بهترین زمان سمپاشی درختان میوه

عناصر ریزمغزی

سیب

تصور کنید بعد از ماه ها تلاش و نگهداری از درختان خود زمان برداشت محصول ارزشمند آنها رسیده، ولی به دلیل هجوم و حلمه ی آفات، شما به حجم و کیفیت دلخواه محصول خود نمی رسید. بسیاری از کشاورزان و باغداران به دلیل انتخاب زمان اشتباه برای سمپاشی زمان طلایی برای کنترل آفات و بیماری ها را از دست می دهند و کنترل آن ها بسیار مشکل می شود.

 

ببینید در مزراع می توان به کمک تناوب و رعایت بهداشت مزرعه خزانه ی آفات و بیماری ها را کنترل کرد و در طی کشت های مختلف میزان آسیب آن ها کاهش داد. اما در باغات به این دلیل که نمیتوان از تناوب استفاده کرد. خزانه ی آفات و بیماری ها درصورتی که کنترل نشوند، انباشت شده و در طی دوره های رشدی طغیان میکنند، و آسیب غیر قابل تصوری را به باغ وارد می کنند.

 

توجه به عوامل بیولوژیک، رعایت بهداشدت باغ، استفاده از یخاب زمستانه و… روش های بسیار خوبی برای کنترل آفات و بیماری هاست، اما در بیشتر مواقع رعایت تمام این نکات نیز کافی نیست و به دلیل حضور میزبان مستعد شما با طغیان آفات و بیماری ها رو به رو خواهید شد. در این مواقع استفاده از سموم الزامیست. شما می بایست خرید سم را از فروشگاهی معتبر انجام دهید.

 

سموم کشاورزی راهکاری مطمئن و تا حدودی تضمین شده برای کنترل آفات و بیماری ها هستند. ولی استفاده درست و به موقع از آنهاست که باعث تاثیر کارامد آنها میشود.

وقتی صحبت از زمان سمپاشی میکنیم دو بحث به وجود می آید:

۱_چه زمانی از روز

۲_چه فصلی از سال

در این مقاله ما هر دو مورد اشاره خواهیم کرد.

 

چه زمانی از روز بهترین زمان سمپاشی برای درختان میوه است؟

بهترین زمان برای محلول پاشی سموم روی قسمت های هوایی گیاه از اواخر شب تا اوایل صبح است. به این خاطر که:

 

-از تبخیر سم قبل از اثر، جلوگیری میکند:

قرار گیری سم در معرض نور آفتاب ممکن است باعث کاهش تاثیر سم بشود. چون اکثر سموم با آب مخلوط می شوند، وقتی با دمای بالا رو به شوند تبخیر خواهند شد. همچنین امواج نور خورشید باعث کاهش پایداری مواد آفتکش ها می شود. غیر از اینکه شما حد اکثر استفاده از محلول پاشی را نمی کنید، تبخیر آفتکش باعث حرکت آن ها از نقطه ی هدف به نقاط دیگر می شود، این اتفاق ممکن است باعث آسیب به محیط و محصولات حساس اطراف بشود.

 

-احتمال کمتر آسیب به حشرات مفید:

هرچند آفتکش ها باعث از بین رفتن آفات و میکروب های بیمارگر می شود ولی برای بسیاری از حشرات و میکروب های مفید نیز خاصیت سمی دارند. حشرات مفید معمولا در طول روز فعالیت دارند. سمپاشی درشب و اول صبح باعث می شود که این حشرات مفید کمتر در معرض سم قرار بگیرند و احتمال آسیب به آن ها کاهش می یابد.

 

۲- چه فصلی از سال بهترین زمان سمپاشی درختان میوه است؟

مهمترین کنترل برای جلوگیری از طغیانی شدن آفات و بیماری ها جلوگیری از بزرگ شدن خزانه اول آنهاست. حشرات بالغ زمستان گذران، تخم ها ، اندام ها و اسپور های قارچی و سلول های باقیمانده ی باکتریای در سطح و بافت گیاه که باعث بقای ارگانیسم در طول زمستان می شوند را، اصطلاحا خزانه می گوییم. برای کنترل و کاهش خزانه ی بیماری و آفات، سمپاشی زمستانه عملی ضروری است که هیچ باغداری نباید از آن غافل شود.

 

بهترین زمان سمپاشی درختان میوه با توجه به منطقه ی زندگی شما زمانی بین اواسط بهمن تا اواخر اسفند ماه است. در این زمان جوانه ها متورم نیستد اما خطر سرمای شدید رفع شده است. در این فصل باید از سموم زمستانه استفاده کرد تا سم تاثیر مناسبی روی آفات و بیمارگر های هدف داشته باشد. این سموم معمولا شامل روغن های زمستانه مانند روغن ولک هستند که به دلیل داشتن درجه سولفوناسیون کمتر فقط باید در زمانی استفاده شوند که گیاه برگ ندارد زیرا باعث باعث گیاهسوزی می شوند. روغن ها با حل کردن لایه مومی روی بدن حشره باعث خفگی حشره میشوند، ولی برای تاثیر بیشتر حشره کشی بهتر است آن ها را با یک حشره کش فسفره مانند اتیون همراه کنید.

 

یکی بهترین روش ها برای کاهش بیماری ها در طول فصل ضدعفونی و سمپاشی زمستانه است، و فرصتی طلایی برای کنترل بیماری های چند ساله ای مانند شانکرهاست. در فصول سرد به خصوص زمانی که تنه ی درخت در اثر سرما ترک میخورد ، فرصت مناسبی برای ورود عوامل بیمارگر موجود در سطح بوجود می آید ، در این زمان ضد عفونی تنه عملی ضروریست. در زمستان به دلیل اینکه درخت برگ ندارد می توان از سمومی مانند بردوفیکس که ممکن است سوزانندگی داشته باشند به راحتی استفاده کرد.

 

نکته ای که در آخر باید به آن اشاره کرد این است که نباید از سمپاشی ها و ضدعفونی های ضروری حتی پس سمپاشی زمستانه غافل شد و در مواقعی که آسیب فیزیکی شدید به درخت وارد میشود مانند شرایط بعد از تگرگ و هرس سمپاشی لازمه باید انجام شود. در این شرایط برای کنترل پاتوژن هایی که سابقه ی حضور در باغ را دارند از سموم توصیه شده توسط متخصص گیاهپزشک باید استفاده کرد.

 

توجه کنید با اینکه سمپاشی در زمستان و در اوایل بهار باعث کاهش چشمگیر بیماری ها میشود، شاید شرایط طوری پیش برود که در طی سال شما نیاز به تکرار سمپاشی داشته باشید. برای جلوگیری از طغیانی شدن آفات و بیماری ها در باغ در طی فصل رشد باید پایش آفات بیماری ها انجام شود. به این صورت که علاِیم مربوط به آفات بیماری ها از طریق بازدید و مشاهده آمارگیری شود. برای بیماری های گیاهی نمونه گیری و میزان خسارت سنجیده و با توجه به شرایط محیط و روش داشت میزان پخش آنها برآورده شود و پیش از حداکثر شدن خسارت سمپاشی و مبارزه شیمیایی صورت بگیرد. برای آفات با تله گذاری های مختلف و مشاهده ی علایم میزان جمعیت آفت به صورت حدودی محاسبه شود و هنگامی که نزدیک به جمعیت خطر بود سمپاشی انجام شود.

 

همچنین در سمپاشی زمستانه دقت بکنید در روز های سمپاشی و روز های بعد از آن بارش باران و برف یا یخبندان شدیدی پیش رو نباشد زیرا تاثیر سموم بشدت کاهش میابد.

به علاوه برای خرید سم بهتر است با کارشناس گیاه پزشک مشورت کنید و خرید سم را از فروشگاهی معتبر انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *