عدس بخورید تا قند خون‌تان کاهش پیدا کند.

مطالعه‌ای جدید در دانشگاه گئولف، نشان می‌دهد که جایگزینی نصف کربوهیدرات‌های موجود در سیب‌زمینی یا برنج با عدس پخته شده می‌تواند میزان گلوکز خون را در افراد بزرگسال سالم تا ۲۰درصد کاهش دهد. این مطالعه در مجله Nutrition منتشر شده است.
پروفسور «آلیسون دانکن» از دپارتمان بهداشت و علوم غذایی در دانشگاه گئولف، بیان کرد: «عدس از پتانسیل لازم برای کاهش بیماری‌های مزمنِ مرتبط با میزان نامناسب گلوکز برخوردار است. عدس مولفه‌هایی دارد که از آنزیم‌های دخیل در جذب گلوکز بازداری می‌کند؛ فیبر موجود در این غذاها می‌تواند تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر را افزایش دهد.»
در این مطالعه؛ پروفسور دانکن و همکارانش سعی در بررسی این نکته داشتند که وقتی نیمی از کربوهیدرات‌های موجود در برنج یا سیب‌زمینی با عدس پخته شده جایگزین می‌شود، گلوکز خون به چه میزان کاهش پیدا می‌کند. ۲۴ نفر در این مطالعه شرکت کرده و چهار نوع غذا به آن‌ها داده شد؛ برنج سفید، نصف برنج سفید و نصف عدس سبز بزرگ، نصف برنج سفید و نصف عدس سبز کوچک و نصف برنج سفید و نصف عدس قرمز.
محققان میزان گلوکز موجود در خون شرکت‌کنندگان را قبل و دو ساعت پس از خوردن این غذاها اندازه‌گیری کردند. آن‌ها همین فرآیند را تنها برای سیب‌زمینی‌های سفید و ترکیب مشابه سیب‌زمینی و عدس تکرار کردند.
پروفسور دانکن این‌طور توضیح داد: «ما عدس را با سیب‌زمینی و برنج ترکیب کردیم، زیرا افراد معمولاً این غذا را به تنهایی نمی‌خورند، بلکه به‌عنوان بخشی از وعده‌ی اصلی آن‌را با دیگر نشاسته‌ها مصرف می‌کنند. ما می‌خواستیم نتایج‌مان چنین چیزی را نشان دهد. وقتی نصف نشاسته با هر یک از سه نوع عدس فوق‌ جایگزین شد، گلوکز خون کاهش پیدا کرد. جایگزینی نصف کربوهیدرات‌های موجود در سیب‌زمینی یا برنج با عدس پخته شده، می‌تواند میزان گلوکز خون را در افراد بزرگسال سالم تا ۲۰درصد کاهش دهد. در حالی‌که جایگزینی سیب‌زمینی با عدس منجر به کاهش ۳۵ درصدی گلوکز خون شد.»
گلوکز خون از قند موجود در خون در طول گوارش تشکیل می‌یابد و به محتوای نشاسته غذاهای مصرف شده بستگی دارد. غذاهایی مثل عدس می‌توانند گوارش و ترشح قند موجود در نشاسته به درون جریان خون را کُند کند. به این ترتیب، میزان گلوکز خون کاهش می‌یابد. داشتن میزان بالای گلوکز در بازه‌ی زمانی مشخص می‌تواند به سوء مدیریت گلوکز خون منتهی گردد که نشان دهنده‌ی ابتلا به دیابت نوع دوم است. خوردن عدس می‌تواند آن خطر را کاهش بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *