مقایسه عملکرد فیلتر هیدرولیک و فیلتر سپراتور

فیلتر هیدرولیک

فیلتر هیدرولیک

فیلتر آلات قطعاتی مصرفی از ماشین آلات می باشند که بر روی انواع ماشین آلات سبک و سنگین از خودرو های سواری گرفته تا ماشین آلات سنگین معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از انواع فیلتر شامل فیلتر هیدرولیک، فیلتر گازوئیل، فیلتر سپراتور آبگیر، فیلتر روغن، فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین به بهبود جریان سیال در داخل موتور و تشکیلات هیدرولیک می انجامد که نه تنها به افزایش طول عمر اجزای موتور می افزاید بلکه راندمان کاری و سلامت اپراتور را نیز تامین می کند.

اغلب ماشین آلات سنگین مانند ماشین آلات راهسازی و معدنی، ماشین آلات کشاورزی، جرثقیل ها و ماشین های حمل بتن، انواع ژنراتور و کمپرسور دارای موتور های احتراق داخلی از نوع دیزل که با سوخت گازوئیل کار می کنند می باشند. فیلتر سپراتور دیزل یکی از نمونه های مدرن از فیلتر گازوئیل می باشد که بر روی موتور های دیزل که اغلب یا با برند آلمانی DEUTZ و یا با برند آمریکایی CUMMINS بر روی ماشین آلات نصب می شوند قرار می گیرند. فیلتر سپراتور را به فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل نیز می شناسند چرا که بر خلاف نمونه های قدیمی و سنتی تر از فیلتر گازوئیل، فیلتر سپراتور قابلیت جذب و حذف قطرات آب معلق در گازوئیل را نیز دارد. در واقع فیلتر گازوئیل و فیلتر هیدرولیک هر دو خود نوعی از فیلتر روغن می باشند که برای عبور دبی مشخصی از جریان و تحت فشار خاص طراحی می شوند و در شرایطی حتی قابلیت کاربری آنها به جای هم نیز وجود دارد.

مشخصات مکانیکی فیلتر سپراتور آبگیر

فیلتر سپراتور همانگونه که از نام آن مشخص است به فیلتر جداکننده آب از گازوئیل نیز شناخته می شود. این نوع فیلتر ها که اغلب بصورت پیچی Spin-on نیز بکار گرفته می شوند از نظر ظاهری دارای یک شیر تخلیه در قوص قوطی فیلتر می باشند که بصورت دوره ای برای تخدیه قطرات آب جذب شده توسط فیلتر سپراتور بکار گرفته می شود. در داخل قوطی فیلتر سپراتور اغلب از دو لایه کارتریج که یکی از آنها مانند نمونه های سنتی فیلتر هیدرولیک از نوع سلولزی انتخاب می شدند و لایه ای دیگر بصورت خاص از مواد مصنوعی صرفا برای جذب ذرات آب معلق تولید شده است.

در مقایسه کاربری فیلتر گازوئیل های سنتی و فیلتر سپراتور آب از گازوئیل که بر روی اغلب ماشین آلات اتصال پیدا می کنند باید گفت با جذب قطرات آب توسط فیلتر آبگیر دمای فرایند احتراق موتور دیزل افزایش پیدا می کند، دمای بالاتر گشتاور خروجی بالاتری را بر روی میل لنگ سبب می شود و از ایجاد آلودگی های زیست محیطی در اثر سوخت ناقص گازوئیل در داخل محفظه موتور نیز جلوگیری به عمل می آید. با توجه به آلودگی های فراوانی که در سوخت گازوئیل موتور دیزل وجود دارد استفاده از فیلتر سپراتور گازوئیل و تعویض دوره ای آن هم به افزایش طول عمر اجزای موتور و هم به بهبود عملکرد و راندمان این ماشین آلات می افزاید.

انواع فیلتر هیدرولیک

فیلتر هیدرولیک

فیلتر هیدرولیک

فیلتر های هیدرولیک بر روی جریان های روغن هیدرولیک اتصال پیدا می کنند. در داخل روغن هیدرولیک بر اثر عملکرد پمپ ها و اجزای دیگر هیدرولیک ناخالصی ها و آلودگی هایی که اغلب به شکل پلیسه و از جنس فلزی هستند وجود دارد. با توجه به فشار بالایی که در سیستم های هیدرولیکی وجود دارد وجود پلیسه که سایش های سطحی را به دنبال دارد به سرعت سبب خارج شدن سیستم هیدرولیک از حالت آب بندی و ایجاد نشتی در سیستم می شود.

فیلتر هیدرولیک در سه وضعیت کم فشار، فشار متوسط و فشار بالا با مشخصات دبی و فشار های مختلف تولید می شوند و در برخی از موارد بر روی یک سیستم هیدرولیک از چند مورد فیلتر هیدرولیک نیز استفاده می شود. طراحی و شکل هندسی فیلتر هیدرولیک شبیه به فیلتر های روغن و گازوئیل می باشد که طراحی آن برای عبور جریانی با فشار بالاتر صورت گرفته است.

استفاده از فیلتر هیدرولیک بر روی جریان های سیستم هیدرولیک نه تنها بصورت مستقیم به افزایش طول عمر اجزای هیدرولیک و الکتروپمپ ها می انجامد بلکه در افزایش طول عمر مخزن نیتروژن یا آکومولاتور نیز که در یک طرف اش غشای خود در قسمت تیوپ یا دیافراگم با جریان هیدرولیک و در طرف دیگر بصورت پنوماتیکی عمل می کند دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *