سئو چیست؟ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و مفاهیم اصلی آن

سئو چیست؟ – سئو یا SEO که مخفف عبارت Search Engine Optimization است به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌­باشد. در واقع سئو به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و…) است. به طوریکه موتور جستجو ترجیح دهد وب سایت ما را به مخاطبان نشان دهد.

سئو فرایندی است شامل اقدامات کوچک و بزرگ بسیار. هرکدام این اقدامات به تنهایی تاثیر چندانی در سئو سایت ندارند اما زمانی‌که بیشتر آنها محقق شوند تاثیر مثبت محسوسی روی سئو سایت می‌گذارند.

مفاهیم کلیدی سئو چیست؟

برای درک بیشتر سئو ابتدا باید مفاهیم مرتبط با آنرا بفهمیم. برای این منظور ابتدا یک فرایند جستجو را تشریح می‌کنیم.

فرض کنید می‌خواهید برای فرزندتان یک معلم برای تدریس آنلاین ریاضی پیدا کنید. اولین کاری که می‌کنید این است که عباراتی مانند “تدریس آنلاین ریاضی”، “معلم مجازی ریاضی”، “آموزش آنلاین ریاضی” و عباراتی مشابه را در یک موتور جستجو مثل گوگل جستجو می‌کنید.

گوگل صفحاتی از نتایج را برای شما نمایش می‌دهد. در هر صفحه ده نتیجه مرتبط با جستجوی شما وجود دارد و طبیعتا انتظار می‌رود نتایج صفحه اول از هر لحاظ بهترین نتایجی باشند که به شما نشان داده می­‌شوند.

جستجو برای معلم مجازی ریاضی

در ادامه، شما بعضی از سایت‌هایی که گوگل به شما نشان می‌دهد را باز می‌کنید. معمولا روی اولین نتیجه کلیک می­‌کنید و سایت را بررسی می‌­نمایید. در صورت تمایل لینک‌های دوم و سوم را نیز بررسی می­‌کنید. شاید وقت بیشتری داشته باشید و لینک‌های بیشتری را باز کنید اما اگر یکی از سایت­‌ها آنچه که به دنبالش هستید را به شما بدهد احتمالا از ادامه جستجو صرف نظر می­‌کنید و با همان سایت تماس می‌­گیرید.

خب دقیقا، جواب سوال سئو چیست مثال بالا است! رسیدن به صفحه اول گوگل، بهتر دیده شدن و کسب دآرمد بیشتر.

در یک سمت فرایند شما قرار دارید و در سمت دیگر هزاران هزار سایت مختلف. موتور جستجو ارتباط بین شما و سایت‌­ها را برقرار می‌­نماید.

کلمه کلیدی در سئو چیست؟

در مثال بالا شما برای جستجویتان از یکسری کلمات و واژه‌ها استفاده می‌کنید. به این عبارات کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی می‌گویند که از مفاهیم اصلی در سئو محسوب می‌شود. با جستجوی هر عبارت کلیدی نتایج متفاوتی بدست خواهیم آورد.

رتبه سایت و تاثیر آن در سئو

یک مفهوم دیگر در سئو، رتبه صفحه یا سایت است. سایتی که در لینک شماره یک و در بالاترین مکان در صفحه نتایج جستجو نشان داده می‌شود رتبه بالاتری دارد. در این بین نتایج پولی یا تبلیغات گوگل را هم باید بشناسیم. آنها علامت ad یا آگهی در کنار لینک خود دارند که به این معناست که با پرداخت پول بعنوان تبلیغ در بالای نتایج دیگر قرار گرفته‌اند.

توجه داشته باشید در سئو با لینک‌های پولی کاری نداریم زیرا لینک‌های پولی مربوط به حوزه بازاریابی موتور جستجو یا SEM هستند.

گوگل الگوریتم‌هایی دارد که با کمک آنها به هر سایتی امتیازی تخصیص می‌دهد و براساس آن امتیاز نتایج جستجو را نمایش می‌دهد

هر صفحه وب و یا هر سایتی از چند کلمه کلیدی در داخل سایت خود استفاده می‌کند که مرتبط با موضوع و حوزه کاری سایت است. اگر آن صفحه برای آن کلمه یا عبارت کلیدی بهینه شود می‌تواند رتبه خوبی در نتایج جستجو (به ازای آن کلمه کلیدی) دریافت کند.

اهمیت و مزایای بهبود سایت از نظر سئو چیست؟

در مثالی که تشریح کردیم متوجه شدید که  افراد روی نتایج برتر در صفحه اول کلیک می‌کنند و هر چه در یافتن نیاز خود ناموفق باشند به لینک‌های بعدتر مراجعه می‌کنند. پس احتمال کلیک روی لینک دوم خیلی بیشتر از لینک نهم است و همچنین احتمال رفتن به صفحه دوم نتایج برای یافتن آنچه به دنبالش هستیم نیز بسیار کم است.

حال فرض کنید شما برای معرفی کسب و کار یا خدماتی که ارائه می‌دهید یا محصولاتی که می‌فروشید یک سایت راه اندازی می‌کنید. اگر روی سئو سایتتان تمرکز کنید و بتوانید به رتبه های برتر گوگل برسید توسط افراد بسیار بیشتری (نسبت به حالت سنتی) دیده می‌شوید. چون اینترنت از همه جا و توسط همه افراد قابل دستیابی است. افراد از سراسر کشور جستجو می‌کنند و گوگل شما را به آنها نشان می‌دهد. در اینصورت به شکل ناگهانی مشتریان شما افزایش پیدا می‌کنند.

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو امروزه تبدیل به یک رقابت داغ بین وبسایت‌ها و وبمستران شده است. برای کسب و کارهایی که در بستر اینترنت خود را معرفی می‌کنند، گرفتن رتبه بالا در نتایج گوگل مساوی است با افزایش مشتری و درآمد.

کسب درامد از سئو سایت

در این بین متخصصان حوزه سئو نیز بخوبی از این مسأله سود می‌برند. متخصص سئو یک عنوان شغلی پردآرمد در این دنیای رقابتی است.

حال که با سئو آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید حتما دوست دارید در کسب و کار خود از آن استفاده کنید. برای این کار از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

اگر دوست دارید خودتان تبدیل به یک متخصص در این حوزه شوید و از این راه کسب درآمد کنید همین الان شروع به مطالعه و یادگیری نمایید. می‌توانید از فیلم‌های آموزشی یا دوره‌های پولی آموزشگاه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دوره جامع و رایگان آموزش سئو در سایت سئوف نیز استفاده کنید. این دوره کاملا رایگان است. تمام مفاهیم سئو وابزارهای مورد نیاز آنرا به شما آموزش می‌دهد، به صورت مداوم به‌روز رسانی می‌گردد و همچنین در هر زمان که بخواهید در اختیار شما قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *