مناسب ترین شیوه نصب لامپ LED در اکواریوم

لامپ LED

لامپ LED

مناسب ترین شیوه نصب لامپ LED در اکواریوم

قبل از اینکه به پرورش گیاهان دریایی، مرجان ها و آبزیان بپردازید باید به فکر فضای زندگی آن ها باشید. نگهداری از آبزیان کار چندان دشواری نیست به شرطی که فضای مناسب جهت زندگی آن ها را فراهم کنید تا بتوانند در محیط شبیه سازی شده زندگی کنند.

لامپ های LED گزینه ای مناسب برای آکواریوم هستند و علاوه بر روشن و نورپردازی کردن آکواریوم آب شور موجب افزایش رشد آبزیان و ماهی های شما می شوند. چراغ های LED  آکواریوم به نحوی طراحی شده اند که نور آن ها می تواند تمام مناطق آکواریوم را پوشش دهد و مناطق آکواریوم که عمیق و تاریک است را نیز نورانی می کنند.

آکواریوم

آکواریوم

فاکتور های مهم در نصب لامپ LED در آکواریوم

یک سری فاکتور ها هستند که در نصب لامپLED  مهم هستند و استفاده از آن به شما کمک می کند که در ادامه به بیان این فاکتور ها می پردازیم.

استفاده از ترکیب رنگ بندی های مختلف:

برای نصب لامپ ال ای دی در آکواریوم های آب شیرین باید لامپی با دمای رنگ ۶۵۰۰ کلوین انتخاب نمایید و دمای رنگ لامپ مناسب برای آکواریوم های دریایی باید  ۱۰-۱۵۰۰۰ کلوین باشد. لامپ های LED فضایی طبیعی و چشم نواز در آکواریوم ایجاد می‌ کنند، به طوری که وقتی به آکواریوم نگاه می‌ اندازید حس می‌ کنید یک اقیانوس آب شیرین در جلوی چشم قرار دارد.

جالب است بدانید گیاهان آبزی می توانند رنگ لامپ های آبی و قرمز و نور با طول موج سبز را تحمل کنند. لامپ های LED  با طول موج سبز فضای آب  آکواریوم را طبیعی تر جلوه می دهند. به طور کلی LED ها در طیف رنگی سبز، آبی، قرمز و سفید تولید شدند.

 

تنظیم کردن پخش و شدت نور آکواریوم:

شما می توانید با توجه به نیاز واقعی آکواریوم خود شدت نور و رنگ چراغ های آکواریوم را تنظیم کنید. همچنین اگر علاقمند هستید نور آکواریوم شما طبیعی تر جلوه دهد می توانید آن را به نحوی تنظیم کنید که ساطع کننده نور طبیعی باشد.

البته مدل های مختلفی از چراغ ها در بازار موجود هستند که برخی از مدل های آن هوشمند است و می توان به راحتی از طریق برنامه گوشی شدت نور و رنگ آکواریوم را تنظیم کرد.

خنک نگه داشتن LED :

اگر شدت لامپ های آکواریوم بالا باشد می توانند آب آکواریوم را گرم کنند در نتیجه گیاهان و ماهی های موجود در آکواریوم تحت تاثیر گرمی آب قرار می گیرند و آسیب می بینند. زمانی که از لامپ های LED استفاده می کنید باید در کنار آن از تجهیزات خنک کننده دمای آب استفاده کنید تا دمای آب کاهش یابد.

برای اینکه از گرم شدن آب جلوگیری کنید بهتر است از لامپ های آکواریومی که شدت آن ها متوسط می باشد کمک بگیرید تا با تولید گرمای کمتر مانع از گرم شدن آب شوند. مورد بعدی استفاده از دستگاه چیلر می باشد، این دستگاه می تواند با عملکرد اتوماتیک گرمای آب را جذب کند و در نهایت دمای آب آکواریوم را در حد موثر کاهش دهد.

فن های خنک کننده از دیگر راه حل، خنک نگه داشتن لامپ های LED است و می‌ توانند گرمایش آب آکواریوم را به محیط بیرون هدایت نمایند.

 

دلایلی که شما را ترغیب به استفاده از لامپ LED  در آکواریوم می کند

 

نمایش بی نظیر رنگ ها

برای رشد و نمو ماهی ها و گیاهان موجود در آکواریوم باید از لامپ های مناسب آکواریوم استفاده کنید، چرا که نور طبیعی خانه نمی تواند نیاز ماهی آب شور و آبزیان را تامین کند. لامپ های آکواریوم ترکیبی از نور مصنوعی و طبیعی هستند و می توانند انرژی کافی برای رشد آبزیان را فراهم کنند.

برای اینکه رنگ نور آکواریوم به نور خورشید نزدیک باشد باید لامپ هایی با طیف رنگی  ۶۷۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین خریداری کنید.

محاسبه میزان مصرف انرژی

چراغ های آکواریوم باعث افزایش دمای آب نمی شوند و نسبت به چراغ های دیگر حرارت کمتری تولید می کنند. چراغ های LED آکواریوم منبع نور سرد دارند و انتخابی مناسب جهت نصب در آکواریوم ها می باشند.

چراغ LED آکواریوم گران تر از سایر چراغ های دیگر است اما عمر مفید آن نسبت به چراغ های دیگر بیشتر می باشد. همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

استفاده ارسیستم های خودکار خاموش و روشن شدن

چراغ  آکواریوم را می توان به صورت خودکار ۲۴ ساعت تنظیم کرد تا در طول روز به صورت خودکار حرکت خورشید را مانند طلوع، غروب و مهتاب را تقلید کند. با تنظیم این حالت چرخش خودکار ۲۴ ساعته می توانید فضای طبیعی تر برای ماهی ها و مرجان های خود ایجاد کنید تا آن ها احساس کنند در یک اقیانوس طبیعی زندگی می کنند.

با فشار دادن حالت تایمر لامپ های LED آکواریوم را  تنظیم کنید تا از این طریق بتوانید شدت و رنگ و دوره زمانی تابش نور را کنترل کنید.

آکواریوم

آکواریوم

 

نکاتی که قبل از نصب لامپ LED   در آکواریوم که باید بدانید

درست است که لامپ های LED  آکواریوم در برابر آب مقاوم هستند یا به اصطلاح ضدآب می باشند، اما شما نمی توانید آن ها را در آب غوطه ور کنید. بنابراین لامپ های  LED برای نصب در زیر آب طراحی نشده اند و اگر در مدت زمان طولانی در معرض آب قرار گیرند مدار لامپ آسیب می بیند.

در هنگام نصب لامپ های LED آکواریوم باید توجه داشته باشید که مواد معدنی و رسوبات نمکی موجود در آب آکواریوم باعث آسیب دیدن   LED می شوند. اگر لامپ های LED را در مکانی گرم نصب کنید یا آن ها را در کنار متال هالید ها قرار دهید طول عمر آن ها سریع کاهش می یابد.

جمع بندی

مرجان های فتوسنتز کننده و اپن برین و آبزیان موجود در آکواریوم برای اینکه زندگی طبیعی تری داشته باشند نیاز دارند در فضایی شبیه سازی به اقیانوس زندگی کنند. برای اینکه فضای آکواریوم را شبیه به فضای اقیانوس جلوه دهید باید از تجهیزات نور پردازی مانند لامپ های LED استفاده کنید. لامپ LED جایگزینی مناسب برای لامپ های فلورسنت قدیمی است و از آنجا که انرژی کمتری مصرف می کند می تواند یک راه مقرون به صرفه ای برای نورپردازی آکواریوم ها باشد. همچنین طیف رنگی متنوعی دارد و فصلی آکواریوم را زیبا و منحصر به فرد می کند.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *