طبیعت‌گردی مفیدتر با فناوری‌های جدید

اگر فکر می‌کنید که همه اپلیکیشن‌ها توسط یک عده جوان دانشجو یا تازه فارغ‌التحصیل از دانشگاه که همه در اتاقی با هم نشسته‌اند و دارند پشت لپتاپ‌هایشان کار می‌کنند درست شده‌است، باید دانست که همیشه هم اینطور نیست.

پژوهشگران و دانشمندان گیاه‌شناس سه مؤسسه علمی بزرگ آمریکا، دانشگاه کلمبیا در نیویورک، دانشگاه مریلند در ایالت مریلند و موزه ملی اسمیتسونین در واشنگتن دی‌سی گرد هم آمدند تا با کنار هم قرار دادن میلیون‌ها عکس و داده، اپلیکیشن لیف اسنپ (Leaf Snap) را طراحی و تکمیل کنند. این اپلیکیشن که بطور مجانی در دسترس استفاده‌کنندگان از تلفن‌ها و تبلت‌های هوشمند قرار دارد، قادر است عکس‌هایی را که از برگ گیاهان مختلف گرفته می‌شود شناسایی کند و به نام علمی آن گیاه و این‌که در کجاها می‌روید، فصل رویشش کی است و.. را بگوید.

این برنامه کاربردی از فناوری تشخیص چهره (همانکه در فیس‌بوک و گوگل پلاس قادر است عکس شما و دوستانتان را شناسایی کند) بهره می‌گیرد.

فلورافولیو (Florafolio) هم همان کار لیف اسنپ را می‌کند با این فرق که تخصصش گیاهان بومی آمریکای شمالی است.

یکی از سرگرمی‌های بسیار اعتیادآور دوستداران طبیعت شناسایی پرندگان وحشی مناطق مختلف است. در طول سالیان دراز کتاب‌های قطوری برای شناسایی مکان پرنده‌ها، فصول مهاجرت، جفتگیری، نوع صدا و معانی مختلف آن و… توسط زیست‌شناسان حرفه‌ای و پرنده‌دوستان آماتور نوشته شده‌اند. اما حالا دیگر لازم نیست که این کتاب‌های سنگین را در کوله‌پشتی خود بگذارید و به تماشای پرنده‌ها بروید.

کافی است اپلیکیشن آی‌برد (ibird) را دانلود کنید (البته این اپلیکیشن مجانی نیست و با چند قیمت مختلف، کلکسیون‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد) این برنامه قادر است با توجه به نقطه جغرافیایی که در آن هستید، گونه‌های پرندگان بومی آن منطقه را به شما بگوید و اطلاعات علمی دیگری را هم در خصوص آنها در اختیار شما قرار دهد.

این اپلیکیشن هم توسط دانشگاه معروف کرنل در ایالت نیویورک آمریکا تهیه شده‌است.
باترفلای‌کالکشن (Butterflycollection) هم همین اطلاعات را در خصوص پروانه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. البته کلکسیونش به اندازه آی‌برد غنی نیست.

در شناسایی گیاهان و همین‌طور حیوانات و پرندگان وحشی هر منطقه، کار آماتورها اهمیت بسیاری دارد. زیست‌شناسان و کارشناسان محیط زیست نمی‌توانند همیشه در همه مکان‌ها حضور داشته باشند، بنابراین بخش بزرگی از داده‌های زیستی هر منطقه به گزارش‌های آماتورها وابسته است.

این شهروند­ان کارشناس که همیشه بدون سر و صدا و بدون آنکه نامشان در جایی ذکر شود، در خدمت علم زیست‌شناسی و محیط زیست بوده‌اند، حالا راه‌های ساده‌تری برای به مشارکت گذاشتن مشاهدات‌شان، آن هم به‌طور هم‌زمان و بلادرنگ دارند.

اگر شما اپلیکیشن وایلدآب آبزرور (WildOb Observer) را (به طور مجانی) دانلود کنید، می‌توانید تمام مشاهدات طبیعی خود را­ اعم از گل‌های وحشی که در حیاط همسایه‌تان می‌بینید، تا پرنده‌ای که در کوه‌پیمایی مشاهده کردید را ­با عکس یا صدایی که ضبط می‌کنید­ گزارش کنید. موفقیت اپلیکیشن‌هایی از این دست و بیشترشدن بانک داده‌های آنها، به همکاری طبیعت‌دوستان آماتور وابسته است که چقدر عکس و صدا و توضیحات را گزارش کنند.

حالا فرض کنید برای مسافرت به شهر دیگری رفته‌اید، یا حتی در شهر خودتان هستید و از مناطق طبیعی دور و برتان، (مثل جنگل‌ها و پارک‌ها) بی‌خبرید. احتمالاً جهت‌یاب‌های تلفن‌تان کم و بیش به شما آدرسی از این پارک‌ها می‌دهند اما اپلیکیشن نیچرفایند (Naturefind) کارش به طور اختصاصی شناسایی این مکان‌هاست.

اگر برنامه‌ای هم در این پارک‌ها یا مراکز طبیعی در جریان باشد شما را از آن باخبر می‌کند. این اپلیکیشن هم به‌درد پارک‌های شهری می‌خورد هم برای یافتن مراکز طبیعی خارج از شهر خوب است.

و در مرحله آخر، اگر یک جای خوب برای چادر زدن پیدا کرده‌اید و شب به آسمان نگاه می‌کنید و در حالیکه مبهوت عظمت کهکشان هستید فکر می‌کنید ای کاش نام این ستاره‌ها را هم می‌دانستید! نگران نباشید. اگر اپلیکیشن استار واک (Star Walk) را نصب کرده باشید، کافی است آن را رو به آسمان بگیرید، دوربین تلفن‌تان را روشن کنید و بعد از چند لحظه اسکن کردن، نام و مشخصات این ستاره‌ها و سیارات در صفحه تلفن‌تان نقش می‌بندد. اپلیکیشن‌هایی از این دست می‌توانند برای بچه‌ها و سرگرم کردن آنها و همین‌طور علاقه‌مند کردن آنها به علوم طبیعی بسیار مؤثر باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *