی وجود دارند، تبدیل به الکترون‌های آهسته شده‌اند. یک جایگزین بهتر برای این کار، کاهش سرعت نور و تبدیل آنها به صوت است.

این دقیقا کاری است که دانشمندان دانشگاه سینی در استرالیا انجام داده‌اند. محققان استرالیایی اطلاعات را به شکل صوت در تراشه‌ها ذخیره کردند که سرعت آنها پنج مرتبه از دامنه نوری کمتر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *