مانور والسالوا: نحوه انجام آن، موارد استفاده و هشدارها

نانوژنراتور

قلب

 

مانورهای والسالوا چیست و آیا ایمن هستند؟

مانور والسالوا روشی بدون دارو برای بازگرداندن سریع ریتم غیر طبیعی قلب به حالت عادی است. ممکن است برای انواع خاصی از ریتم های تند قلب کار کند اما هر بار کار نمی کند. اگر مانور والسالوا با شکست مواجه شد، به کاردیوورژن نیاز دارید تا قلب خود را به ریتم عادی بازگردانید.

مانور والسالوا یک روش تنفسی است که ممکن است قلب شما را زمانی که خیلی سریع می تپد کند، کند. برای انجام این کار، در حالی که بینی خود را محکم بسته اید، نفس خود را به شدت از طریق دهان بیرون می دهید. این یک فشار قوی ایجاد می کند که می تواند قلب شما را وادار به واکنش کند و به ریتم عادی بازگردد.

 

در برخی موارد، پزشکان نیز از این مانور برای آزمایش عملکرد قلب شما استفاده می کنند. ممکن است تا به حال از نسخه‌ای از آن استفاده کرده باشید تا به دلیل فشار هوا، مانند هنگام پرواز در هواپیما، گوش‌های خود را باز کنید.

 

زمان انجام مانور والسالوا

اگر نوعی ضربان قلب سریع به نام تاکی کاردی فوق بطنی دارید، احتمالاً پزشک شما مانور والسالوا را پیشنهاد خواهد کرد. این مشکل در سیگنال های الکتریکی قلب شماست. معمولاً جدی نیست، مگر اینکه مشکلات قلبی دیگری داشته باشید.

 

نحوه انجام مانور والسالوا

پزشک به شما خواهد گفت:

– بنشینید یا دراز بکشید.

– یک نفس عمیق بکشید و آن را نگه دارید.

– بینی خود را ببندید.

– دهانتان را ببند.

– آن نفس را به دهان و بینی بسته خود فشار دهید در حالی که فشار می آورید، گویی می خواهید مدفوع کنید. ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید.

– بینی یا دهان خود را باز کنید و نفس خود را بیرون دهید.

اگر کار نکرد، حداقل یک دقیقه صبر کنید تا دوباره امتحان کنید.

 

مانور والسالوا چه می کند؟

این تکنیک خاص سیستم الکتریکی قلب شما را آرام می کند. این در چهار مرحله اتفاق می افتد:

• فاز اول: وقتی شروع به دمیدن می کنید، فشار در قفسه سینه و شکم شما افزایش می یابد. که باعث می شود خون از قلب شما خارج شود و از بازوهای شما پایین بیاید. این باعث می شود فشار خون شما برای مدت کوتاهی بالا برود.

 

• فاز دوم: قلب شما با هر ضربان خون کمتری را در حالی که در حال زور زدن هستید پمپاژ می کند. فشار خون شما به طور پیوسته به حالت عادی باز می گردد.

 

• فاز سوم: هنگامی که در پایان این مانور استراحت می کنید، ضربان قلب شما افزایش می یابد.

 

• فاز چهارم: این دوره نقاهت است. خون به قلبت برمی گردد. در حالت ایده آل، فشار خون شما افزایش می یابد، اما با بازگشت ضربان قلب به حالت عادی، به حالت اولیه باز می گردد.

 

بعد از آن چه باید کرد

اگر مانور بعد از حدود ۲۰ دقیقه ضربان قلب شما را کند نکرد، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد برای درمان به اورژانس مراجعه کنید.

اگر ضربان قلب سریع دارید و هر یک از علائم زیر را دارید، با اورژانس تماس بگیرید یا فورا به اورژانس مراجعه کنید:

– درد در قفسه سینه، بالای کمر، بازوها، گردن یا شانه شما

– تنگی نفس

– سبکی سر

– غش کردن

– ضعف

به جای کلینیک یا مطب پزشک خود به اورژانس مراجعه کنید. آنها می توانند کمکی را که نیاز دارید به شما ارائه دهند.

 

خطرات احتمالی

• اگر بیماری قلبی دارید، از مانور والسالوا استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. نادر است، اما این تکنیک می تواند باعث درد قفسه سینه و سایر مشکلات ضربان قلب شود.

 

• گاهی اوقات مانور والسالوا باعث افزایش فشار پشت چشم می شود. در صورت داشتن رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم) یا کاشت لنز از آن استفاده نکنید.

عوارض جانبی نادر است، اما اگر نگرانی یا سوالی در مورد نحوه انجام صحیح آن دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

مزایای مانور والسالوا چیست؟

مانور والسالوا راهی سریع و بدون دارو برای توقف تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) است. اگر موثر باشد، می توانید از مصرف داروها یا کاردیوورژن اجتناب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *