ساخت معبد خدایان اسکاندیناوی در ایسلند

معبد خدایان اسکاندیناوی

معبد خدایان اسکاندیناوی

این معبد که شکلی دایره مانند خواهد داشت، بر روی تپه‌ای مشرف به پایتخت ایسلند، شهر رِیک‌یاواک، واقع می‌شود و گنبد آن شفاف خواهد بود.

مسیحیت بیش از ۱۰۰۰ سال پیش در کشور‌های اسکاندیناوی گسترش یافت و پرستش خدایان اساطیری اسکاندیناوی چون تور، اودین و فریگ را منسوخ کرد. اما در دهه‌های گذشته، نگاهی مدرن به این خدایان و مذاهب اساطیری، باعث زیاد شدن طرفداران آن شده است. جمعیت طرفداران مجمع «Ásatrúarfélagið» که اساطیر اسکاندیناوی را تبلیغ می‌کند، در طی دهه گذشته سه برابر شده و این مجمع حدود ۲۴۰۰ عضو دارد.(کل جمعیت ایسلند در حدود ۳۳۰۰۰۰ نفر است.)

هیلمار اورن هیلمارسون، سرپرست ارشد این مجمع به گاردین در مورد مدرن کردن این اساطیر می‌گوید: “من واقعا فکر نمی‌کنم که در این عصر کسی به مرد یک چشمی که سوار اسبی با هشت پاست اعقاد داشته باشد؛ ما به این داستان‌ها و اساطیر، به چشم استعاره‌های شاعرانه و نمادی از نیروهای طبیعی و روح و روان بشری نگاه می‌کنیم.”

اعضای این مجمع، مراسم قربانی این مذهب باستانی را هم برگزار می‌کنند، اما در آن به جای قربانی کردن حیوانات، به خواندن کتاب، نواختن موسیقی و خوردن غذاهای سنتی می‌پردازند. در این معبد جدید، مراسمی چون عروسی و تدفین و غسل تمعید نوزادان انجام می‌شود.

اساطیر نورس یا اساطیر نوردیک به اسطوره‌های مردم اسکاندیناوی گفته می‌شود. منابع اساطیر نورس برخلاف اساطیر یونان یا مصر محدود هستند و به چند دست‌ نوشته و منظومه محدود می‌شوند که مشهورترین آن‌ها ادای شاعرانه است، اما شکی نیست که در نظر اقوام باستانی شمال، ایزدان و اسطوره‌ها بسیار اهمیت داشتند و بسیاری هم ریشه خاورمیانه‌ای دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *