روش بیولو‍ژیک بهترین راه کنترل آفات کشاورزی است !!

 آفات کشاورزی

عضوهیات علمی پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: روش بیولوژیک بهترین راه کنترل آفات کشاورزی در مزارع است.در این روش مصرف سموم کشاورزی تا حد زیادی کاهش می یابد زیراازطبیعت برای از بین آفات موجود در طبیعت استفاده می شود.
« مریم عطاپور » روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در روش بیولوژیک از انواع حشرات برای مقابله با آفات استفاده می شود. در حال حاضر این روش در کشورهای توسعه یافته در سطح اروپا و امریکا بسیار مورد استفاده کشاورزان است. پتانسیل توسعه روش بیولو‍‍ژیک درایران نیز وجود دارد اما متاسفانه نهادهای مختلف فعال در عرصه کشاورزی از ترویج این شیوه حمایت های لازم را نمی کنند.
وی ادامه داد: حشره شناسی یکی از قدیمی ترین رشته هایی است که در کشور ما ایجاد شده است وتاکنون مطالعات و تحقیقات زیادی بر روی حشرات و کاربرد آنها در مزارع انجام شده است اما این طرح های تحقیقاتی برای عملیاتی شدن به حمایت های مالی نیاز دارند.
عطاپور یادآور شد : اجرای روش مقابله بیولوژیک با آفات کشاورزی در ابتدای اجرای طرح ، هزینه براست زیراانجام کارهای تحقیقاتی ، دریافت نتیجه ، تولید حشرات در مقیاس زیاد و اجرای طرح آزمایشی آنها در مزارع نیازمند هزینه بالایی است.
وی اظهارداشت: حشرات جزو پرتعداد ترین جانوران از لحاظ گونه هستند و تا امروز بیش از یک میلیون گونه حشره در سراسر دنیا شناسایی شده اند و روز به روز بر تعدادشان اضافه می شود اما آمار دقیقی از تعداد گونه ها در ایران وجود ندارد.
عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: حشرات دارای دو جنبه مفید و مضر هستند و تاکنون در کشورمان تحقیقات زیادی بر روی آنها انجام شده است ، به عنوان مثال بر روی گونه ای زنبور به نام تریکوگراما تحقیقاتی صورت گرفته و مشخص شده است گونه ای از آن در مزارع برنج و برای مقابله با آفات کرم ساقه خوار و گونه دیگری برای مقابله با کرم گلوگاه انار کاربرد دارند.
وی تاکید کرد: مقابله بیولوژیک یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است زیرا توسعه این روش تا حد بسیار زیادی موجب کاهش مصرف سموم کشاورزی در مزارع می شود اما متاسفانه حمایت های لازم تاکنون از این روش به عمل نیامده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *