عدم تمایل مرد به رابطه زناشویی

3 مشکل اساسی خانم ها در رابطه ی جنسی

عدم تمایل همسرتان به برقراری رابطه زناشویی و جنسی ممکن است دلایل پنهان زیادی داشته باشد که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مشکلات مالی

با توجه به این که مشکلات مالی علت اصلی جدایی زوجین است، جای تعجب نیست که مسائل مالی بتواند موجب طلاق در حتی زوج های همدل و عاشق شود. کریستال هولن بک، مشاور آموزش و پرورش در زمینه سلامت ذهن، در این باره می گوید:

“نتایج ناشی از فشارهای مالی در رابطه زناشویی می تواند باعث به وجود آمدن احساسات منفی نسبت به شریک زندگی، ترس و اضطراب، از بین رفتن اعتماد، علائم افسردگی  و همچنین کاهش میل جنسی شود. از این رو، برای افزایش حس همدلی، اعتماد و امنیت در رابطه بهتر است زوجین با به اشتراک گذاشتن درآمد ماهانه خود و ایجاد یک بودجه واحد، هدف های مالی یکسانی برای خود به وجود آورند.”

لوازم دیجیتالی که موجب حواس پرتی می شوند.

امروزه، تماشای تلویزیون یا شام خوردن با شریک زندگی تان در یک رستوران، بدون استفاده مداوم از تلفن همراه، کار بسیار سختی است و این مسئله می تواند، به طور جدی، باعث از بین رفتن علاقه و عدم تمایل رابطه زناشویی بین مرد و زن شود. سیلست هولبروک، متخصص و مشاور سلامت جنسی می گوید:

“اگر شما به جای توجه به همسرتان، به موبایل تان پاسخ می دهید، بهتر است تغییراتی در این زمینه به وجود آورید. تلفن همراه تان را در آشپزخانه بگذارید و برای آن هشداری تنظیم کنید. حتی ۱۰ دقیقه کنار گذاشتن لوازم الکترونیکی و توجه به همسرتان، تا حد قابل توجهی زندگی و رابطه جنسی تان را بهبود خواهد بخشید.”

تغییرات وزن

افزایش و یا کاهش وزن ممکن است باعث کاهش و عدم تمایل روابط زناشویی و حتی جدایی زوج ها شود. استفانی بیولر،  روانشناس و متخصص امور جنسی، در مرکز سلامت هوآگ در نیوپورت بیچ و ایروین کالیفرنیا، می گوید:

“افزایش وزن می تواند باعث خجالت و یا کمرویی در فرد شود و یا حتی شریک زندگی این تغییرات را زیبا نداند. درخواست از همسر برای کاهش وزن مانند درخواست از فرد برای ترک سیگار یا الکل است و معمولا اثری ندارد.”

به همین دلیل، بیولر توصیه می کند تلاش کنید تا وزن شریک زندگی خود را با تمرکز بر ویژگی های جسمی و شخصیتی جذاب او بپذیرید.

کارهای ناتمام

همه ما، به طور مرتب، در حال فعالیت هستیم، اما اگر شریک زندگی مان حس کند کارهایش ناتمام مانده، ممکن است تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد. جنی بلوک، مشاور جنسی و نویسنده کتاب کشف ارگاسم نهایی و راهنمای نهایی رابطه جنسی انفرادی، در این زمینه می گوید:

“اگر شریک زندگی تان، دغدغه هایی مانند دستورات انجام نشده رئیسش، لباس های شسته نشده، یونیفرم جدید مدرسه فرزندان و یا حتی نگرانی در مورد آینده داشته باشد، دیگر توانایی برقراری رابطه جنسی نخواهد داشت. به همین دلیل، صحبت کردن با او درباره نگرانی و کارهایش، می تواند حالش را بهتر کرده، تمایل به رابطه زناشویی را افزایش داده و راحت تر با شما رابطه برقرار کند.”

احساس جدایی

اگر شما و شریک زندگی تان زمانی را در کنار هم نباشید، ممکن است از نظر روحی و جسمی کمی احساس خستگی کنید. در این موارد، بلوک توصیه می کند:

“به شریک زندگی خود اطمینان دهید، فقط در کنار او هستید و او را دوست دارید. مثلا با یک حرکت ساده می توانید دست او را گرفته و یا شانه هایش را ماساژ دهید و با نگاه کردن به چشمانش به او بگویید که در مسیر زندگی در کنارش هستید. این کار باعث می شود همسرتان احساس نزدیکی و تمایل بیشتری به برقراری رابطه زناشویی و جنسی با شما داشته باشد.”

تنش در رابطه

جر و بحث بین زن و شوهر گاهی ممکن است بر سر موارد ناچیزی مانند عدم جا به جایی وسائل یا حتی تمیز نکردن بورس مو باشد، که اگر به درستی بیان شود، باعث ایجاد اختلاف نخواهد شد. کلودیا شش، دکترا، متخصص روانشناسی و نویسنده کتاب عاشقانه بی عیب و نقص: همه چیز به میل جنسی شما بستگی دارد، می گوید:

“هر گونه تنش که در رابطه به وجود می آید و از بین می رود، مستقیما روی رابطه زناشویی و جنسی تاثیر داشته و  باعث از بین رفتن تمایلات جنسی می شود، به همین دلیل، شما باید با مطرح کردن دلخوری ها و حل و فصل اختلافات، صادقانه عذرخواهی کرده و یاد بگیرید که به طور موثرتری ارتباط برقرار کنید.”

احساس عدم قدردانی

اگر شریک زندگی شما احساس کند برخلاف تمام کارهایی برایتان انجام می دهد، شما او را به رسمیت نمی شناسید، حتی اگر در گذشته نیز رابطه زناشویی خوبی با هم داشتید، ممکن است تمایل خود را نسبت به شما از دست بدهد. اما راه حل چیست؟ ایال ماتسلیا، مربی بخش توانمندسازی جنسی و نویسنده کتاب” ارگاسم رها شده” توصیه می کند:

“لحظه ای در کنار همسرتان بنشینید و به او بگویید چقدر دوستش دارید و برایش ارزش قائل هستید. از او بپرسید چه احساسی دارد و دوست دارد درباره چه چیزی با شما صحبت کند و چگونه رابطه تان می تواند باعث ایجاد حس بهتری در او شود. به همین دلیل، وقت بیشتری برای او صرف کنید و با توجه کردن به مناسبت های خاص و مطالعه کتاب های روانشناسی زمان بیشتری را به خود و رابطه تان اختصاص دهید.”

با خشونت صحبت کردن

همه ما ممکن است گاهی روزهای سختی را پشت سر بگذاریم که صحبت کردن درباره جزییات آن و دریافت حمایت شریک زندگی مان، کار اشتباهی نیست. اما بلاک در این زمینه و درباره نحوه انتخاب کلمات نامناسب و ناراحت کننده هشدار داده و می گوید:

“برقراری رابطه زناشویی و جنسی با کسی که ما را آزرده کرده، اصلا کار راحتی نیست.”

ورزش نکردن

هنگامی که شروع به ورزش کرده و ضربان قلب تان بالا می رود، در بدن هورمون اندروفین آزاد شده و باعث ایجاد حس خوب درون شما می شود. این مسئله می تواند تمایل به رابطه زناشویی در شما نسبت به شریک زندگی تان بیشتر کرده و با توجه به تمرینات و حفظ تناسب اندام، اعتماد به نفس بیشتری نیز پیدا کنید. پس منتظر چه چیزی هستید؟ همین الان شروع کنید و با انجام تمرینات دو نفره از مزایای آن بهره مند شوید.

خستگی

بیولر در این باره می گوید:

“این مسئله در بین زوجین، مخصوصا خانم ها رایج تر است و از آن جایی که معمولا تمام وظایف خانه بر دوش بانوان است، در بیشتر موارد که مرد آمادگی کامل برای برقراری رابطه زناشویی دارد، زن احساس خستگی می کند.”

تحقیقات نشان می دهد مردانی که در خانه به همسر خود کمک کرده و کارها را بین خود تقسیم کرده اند، رابطه جنسی بیشتری نیز داشتند.

وفاداری

اگر هر کدام از طرفین رابطه بد قول و یا حتی خیانت کار باشند، بهبود رابطه جنسی با مشکل مواجه خواهد شد. وندی دامروف، متخصص و مشاور خانواده در این زمینه می گوید:

“در رابطه، اگر زن یا مرد خیانت کنند، مهم ترین بخش رابطه، یعنی ارتباط صمیمی، از بین رفته و آن دو دیگر نمی توانند مانند قبل در کنار هم باشند.”

البته، او در این زمینه به زوج ها راهکارهای درمانی برای بهبود رابطه زناشویی شان معرفی خواهد کرد، اما درمان همیشه موثر نبوده و نمی تواند زوج ها را برای از سر گرفتن رابطه جنسی شان ترغیب کند. دامروف اضافه می کند:

“بر قراری رابطه مجدد با طرف مقابل و هم چنین استفاده از تکنیک هایی که حس امنیت را در فرد به وجود می آورد، در کنار زوج درمانی، می تواند به بهبود رابطه و ایجاد حس صمیمیت کمک زیادی کند.”

احساس عدم علاقه

وقتی شریک زندگی تان احساس کند شما به او علاقه ندارید، بسیار دلسرد و مایوس خواهد شد. البته، در روابط طولانی مدت، ابراز علاقه نکردن یا نشان ندادن احساسات امری طبیعی است، اما بلاک در این باره می گوید:

“نشان دادن علاقه به همسرتان، امری بسیار مهم است، به همین دلیل، با او طوری رفتار کنید که احساس کند هنوز مانند اوایل رابطه تان هستید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید و برایتان مهم است.”

رابطه جنسی بدون ارگاسم

بعد از بررسی و نتیجه گیری از ۳۳ تحقیق، دانشمندان دریافتند حدود ۷۵ درصد از زنان، در طول رابطه جنسی، هرگز به اوج لذت جنسی نمی رسند. بلاک می گوید:

“هرچند ممکن است در طول هر رابطه، زن به ارگاسم نرسد، اما همیشگی بودن این اتفاق می تواند یک عامل بازدارنده برای زنان باشد. برای مثال، اگر خانم احساس کند که صرفا یک برده جنسی است، ممکن است دیگر تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد. رابطه زناشویی یک لذت دوجانبه است، به همین دلیل، اگر یکی از طرفین احساس رضایت نداشته باشد، ممکن است علاقه اش نسبت به رابطه جنسی را از دست بدهد.”

نداشتن اعتماد به نفس درباره هیکل و بدن

کارشناسان می گویند:

“مهم نیست چند سال دارید، اما احساس عدم رضایت از سایز لباس، وزن، نوع پوست و فرم بدن تان می تواند به عنوان مانعی جلوی برقراری رابطه جنسی را بگیرد.”

دامبروف در این زمینه توضیح می دهد:

“زوج درمانی و درمان مشکلات جنسی، به زوجین برای برقراری رابطه جنسی بهتر و لذت بردن از آن، کمک زیادی می کند. همچنین، تمرینات ذهنی و تلاش برای در لحظه زندگی کردن، به عنوان کلیدی برای داشتن رابطه زناشویی خوب و عالی، بسیار مهم است.”

آسیب جسمی در اثر تولد کودک

هیچ زنی دوست ندارد بعد از ۹ ماه بارداری و به دنیا آوردن فرزندش چنین چیزی را بشنود که مردان نیز، پس از مشاهده تولد کودک، ممکن است از دیدن آسیب جسمی در اثر زایمان استرس داشته باشند. بر اساس نظر هولنبک، این مسئله باعث می شود مرد قادر به برقراری رابطه زناشویی با همسر خود نباشد. او توضیح می دهد:

“مرد یا زن ممکن است نتوانند ناحیه واژن را به همان حالت قبل از تولد ببینند زیرا، واژن دچار آسیب می شود، بنابراین، زن دچار افسردگی بعد از زایمان شده یا در اثر سختی تولد و مشکلات مربوط به سلامت نوزاد آسیب می بیند.”

این مشکل را می توان با استفاده از روش های درمانی مختلف و دارو بهبود بخشید.

اعتقادات مذهبی یا شخصی

دامبروف توضیح می دهد

“اگرچه ممکن است فردی کاملا از این که چرا رابطه جنسی نمی خواهد آگاه باشد، می تواند از دوران کودکی مطالبی یاد بگیرد که روی او تاثیر داشته و میل جنسی اش را از بین ببرد. از این رو، در نظر گرفتن تاریخچه دقیق جنسی و توجه به عقاید خانوادگی و شخص می تواند این باورها و پیام ها را از بین برده و آن ها را در مسیر درست قرار دهد. پس از آن فرد ممکن است آزادانه به بررسی عقاید خود بپردازد و تمایل به شروع روابط جدید و رابطه جنسی کند.”

اختلال در نعوظ

طبق مطالعات صورت گرفته بر روی سن در ماساچوست، اختلال در نعوظ به طور فزاینده ای در حال افزایش است و حدود ۵۲ درصد از مردان از آن رنج می برند. در واقع، در سن ۴۰ سالگی تقریبا ۴۰ درصد مردان آسیب می بینند و این میزان در مردان ۷۰ ساله به ۷۰ درصد می رسد. دامبروف توضیح می دهد:

“مردان ترجیح می دهند، در صورت داشتن این اختلال، به جای خجالت زده شدن جلوی زنان، از رابطه زناشویی بپرهیزند. این احساس ممکن است فقط به خاطر تجربه کردن یک بار عملکرد نامناسب یا اختلال در نعوظ باشد.”

او در این زمینه توصیه می کند، در صورت عدم نعوظ برای اولین بار، مردان توسط پزشک معاینه شوند زیرا ممکن است این اختلال، به علت بیماری در بیضه ها یا بیماری قلبی عروقی باشد. دامبروف همچنین می گوید که درمان مشکلات جنسی نیز می تواند به زوج ها، در زمینه تعریف رابطه زناشویی و داشتن واکنش مناسب بعد از نعوظ، کمک زیادی کند.

عدم علاقه به رابطه زناشویی

دامبروف می گوید:

“گاهی اوقات ممکن است رابطه جنسی افراد بر اساس علاقه شان نباشد، اما رفتارهای جالب و بسیار خودمانی از خود نشان دهند. این مسئله بدین معنا نیست که این افراد، هرگز با شخص مورد علاقه شان رابطه نداشته اند، بلکه ممکن است گاهی احساس خستگی کرده و نیاز به تغییر و تنوع را درون خود احساس کنند. در این حالت، اگر شریک جنسی شان علاقه ای به برقراری رابطه زناشویی نداشته باشد، مشکل به وجود خواهد آمد.”

او همچنین اضافه می کند:

“اگر این اشخاص نیاز  به چنین رابطه ای داشته باشند و نتوانند آن را برآورده کنند، صحبت درباره امکان تحقق یافتن آن،خارج از روابط اولیه، ضروری است.”

مراقبت نکردن و عدم توجه به خود

بلوک می گوید:

“در اوایل رابطه، افراد معمولا به خود توجه کرده و سعی می کنند خوش پوش و خوش لباس باشند، اما با گذشت زمان، این مسئله را کنار می گذارند. به همین دلیل، با عدم توجه به این قضیه، ممکن است شریک زندگی شما نیز تمایلی به برقراری رابطه با شما نداشته باشد.”

بیماری

راشل ناول، روانشناس و متخصص در وست پام بیچ فلوریدا و مدیر کل موسسه درمان مشکلات جنسی مدرن، توضیح می دهد که بسته به بیماری و تاثیرات جسمی و احساسی، فرد ممکن است دچار ناراحتی در رابطه زناشویی شود. او همچنین می گوید:

“بسیاری از بیماری ها مانند افسردگی و اضطراب و همچنین شرایطی نظیر سرطان، دیابت، فشار خون بالا، آرتروز، و غیره ممکن است باعث شود که افراد در مورد بدن شان حس خوبی نداشته و نگران تغییرات در ظاهرشان باشند.”

خشم یا سرخوردگی

هنگامی که شریک زندگی تان، از رفتار یا صحبت های شما ناراحت است، ممکن است علاقه ای به برقراری رابطه زناشویی با شما نداشته باشد. بولر در این حالت توصیه می کند:

“به جای این که در این زمان کاری کنید تا شریک زندگی تان، نسبت به شما، حالت تدافعی پیدا کند، از اون بخواهید با شما صحبت کرده و بگوید که چه چیزی باعث ناراحتی اش شده است. به او قول بدهید واکنشی نشان نداده و فقط به او گوش خواهید کرد تا مشکل را با هم حل کنید.”

رابطه جنسی کسل کننده

اگر، با گذشت زمان، رابطه جنسی تان بسیار خسته و کسل کننده شده است، نمی توانید از همسر خود توقع همراهی و اشتیاق نسبت به رابطه تان داشته باشید. بولر می گوید:

“رابطه جنسی برنامه ریزی شده، مثلا رابطه داشتن در هر جمعه یا زمانی خاص، معمولا بد نیست، اما سعی کنید گاهی نیز آن را کنار بگذارید و چیز های جدیدی را امتحان کنید که از آن لذت می برید.”

عدم تحریک جنسی

فقط زنان نیستند که با گذشت زمان، رابطه زناشویی عمیقی را تجربه می کنند. چرخه واکنش جنسی در مردان نیز به شدت تحت تاثیر تغییرات هورمونی است که به طور طبیعی با گذشت سن همراه است. دکتر ساندرا لامورگس، متخصص روابط و نویسنده کتاب ۵ راهکار برای بهبود ارتباط، رابطه جنسی و شادی می گوید:

“در اوایل ۴۰ سالگی، مردان نسبت به سن شان، تستوسترون کمتری تولید می کنند که باعث می شود نعوظ کامل نداشته، میزان ارگاسم کمتر بوده و برای رابطه بعدی نیاز به گذر زمان بیشتری داشته باشند. این تغییرات می تواند برای فرد خسته کننده و شرم آور بوده و اغلب منجر به کاهش چشمگیر میل جنسی شود، با این حال، با گذشت سن، اثرات کاهش تستوسترون خجالت آور نخواهد بود. در عوض، آن ها می توانند از این قضیه استفاده کرده و فرصت بیشتری برای بررسی رابطه و کشف روش های جدیدی برای افزایش لذت جنسی داشته باشند.”

اعتیاد جنسی

هولنبک می گوید:

“اگر همسر شما تمایل به رفتار جنسی خاصی دارد یا بارها در رابطه خیانت کرده است، این رفتارها نشان دهنده اعتیاد جنسی بوده و نوعی اختلال در زمینه رابطه نامشروع است و باید حتما توسط متخصص بررسی شود. در چنین حالتی، فردی که به این اختلال مبتلاست ممکن است تمایل به رابطه با افراد دیگر داشته باشد، اغلب خود ارضایی کرده و به خاطر احساس شرم و گناه ناشی از این روابط، از رابطه زناشویی با شریک زندگی خود نیز اجتناب کند. همچنین، شریک جنسی دیگر نیز با فهمیدن واقعیت زندگی طرف مقابل و آگاهی از زندگی خصوصی او، آسیب می بیند، اعتمادش از بین رفته و تمایلش نسبت به رابطه جنسی را از دست خواهد داد.”

برای درمان این اختلال روش های زیادی وجود دارد که زوجین می توانند با استفاده از آن ها به اعتدال رسیده و رابطه جنسی سالمی را تجربه کنند.

درد

بر اساس نظر دامبروف، درد در حین رابطه جنسی، به خصوص در زنان، اغلب باعث کاهش میل جنسی خواهد شد. این درد معمولا دلایل زیادی دارد و توصیه می شود در صورت آزار دیدن، زن و مرد به دنبال روشی برای درمان باشند. او می گوید:

“برخی از این دردها منشا جسمی دارند، به عنوان مثال، گذشت سن و یائسه شدن خانم ها و یا حتی شیمی درمانی باعث خشکی واژن و تغییرات در مخاط آن می شود. معمولا استفاده از روان کننده ها، درمان های خاص پزشکی و تمرینات لگنی می تواند به خشکی درمان کند.”

سوء استفاده و آزار جنسی در گذشته

دامبروف عقیده دارد مردان و زنانی که در گذشته مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، ممکن است دیگر تمایلی به داشتن رابطه زناشویی نداشته باشند. او می گوید:

“بسیاری از این افراد، هرگز خاطرات خود را با تمایلات جنسی شان مرتبط نمی کنند، اما تاثیر این اتفاق بسیار قدرتمند و چیزی فراتر از این هاست و نیاز به زوج درمانی و درمان مشکلات جنسی دارد تا فرد آزار دیده بتواند این اتفاقات را فراموش کند.”

مبادی آداب نبودن

هولنبک توضیح می دهد:

“بسیاری از افراد از این مسئله دلخور هستند که همسرشان برای کار یا مهمانی ها خود را آراسته می کند، اما برای رابطه دو نفره شان اهمیتی قائل نمی شود. رعایت بهداشت دهان و بدن و از بین بردن و مرتب کردن موهای مناطقی مانند واژن، ریش و سبیل، پاها، زیر بغل و هچنین توجه به مدل موها جز مواردی است که افراد باید نه تنها برای مراسم خاص، بلکه برای روابط زناشویی شان نیز به آن توجه کنند. از این رو، صحبت درباره این مسائل بسیار ضروری است، زیرا همسر شما باید بداند شما چه چیزی را دوست دارید و چه از چه موردی خوشتان نمی آید.”

یائسگی

شروع یائسگی که معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی اتفاق می افتد، می تواند باعث تغییرات جنسی در زنان شود. دکتر لامورجی توضیح می دهد:

“در این حالت، تخمدان ها دیگر استروژن تولید نمی کنند و این مسئله باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی واژن و عضلات و همچنین خشک شدن آن قسمت می شود و در نتیجه، میل جنسی نیز از بین می رود. از این رو، برای بهبود این شرایط، استفاده از روان کننده ها و صرف زمان بیشتر برای آماده کردن فرد، می تواند به لذت بخش تر کردن رابطه زناشویی کمک زیادی کند.”

هیچ دلیل خاصی وجود ندارد!

دکتر نیدل عقیده دارد:

“گاهی اوقات افراد، به خاطر خستگی، استرس، مشکلات خانوادگی یا حتی بی علاقگی ممکن است تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. در چنین حالتی توصیه می شود، طرف مقابل کمی کنار بکشد. این کار باعث می شود شرایط بهتر شده و اگر نگرانی و یا دلخوری وجود دارد، درباره آن صحبت شود تا حالت تدافعی بین طرفین از بین برود.”

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. مهناز گفت:

    سلام عزیزم مطالبتون را خوندم و اطلاعات خوبی کسب کردم و از طرفداران سایت شما هستم ممنون بابت سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *