چسب آکواریوم چیست؟

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم

 

چسب آکواریوم یا چسب سیلیکون یکی از پرکاربردترین چسب ها برای مصارف عمومی و خانگی، کاربردهای ساختمانی و برخی کاربردهای صنعتی است. جنس این چسب سیلیکون است که یک عایق رطوبتی عالی است و از نفوذ آب به قسمت زیرین جلوگیری می کند.

این چسب ها از خانواده چسب های مایع بوده و معمولاً به صورت ژل هستند.


نکاتی در مورد چسب آکواریوم

اگر فکر می کنید از این چسب فقط برای تعمیر آکواریوم استفاده می شود، توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربردهای متعدد این چسب آشنا شوید.

یکی از ویژگی های مهم چسب آکواریوم مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف است به همین دلیل به آن چسب آکواریومی می گویند. طول عمر و ماندگاری بالا، مقاومت شیمیایی، عایق بودن، استحکام چسبندگی بالا به سطوح مختلف، خاصیت لاستیک، ضد قارچ و کپک زدگی و بی رنگ بودن این چسب باعث محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان چسب شده است. این چسب همه کاره را می توان بر روی بسیاری از سطوح با مواد مختلف مانند پلاستیک، سرامیک، کاشی، آلومینیوم، چوب و فلز استفاده کرد. دارای گرانیت، پلکسی و غیره است.

به دلیل ژله ای بودن این چسب پس از خشک شدن خاصیت ارتجاعی بالایی خواهد داشت.

مناسب بودن استفاده با انواع اسیدها و حلال های آلی و همچنین عایق بودن صدا و حرارت از ویژگی های جالب این چسب است.

در فصول سرد سال با استفاده از چسب آکواریوم می توانید درزهای انواع پنجره ها را ببندید و از ورود خاک سرد و یا حتی حشرات به داخل خانه جلوگیری کنید. چسب آکواریوم یک چسب غیر رسانا است. این چسب ممکن است بهترین و هوشمندانه ترین انتخاب برای پر کردن سوراخ ها و حفره های در معرض فشار آب باشد. می توان به خاصیت خاص این چسب در هنگام چسباندن شیشه به یکدیگر اشاره کرد که به راحتی می توانیم از آن در ساخت آکواریوم شیشه ای استفاده کنیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از این چسب قوی در یخچال و صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود.

جالب است بدانید که این چسب در برابر اشعه های مختلف نیز مقاومت قابل توجهی دارد. در مقایسه با چسب های دیگر، روی سطوح غیر متعارف نیز استفاده می شود.

 

چسب

چسب آکواریوم

کاربردها ی چسب آکواریوم

شما به راحتی می توانید از این چسب موثر در خانه برای عایق کاری اطراف سینک یا دوش حمام استفاده کنید. همچنین می توانید از این چسب برای اکثر تعمیراتی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارند استفاده کنید. از چسب آکواریوم برای پرکردن درزها، ترک ها، شکاف های بین سطوح مختلف به ویژه در محیط های مرطوب و … استفاده می شود.

درزگیرهای سیلیکونی برای استفاده در موتورهای خودرو بسیار مفید هستند و همچنین برای ساخت ماشین در جایی که مقاومت در برابر دمای بالا مورد نیاز است استفاده می شود.

نوع متفاوتی از این گونه در ساخت زیردریایی ها نیز استفاده می شود

چسب های آکواریومی برای پرکردن درزها، ترک ها و شکاف ها در سایر نواحی به ویژه در محیط های مرطوب استفاده می شود. در ساخت لوازم خانگی مانند واحدهای تولیدی و یخچال استفاده می شود. شما میتوانید با خرید چسب آکواریوم در رنگ های مختلفی از جمله سفید، بی رنگ، مشکی، قرمز و قهوه ای متناسب با نیاز خود از ویژگی های منحصربه فرد هرکدام شگفت زده شوید. نوع بی رنگ و شفاف آن برای مخازن ماهی و آینه مفید است و می توان از رنگ سفید برای آب بندی پنجره ها استفاده کرد. همچنین قهوه ای بهترین انتخاب برای چوب است.


نکاتی که در استفاده از چسب آکواریوم باید به آنها توجه کنید

بوی این چسب ها بسیار شبیه سرکه است، بنابراین اگر مشکلات تنفسی دارید، بهتر است آن را با ماسک استفاده کنید.
چسب به راحتی از روی پارچه جدا می شود اما بهتر است قبل از خشک شدن آن را بردارید اما بعد از خشک شدن می توانید با استون یا سرکه نیز آن را جدا کنید.

نحوه استفاده از چسب آکواریوم

سطح را کاملا خشک و تمیز کنید و تمام باقیمانده چسب ها و درزگیرهای گذشته را پاک کنید. این کار را به راحتی می توانید با کاتر یا چاقو انجام دهید، هر گونه کثیفی می تواند تا حدودی از کارایی چسب بکاهد. حالا با استفاده از چاقو یا کاتر انتهای لوله را با زاویه ۴۵ درجه برش دهید و سوراخی به اندازه ای کوچک ایجاد کنید که مقدار آن را به راحتی بررسی کنید، سپس چسب سیلیکونی را به دستگاه یا تفنگ چسب وصل کنید. یک پمپ چسب را به صورت جریان پیوسته روی سطح بکشید و تا رسیدن به انتهای نقطه مورد نظر حرکت چسب را متوقف نکنید. در انتها روی هم قرار داده و با کاردک یا چوب بستنی تمیز کنید. برای اینکه این چسب کاملا خشک شود باید ۱۲ تا ۲۴ ساعت اجازه دهید خشک شود.

 

مواردی که بر قیمت چسب اکواریوم تاثیر گذار است که در زیر به آن اشاره میکنیم:

برند محصول،کیفیت مواد استفاده شده،بازار و محل فروش،بسته بندی و….

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *