معرفی فیلم Amadeus – آمادئوس

Amadeus – آمادئوس

Amadeus – آمادئوس

«ولفگنگ آمادئوس موتزارت» (Wolfgang Amadeus Mozart) موسیقی دانی بزرگ بود. او اهل اتریش بود و در قرن هجدهم میلادی زندگی می کرد. او نبوغی خاص در موسیقی داشت و از سن سه سالگی شروع به آهنگ سازی کرده بود. درادامه با معرفی فیلم همراه با اینفو باشید . و در عمر کوتاهش که ۳۵ سال بود بیش از ۶۰۰ قطعه موسیقی ساخت. این چهره برجسته سوژه بسیاری از داستان ها ، فیلم ها و سریال ها بوده است که بدون شک بهترین آن ها شاهکاری است به نام «آمادئوس» (Amadeus) که توسط «میلوش فورمن» (Milos Forman) کارگردانی شده است. این اثر ساخته سال ۱۹۸۴ می باشد. از آثار دیگر این کارگردان می توان به شاهکاری دیگر تحت عنوان «دیوانه از قفس پرید» (One Flew Over The Cuckoo’s Nest) اشاره کرد.

«تام هولس»

این فیلم نسبتا طولانی (حدودا سه ساعت) چهره ای متفاوت و کمتر بحث شده ای از موتزارت را به نمایش گذاشته است و همین مساله مورد انتقاد بسیاری از پژوهشگر های تاریخ قرار گرفته است. فیلمنامه این فیلم که توسط «پیتر شیفر» (Peter Shaffer) نوشته شده است به طور کامل بر اساس واقعیت نیست و نویسنده بسیار زیاد در طول داستان از تخیل خود برای جلو بردن داستان استفاده کرده است. ولی مکان ها ، شخصیت ها و قطعات موسیقی همگی کاملا واقعی می باشند.

«فهرید موری آبراهام»

از نقاط قوت فیلم می توان به موسیقی متن آن اشاره کرد که عمدتا از قطعات ساخته خود موتزارت برای فیلم استفاده شده است که بسیار زیبا و دلنشین هستند. در این فیلم همچنین شاهد اپرا هایی که موتزارت ساخته هستیم که تماشای آن ها نیز برای بیننده بسیار لذت بخش است. به خصوص برای علاقه مندان موسیقی و البته شخص خود موتزارت. آمادئوس از آن دسته فیلم هاست که با یک بار دیدنش تا ابد در ذهن باقی می ماند که این موضوع هدف هر فیلمسازی است. باید به خاطر این دستاورد بزرگ به سازندگان این فیلم تبریک گفت.

«فهرید موری آبراهام» 

کارگردانی فیلم به مانند سایر آثار «فورمن» بسیار عالی انجام شده و این فیلم از این نظر کم نقص است. همچنین طراحی لباس و صحنه فیلم مثال زدنی و در فیلم بسیار چشم نواز است. لازم است به بازی های بسیار قوی بازیگران این فیلم نیز بپردازیم. «تام هولس» (Tom Hulce) که نقش موتزارت را بازی می کند قطعا بهترین بازی خود را در این فیلم انجام داده که بسیار زیبا و تاثیرگذار است. بازی «فهرید موری ابراهام» (F. Murray Abraham) نیز در این فیلم عالی است که برای این نقش آفرینی موفق به کسب جایزه اسکار نیز شد.

«تام هولس»

«آمادئوس» در مجموع موفق به کسب ۸ جایزه اسکار شد که این تعداد جایزه برای یک فیلم بسیار نادر است. این جوایز عبارتند از ؛ بهترین فیلم ، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «آبراهام» ، بهترین کارگردان ، بهترین فیلمنامه ، بهترین طراحی صحنه ، بهترین طراحی لباس ، بهترین صدا برداری و بهترین گریم. این فیلم برای سه جایزه دیگر نیز نامزد بود که موفق به کسب آنان نشد. بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «هولس» ، بهترین سینماتوگرافی و بهترین تدوین سه جایزه ای بودند که «آمادئوس» با خود به خانه نبرد. این شاهکار هنری از طرف وبسایت Metacritic نمره ۹۳ از ۱۰۰ را کسب کرده و همینطور در وبسایت IMDB موفق به کسب امتیاز ۸،۳ از ۱۰ شده است. این فیلم در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ این سایت جایگاه ۸۵ ام را به خود اختصاص داده است.

امیدوارم از تماشای این فیلم فوق العاده لذت ببرید. نظرات خود را با اینفو در میان بگذارید .

منبع : اینفو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *