زنانی که پس از ۲۵ سالگی مادر می‌شوند عمر طولانی‌تری دارند

زنانی که پس از ۲۵ سالگی بچه‌دار می‌شوند نسبت به زنانی که زودتر مادر می‌شوند غالباً عمر طولانی‌تری دارند.

 عمر طولانی‌

این نتیجه پژوهشی چندین ساله است که با شرکت ۲۸ هزار زن در دانشگاه سن دیگو آمریکا انجام شده است. به گزارش روزنامه تایمز نتایج این پژوهش در مجله بهداشت عمومی آمریکا منتشر شده است.

نیمی از زنان در این پژوهش به سن ۹۰سالگی رسیدند. به گفته علاالدین شادیاب، یکی از پژوهشگران این تحقیق، آنچه این زنان را از باقی زنان مجزا می‌کرد این بود که آنها دیرتر مادر شده بودند. در مقایسه با زنانی که جوان‌تر از ۲۵ سالگی اولین کودک خود را به دنیا آورده بودند، زنانی که بالای ۲۵ سال برای اولین بار مادر شده بودند ۱۱ درصد شانس بیشتری داشتند ۹۰ ساله شوند. همچنین این زنان سالم‌تر پیر شدند و کمتر به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت مبتلا شدند.

این پژوهش همچنین نشان داد که زنانی که بین دو تا چهار کودک به دنیا آورده بودند نسبت به زنانی که تنها یک کودک داشتند بخت بیشتری داشتند که پیر شوند. البته این تنها برای زنان سفیدپوست صدق می‌کرد.

در این پژوهش، دانشمندان چند عامل را که بر امید به زندگی و انتخاب بچه‌دار شدن تأثیرگذار بودند در نظر گرفتند از جمله: سن، نژاد، تحصیلات، درآمد، وضعیت تأهل، وزن، سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از وسایل ضدبارداری.

با درنظرگرفتن تمام این عوامل در این پژوهش ارتباط واضحی بین سن بالاتر زایمان اول و امید به زندگی بیشتر وجود داشت.

با این حال، این پژوهش هیچ علت مشخصی برای این ارتباط ارائه نداد، اما طبق یافته‌های پژوهش‌های قبلی عوامل اجتماعی همچون درآمد و تحصیلات عامل دسترسی زنان به بهداشت عمومی عامل زندگی طولانی زنان است. زنانی که تصمیم می‌گیرند دیرتر مادر شوند اغلب می‌خواهند بیشتر تحصیل و برای خود شغلی دست و پا کنند. این امر به درآمد بالاتر منجر می‌شود. دسترسی بیشتر آنها به بهداشت عمومی نیز باعث می‌شود طولانی‌تر زندگی کنند.

به طور کلی زنانی که دو تا چهار فرزند دارند از زنانی که یک فرزند دارند سالم ترند. این واقعیت که آنها توانایی این را داشته‌اند که بیش از دو بار حامله شوند، نشانی از سلامتی آنان و شانس بیشتر آنها برای پیرتر شدن است.

با وجود نتایج این پژوهش، دانشمندان زنان را تشویق نمی‌کنند که بارداری‌شان را به تعویق بیندازند. به گفته شادیاب، دیر بچه‌دار شدن نیز ممکن است خطرات‌ قابل توجهی هم برای مادر و هم برای کودک ایجاد کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *