شناسایی کروکودیلی ما قبل تاریخی

 گروهی بین‌المللی از دیرین‌شناسان یک «تلئوسور» را شناسایی کرده و آن‌را «لمیسوکوس» نام‌گذاری کردند. لمیسوکوس حدود ۱۶۴ میلیون سال پیش و در دوره‌ی ژوراسیک میانه زندگی می‌کرده است. این هیولای ماقبل تاریخی یکی از اعضای دریایی گروهی منقرض شده به نام تلئوسورها است که در دوره‌ی ژوراسیک بسیار زیاد بوده و با کروکودیل‌های امروزی بسیار تفاوت دارند.
این جانداران در آب‌های کم‌عمق اطراف ساحل که اروپای امروزی را شکل داده است، ساکن بوده‌اند. بدن این جاندار ۶ متر بوده و استخوان جمجمه بیش از ۱ متر بلندی داشته است. پوزه‌ی بزرگ و دندان‌های تیز و بزرگ برخلاف گونه‌های خویشاوند آن که پوزه‌های بلندتر و دندان‌های نازک‌تر برای گرفتن ماهی داشته‌اند، برای شکستن جانداران صدف‌دار همچون لاک‌پشت‌ها تکامل یافته‌‌اند.
دکتر «میشلا جانسون» که دیرین‌شناسی از دانشگاه ادینبرگ است، می‌گوید: «این جاندار با جمجمه‌ی ۱ متری و طول در مجموع ۵.۵ متری یکی از بزرگترین شکارچیان ساحلی زمان خود بوده است.» نمونه‌ی به دست آمده توسط گردآورنده‌های فسیل و در اوایل قرن بیستم در معدن خاک رسی نزدیک پتربرو واقع در کمبریج‌شایر انگیس، پیدا شده است.
دکتر جانسون و همکارانش متوجه شدند که این فسیل به اشتباه همراه با دیگر کروکودیل‌های دریایی از معدن پتربرو طبقه‌بندی شده است و نیاز به نام علمی جدید دارد.
وی می‌گوید: «شناسایی گونه‌های جدید در شرایطی که ما عمدتاً با  فسیل‌های ناکامل اسکلت کار می‌کنیم، کار سختی است. با مقایسه‌ی دقیق آناتومی و مراجعه به نمونه‌ی اصلی که در موزه‌ی تاریخ طبیعی در لندن نگهداری می‌شود، توانستیم متوجه شویم که بیشتر یافته‌های پیشین در واقع از خویشاوندان این کروکودیل بوده‌اند و حال می‌توانیم نام جدیدی به آن اختصاص دهیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *