شگفتی های دانش

بارش جانوران از آسمان

بارش جانوران از آسمان، که از آغاز تاریخ در کشورهای بسیاری روی داده است یک پدیده هواشناسی نسبتا» معمولی است! بیشترین جانورانی که در ریزش باران از آسمان فروافتاده اند ماهی ها، قورباغه ها و در رده ی سوم پرندگان بوده اند. برخی اوقات این جانوران از این سقوط جان سالم بدر می برند که نشان دهنده ی فاصله ی زمانی کوتاه بین بیرون کشیدن و سقوط واقعی است. چندین شاهد باران قورباغه این جانوران را وحشت زده ، گرچه سالم توصیف کرده اند که پس از مدت کوتاهی از این رویداد رفتاری طبیعی از خود نشان می دادند. با وجود این، در برخی موارد این جانوران تا حد مرگ یخ زده بودند یا حتی در بلوک های از یخ قرار داشتند. این رویدادها می تواند شاهدی برآن باشد که قربانیان تا ارتفاع بالایی حمل شده اند، جایی که دما زیر صفر بوده که نشان می دهد نیروهای هواشناسی تا چه حد می توانند نیرومند باشند. تازه ترین این رویدادها شامل بارشی از قورباغه و وزغ در سیبری در سال ۲۰۰۵ و در لندن در سال ۱۹۹۸ و بارشی از ماهی در هند در سال ۲۰۰۶ و در ولز در سال ۲۰۰۴ بوده است.
در هندوراس، باران ماهی(the Lluvia de Peces) پدیده ای یگانه است که برای بیش از یک قرن،سالانه در کشورهندوراس روی می دهد. این پدیده در ماه های می و جولای رخ می دهد. شاهدان این پدیده اظهار می دارند که این بارش بایک ابرتاریک در اسمان آغاز می شود که با رعد و برق و تندر و بادهای قوی و باران شدید در دو یا سه ساعت ادامه می یابد. زمانی که باران بند می آید می توان صدها ماهی زنده را روی زمین پیدا کرد. مردم این ماهیان را به خانه برده و می پزند.
گرچه برخی کارشناسان کوشش کرده اند بارش ماهیان را بصورت یک پدیده هواشناسی طبیعی توضیح دهند، این ماهیان، ماهی دریایی نیستند بلکه ماهی آب شیرین هستند آنها ماهیان مرده نیستند بلکه ماهیانی زنده هستند، این ماهیان کور نیستند بلکه چشم دارند، آنها ماهیانی بزرگ نیستند بلکه کوچکند، و نوع ماهی در هیچ کجای دیگر منطقه وجود ندارند. هنوز هم هیچ توضیح علمی معتبری برای شرح این پدیده یافته نشده است.
بسیاری از مردم بومی تصور می کنند این پدیده بدلیل پدر جوزه مانوئل سوبیرانا(Father José Manuel Subirana) روی می دهد، یک مبلغ مذهبی اسپانیایی که بسیاری او را مقدس می پندارند. اودر سال های ۱۸۵۶ تا ۱۸۶۴ به هندوراس آمد و در مواجهه با آن همه مردم فقیر سه شبانه روز به درگاه خداوند دعا کرد و از او خواست که معجزه ای برای کمک به مردم فقیر با فراهم آوردن غذایشان بفرستد. بارش ماهی ها از آن زمان روی می دهد!

جانوران می توانند بطور طبیعی منفجر شوند


انفجار طبیعی جانوران می تواند بدلایل متفاوتی روی دهد . در سال ۲۰۰۴، گاز متراکم درون لاشه ی یک نهنگ عظیم الجثه در حال تجزیه که به درازای ۱۷ متر (۵۶ فوت) و وزن ۵۰تن بودسبب ترکیدن آن در تایوان شد. گزارش شد که در این انفجار، خون و احشاء و امعای این نهنگ بر فروشگاه ها، رهگذران و خودروهای همجوار پاشیده شد. جمعیت قابل توجهی از وزغ ها در آوریل ۲۰۰۵ در آلمان و دانمارک در یک مکانیزم دفاع از خود ناموفق منفجر شدند. این مکانیزم دفاعی وزغ ها، بادکردن خود بود تا در برابر حمله ی کلاغ ها بزرگتر بنظر برسند.

دانشمندان با پیوند زدن ژن های ماهی ها به توت فرنگی، به توت فرنگی آبی دست یافتند!


دانشمندان برای مقاومت بهترتوت فرنگی ها در برابر دمای انجماد ، به اصلاح ژنتیک آنها پرداختند. آنها بطور مصنوعی ژن هایی از نوعی ماهی پهن در قطب شمال به توت فرنگی انتقال دادند که Arctic Flounder Fishنامیده می شود و نوعی ضدیخ تولید می کند تااز خود در برابر آب های بسیار سرد محافظت کند. دانشمندان ژن هایی را که این ضدیخ را تولید می کند جدا کرده و در توت فرنگ داخل کردند. نتیجه توت فرنگی اس که بنظر آبی می رسد و وقتی در فریزر نگاهداری می شود له نشده یا کیفیت خود را از دست نمی دهد. البته ین امر هنوز در مرحله ی پژوهش است و به تولید نرسیده است. آیا شما توت فرنگی آبی دوست دارید؟

مسمومیت می تواند توده ها را وادار به رقصی هیستریک سازد.


رقص دیوانه وار نامی است که به پدیده ای داده اند که بیشتر در سرزمین اصلی اروپا در قرن چهاردهم تا قرن هفدهم روی داد، که در آن گروه هایی از مردم در خیابان ها، شهرها ی کوچک و بزرگ می رقصیدند و برخی اوقات کف بردهان آورده و یا به زبان هایی نا آشنا صحبت می کردند تا زمانی که از فرط خستگی بر زمین افتند. نخستین رویداد اصلی از این دیوانگی در آخن آلمان در ژولای ۱۳۷۴ رخ داد. رقصندگان با فریادهایی از اوهامی دیوانه وار خیابان ها را در می نوریدند و حتی زمانی که از فرط خستگی به زمین افتاده بودند پیچ و تاب می خوردند. این رقص دیوانه وار بسرعت شایع شد و در سرتاسر فرانسه و کشورهای پایین دستی هم گسترش یافت. این دیوانگی در ۱۴۱۸ به استراسبورگ رسید. حداقل در یک جا، تعداد مردمی که به این رقص دیوانه وار مبتلا شدند یا در میانه ی این رقص گرفتار شدند و یا سعی کردند در برابر آن مقاومت کنند یا بسادگی رقصندگان را تماشا می کردند این قدر زیاد بود که فعالیت ها در کل شهر بطور کامل متوقف شد.
گرچه درمورد آنچه سبب این دیوانگی شده بود هیچ توافقی بدست نیامد، برخی موارد بویژه موردی که درایکس لا چپل (Aix-la-Chapelle) در آلمان روی داد می تواند یک دلیل فیزیکی قابل توصیف داشته باشد. نشانگان مبتلایان را می توان به مسمومیت ناشی از قارچ های روییده بر چاودارها نسبت داد یا مسمومیت‌ حاصله‌ از خوردن‌ سگاله که در قرون وسطی بنام «آتش سنت آنتونی» شناخته می شد. این بیماری در اثر خوردن گندم سیاه یا چاودار آلوده به نوعی قارچ( Claviceps purpurea) بوجود می آمد که شامل سم و مواد شیمیایی روانگردان(الکالوییدها) بود که خود حاوی اسید دى اتیلامید لیزرژیک هستند(که در حال حاضر برای سنتز ال اس دی بکار می رود). نشانگان مسمومیت با سگاله شامل اسپاسم های عصبی، توهمات روان پریشانه، سقط جنین فوری، تشنج و قانقریا ست. برخی رقصندگان مدعی بودند که الهاماتی با ماهیت دینی داشته اند!

کرم حشرات پردار می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کنند

Fly larvae – Maggots, third-instar

در زمان های قدیم برخی پزشکان متوجه شدند سربازانی که کرم های حشرات پردار را بر زخم هایشان می گذاشتند سریعتر از سایر زخمی ها بهبود می یافتند. کرم های حشرات پردار سلول های مرده پوست و باکتریا را می خورند. درمان با کرم حشرات پردار
(Maggot Debridement Therapy (MDT)(
یک درمان بافت زنده با کرم های حشرات پردار ضدعفونی شده بر پوست زخم های شفاناپذیر یا زخم هایی با بافت نرم در انسان یا سایر جانوران است. این روش پیش از کشف آنتی بیوتیک ها بصور گسترده ای رایج بود چون پوست مرده درون زخم را تمیز می کند تا بهبود سریع تری حاصل شود.

ماه از زمین دور می شود!


مدار ماه(مسیر دایره ای ماه به دور زمین) با نرخ ۳/۸ سانتیمتر در سال،بزرگ تر می شود. شعاع مدار ماه، ۳۸۴۰۰۰ کیلومتر است. دلیل این افزایش این است که ماه دلیل جزر ومد بر روی زمین است. از آنجا مه سمتی از زمین که بسوی ماه است نزدیکتر می باشد کشش قوی تری از جاذبه نسبت به مرکز زمین حس می شود. بگونه ای مشابه، بخشی از زمین که بسوی ماه نیست جاذبه ی کمتری نسبت به مرکز زمین حس می شود. این اثر تا حدی سبب کشش زمین می شود و تا حد بسیار کمی آن را دوکی شکل می کند.
انتظار می رود که در ۲۵ میلیارد سال اینده، مدار در اندازه ی ۱/۶ برابر اندازه ی فعلی تثبیت شود و ۵۵ روز زمینی طول بکشد تا ماه یک دور کامل بدور زمین بزند!

یاقوت کبود دریایی(sea sapphire )


یکی از زیباترین جانوران دریایی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *