شوخی به قیمت طلاق!

شوخی به قیمت طلاق!

شوخی و مزاح کردن یکی از سالمترین و جذابترین تفریحات آدمی به خصوص تفریحات خانوادگی محسوب می شود که در عین زیبایی بسیار حساس و ظریف و شکننده می باشد و افراد با کمترین کم توجهی به راحتی می توانند اصول آن را زیر پا گذاشته و زیبایی بیش از حد آن را به زشتی غیرقابل توصیفی تبدیل نمایند.

 

معمولاً‌ وقتی دختر و پسری با یکدیگر عقد می کنند به دلیل عدم صمیمیت و رودر بایستی زیادی که با هم دارند، بسیار رسمی با یکدیگر برخورد نموده و یقیناً از شوخی با هم امتناع می ورزند. البته این جریان تنها تا یک ماه یا نهایتاً سه ماه ابتدای دوران عقد پابرجاست و پس از این زمان به دلیل صمیمیت و محبت زیادی که بین دختر و پسر حاصل می گردد، ارتباطشان با یکدیگر بیشتر شده و به قولی باب شوخی هم بینشان باز می گردد.

چنانچه قبلاً اشاره شد همانگونه که افراد می توانند از شوخی به عنوان عاملی برای نزدیکی و شادی اطرافیان استفاده نمایند،‌ می توانند از آن به عنوان وسیله ای برای آزار و اذیت عزیزانشان نیز استفاده نمایند. به بیان دیگر شوخی اگر در جای خود و در قالب اصولش استفاده شود زیبا و خنده دار است و باعث طراوت زندگی مشترک می گردد ولی اگر از این اصول خارج گردد، نه تنها خنده دار و زیبا نیست بلکه ویران کننده روابط زن و مرد نیز می باشد و حتی ممکن است دامنه اختلافات قدیمی را تا حدی گسترده کند که رابطه شما از بیخ و بن با مشکل مواجه شود.

شوخی های ویران کننده

– شوخی هایی که در جای خود استفاده نمی شوند. مثلاً شوخی با فردی که بسیار ناراحت است.

– شوخی هایی که از طریق تمسخر، توهین، تحقیر و … باعث ویرانی شخصیت فرد مقابل می گردند.

– شوخی هایی که باعث کوچک شدن فرد در مقابل دیگران می گردد.

– شوخی های همیشگی و غیرمتعارف

– و …

– افراد خشک: افرادی که به هیچ وجه از شوخی خوششان نمی آید. یعنی نه با کسی شوخی می کنند و نه دوست دارند که کسی با آنها شوخی کند. رفتار و کردار این افراد بسیار رسمی بوده و کارهایی چون شوخی را جلف و به دور از شخصیت محترمشان می دانند.

-افراد شوخ طبع:‌ افرادی هستند که از خندیدن و خنداندن بسیار لذت می برند. به همین دلیل از لطیفه ها و خاطرات خنده دار به منظور شاد کردن اوقات استفاده می نماید.

-افراد شوخ طبع افراطی: اینها جزء افرادی هستند که همه چیز را به شوخی می گیرند. برای آنها مسائل جدی هیچ معنایی ندارد. معمولاً به این گونه افراد «الکی سرخوش» می گویند و کنار آمدن و زندگی کردن با آنها بسیار سخت است.

-افراد شوخ طبع متعادل: آنها کسانی اند که در عین شوخ ‌طبعی با مسوولیت و جدی‌ اند و به دیگران و بخصوص همسرشان احترام می ‌گذارند و بسیار مراقبند که مبادا با شوخی هایشان کسی را ناراحت کنند. این افراد شوخ‌ طبعی را وسیله ای برای شاد و مفرح کردن اوقات و آرام کردن دیگران می ‌دانند. این گروه از افراد بهترین شخصیت ها را دارا می باشند و برای ازدواج بسیار مناسبند.

-افرادی که از شوخی به عنوان ابزار استفاده می کنند: برخی دیگر از شوخی به عنوان ابزاری برای تمسخر،‌ سرکوفت و تحقیر و آزار دیگران استفاده می نمایند.

امام باقر(ع) می فرمودند خدا شوخی و مزاح را دوست دارد مدامی که حرف زشت و رکیک نباشد. ( الکافی، ج : ۲، ص : ۶۶۳)

منبع: تبیان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *