مهمترین عوامل رتبه بندی نتایج گوگل در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ چه فاکتورهایی در سئو سایت مهم هستند؟ آیا می دانید گوگل به چه فاکتورهایی برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جست و جو اهمیت می دهد؟ فاکتورهای زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ها اهمیت بالایی در سئو دارند ولی خیلی از سئو کارها به آن ها اهمیت نمی دهند.

فاکتورهای زیادی در سئو وجود دارند که البته با اهمیت هم هستند ولی هر چه می گذرد الگوریتم های جدیدی از سوی گوگل معرفی و آپدیت می شوند که یک سری از فاکتورها را مهم تر از بقیه می کنند. مثلا همانطور که می دانید هر چه می گذرد اهمیت محتوا در سئو تاثیر بالایی پیدا می کند. و طبق گفته خیلی از متخصصین سئو، محتوا حرف اول و آخر را در سئو می زند.

در این مقاله هم قرار نیست شما با تمام فاکتورهای تاثیر گذار در سئو آشنا شوید. فقط فاکتورهایی که تاثیر بالایی در سئو سال ۲۰۱۸ دارند معرفی می شوند. فاکتورهایی که در این مقاله قصد دارم به آن ها بپردازم را سایت SEMRush قبلا معرفی کرده است و من قصد دارم نگاه اجمالی به این فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در سئو داشته باشم.

پس اگر می خواهید سایت خود را در سال جدید به صورت حرفه ای سئو کنید و از کورس رقابت با رقبای خود عقب نمانید تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

 

سایت خود را در سال ۹۷ چگونه سئو کنیم؟ (مهمترین فاکتورها)

همانطور که قبلا اشاره کردم در این مقاله قصد دارم عوامل رتبه بندی که سایت SEMrush آن ها را در ای بوک Ranking Factors 2.0 عنوان کرده است را بررسی کنم. عکسی هم که در پایین ملاحظه می کنید گویای همه چیز است. مهمترین فاکتورها در رتبه بندی سایت ها در نتایج جست و جو را مشاهده می کنید.

 

فاکتورهای مهم تعامل با کاربر

بازدید کننده مستقیم

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید مهمترین فاکتور بازدید کننده مستقیم است. گوگل به راحتی می تواند متوجه این شود که بازدید های یک سایت از کجا و از چه طریقی ایجاد می شود.

بازدید مستقیم یعنی افرادی که در مرورگر خود مستقیما آدرس سایت مورد نظر را تایپ می کنند و وارد آن می شوند. بدون اینکه روی لینکی کلیک کنند و یا اینکه از لینک ارجاعی استفاده کنند.

پس گوگل بیشتر روی قدرت برند اهمیت می دهد. همانطور که می دانید بازدید مستقیم هم بیشتر به قدرت برند مربوط می شود. سایت ها و برندهای معروفی که بیشتر در ذهن مخاطبان باقی می مانند شانس این را دارند تا بازدید مستقیم شان بالا برود.

پس سعی کنید روی قدرت برند و برندسازی تان کار کنید تا آدرس سایت تان در ذهن افراد بیشتری بماند.

البته یک ترفند خوب این است که از طریق تلگرام هم می توانید کاربرانتان را به سایت خود ارجاع دهید طوری که بازدید مستقیم به حساب آید. چون گوگل بازدید هایی که از تلگرام به سایتی ارجاع داده می شود را بازدید مستقیم می داند.

مدت زمان حضور در سایت

دومین فاکتور مهمی که سایت SEMRush در گزارش خود ارائه کرده است مدت زمان حضور کاربران در سایت است. هر چقدر مدت زمان حضور کاربران در سایت شما بیشتر باشد گوگل متوجه خوب بودن سایت شما نسبت به دیگر رقبایتان می شود.

گوگل این خوب بودن را با میزان محتوای با کیفیت شما تشخیص می دهد. پس میزان مدت زمان حضور کاربران در سایت شما رابطه مستقیمی با محتوای سایت شما خواهد داشت. هر سایتی محتوای کامل تری ارائه دهد شانس بیشتری دارد تا کاربران را بیشتر در سایت خود نگه دارد. این مورد را قبلا در معرفی و بررسی الگوریتم RankBrain گوگل توضیح داده ام.

همانطور که قبلا اشاره کردم محتواست که حرف اول را می زند. هر چه که می گذرد گوگل هم به کیفیت محتوا اهمیت می دهد. فاکتورهای بعدی هم که قصد دارم به آن ها بپردازم نیز رابطه مستقیم به محتوای سایت دارند.

تعداد صفحات دیده شده در هر بازدید

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که در رتبه بندی نتایج جست و جو تاثیر گذار می باشد تعداد صفحات دیده شده توسط هر کاربر در هر بازدید است. منظور از session هر بازدید است. یعنی هر کاربری که هر بار به سایت مورد نظر وارد شد مهم است که چه تعداد صفحه را دیده است.

برای گوگل اهمیت دارد که کاربران سایت شما چه میزان با محتوای سایت شما تعامل دارند. آیا یک مقاله را می خوانند و بعد سایت شما را ترک می کنند یا اینکه دیگر محتویات سایت شما هم برایشان جذاب است.

این فاکتور هم با کیفیت محتوای سایت رابطه مستقیم خواهد داشت. هر چه کیفیت محتوای سایت مورد نظر بالا باشد کاربران بیشتری حاضر هستند از دیگر مطالب سایت هم دیدن کنند.

از هر راهی که به ذهنتان رسید استفاده کنید تا بتوانید کاربران بیشتری را به دیگر صفحات سایت خود ارجاع دهید. استفاده از پیشنهاد های ویژه در صفحه یا پیشنهاد خواندن مقالات مرتبط با عناوین جذاب راه هایی است که قبلا هم در موردش صحبت کرده ام.

نرخ پرش

نرخ پرش هم فاکتور مهمی است که رابطه مستقیم با ۲ فاکتوری دارد که عنوان شان کردم. اگر مدت زمان حضور کاربران در سایت شما بالا باشد نرخ پرشی هم وجود نخواهد داشت. یا اگر هر کاربری وارد صفحه دیگری از سایت شما شود و از همان صفحه بلافاصله از سایت شما خارج نشود میزان نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا می کند و این خیلی خوب است.

تمام فاکتورهایی که مربوط به تعامل با کاربر است رابطه مستقیم با محتوا دارند. هر چه میزان کیفیت محتوای سایت مورد نظر بالا باشد مسلما روی بهبود این فاکتورها نیز تاثیر دارد. از طرفی هر چقدر محتوای سایت مورد نظر ضعیف باشد مستقیما روی این ۳ فاکتور تاثیر می گذارد و باعث افت این فاکتورها در سئو می شود.

فاکتورهای مربوط به بک لینک

همانطور که در تصویر مشاهده کردید کل بک لینک های گرفته شده از دامین های مجزا، کل بک لینک ها، کل بک لینک ها با آی پی های مجزا و کل بک لینک های فالو در رتبه بندی نتایج جست و جو مساوی هستند.

بک لینک های گرفته شده از دامین های مجزا

کل دامین های ارجاع به معنی این است که بک لینک هایی که از دامین های مجزا دریافت شده باشند اهمیت بالاتری نسبت به بک لینک هایی دارند که از یک دامین گرفته شده باشند.

به عنوان مثال اگر مثلا ۵۰ تا بک لینک از ۵۰ تا سایت مجزا گرفته باشید ارزش بالاتری نبست به ۵۰ بک لینکی دارد که فقط از یک سایت با یک دامین مجزا گرفته اید.

تعداد کل بک لینک ها

کل بک لینک های سایت هم فاکتور مهمی است که گوگل به آن در رتبه بندی سایت ها در نتایج جست و جو اهمیت می دهد. میزان کلی بک لینک های یک سایت چه فالو باشد چه نوفالو باشد چه با کیفیت باشد و چه بی کیفیت باشد در افزایش اعتبار سایت نزد گوگل تاثیر گذار است.

هرچه میزان بک لینک های یک سایت بالا باشد روی قدرت سایت تاثیر مستقیم دارد. میزان کل بک لینک های سایت روی دامین آتوریتی سایت تاثیر مثبت می گذارد.

کل بک لینک ها با آی پی های مجزا

آی پی سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته شده اند هم اهمیت بالایی دارد. هر چه میزان آی پی های سایت هایی که بک لینک ها از آن ها گرفته شده است متفاوت تر باشد در رتبه بندی نتایج جست و جو تاثیر بیشتری می گذارند.

به عنوان مثال اگر از ۱۰۰ سایت با آیپی یکسان بک لینک دریافت کنید تاثیر کمتری دارد از اینکه از ۱۰ سایت با آی پی های مجزا بک لینک دریافت کنید. ممکن است سایت ها روی یک سرور قرار داشته باشند و به همین دلیل تاثیر بک لینک های ساخته شده برای سایت شما اهمیت پایین تری پیدا می کنند.

به خاطر همین هم متخصصین سئو و سئو کارهای حرفه ای تاکید بر این دارند که مثلا در هر سیستم وبلاگ دهی فقط یک وبلاگ بسازید و در آن فعالیت کنید.

کل بک لینک های فالو

همانطور که ملاحظه کردید میزان بک لینک های فالو هم اهمیت بالایی در سئو دارند و به نظر من یکی از فاکتورهای مهم در بک لینک ها تعداد بک لینک های فالو است.

البته این به این معنی نیست که بک لینک های نوفالو ارزشی ندارند ولی همیشه گفته شده است که بک لینک های فالو تاثیر بیشتری در سئو دارند. بک لینک های نو فالو هم باید به میزان کافی برای سایت مورد نظر ساخته شود هر چند که شاید در بعضی از مواقع تاثیر چندانی نداشته باشند ولی به صورت غیر مستقیم همیشه تاثیر گذار هستند.

نکته بسیار مهمی که در بک لینک ها باید بدانید این است که گوگل به راحتی متوجه لینک هایی می شود که به منظور دستکاری در افزایش رتبه در نتایج جست و جو ساخته شده اند. پس سعی نکنید به صورت دستی و خیلی نا متعارف اقدام به ساخت بک لینک برای دریافت رتبه بهتر کنید.

به هیچ وجه لینک نخرید و تبادل لینک هم با سایت های دیگر انجام ندهید. لینک هایی که دو طرفه هستند یعنی لینک سایت شما در سایت دیگر وجود دارد و شما هم آن سایت دیگر را لینک کرده اید فایده ای برای شما نخواهد داشت.

سعی کنید بک لینک های سایت خود را به صورت کاملا طبیعی بسازید چون در غیر این صورت مطمئن باشید گوگل متوجه آن می شود که شما برای گرفتن رتبه بهتر بک لینک ساخته اید و شک نکنید در آینده سایت شما را جریمه خواهد کرد.

 

طول محتوا

طول محتوا نیز یکی از فاکتورهایی است که در میانه جدول رتبه بندی که سایت SEMRush ارائه داده است مشاهده می شود. طول محتوا نیز رابطه مستقیمی با فاکتورهای تعامل با کاربر دارد.

هرچه طول محتوای شما بیشتر باشد مسلما محتوای شما کامل تر بوده و شانس بیشتری در دیده شدن و خوانده شدن دارد. اما این به این معنی نیست که مقالات سایت خود را بدون هیچ هدفی طولانی کنید و به اصطلاح کش بدید. نه اصلا منظور این نیست.

منظور این است که محتواهایی که طولانی تر هستند احتمال اینکه از دید گوگل کامل تر محسوب شوند وجود دارد. سعی کنید مقالات سایت خود را جامع و کامل بنویسید. حداقل کامل تر از رقبا.

 

امنیت وب سایت (پروتکل HTTPS)

امنیت وب سایت هم چیزی است که گوگل بهش اهمیت می دهد و یکی از فاکتورهای مهم در سئو می باشد. اما اینطور نیست که سایت هایی که مجهز به پروتکل HTTPS هستند رتبه بالاتری نسبت به سایت هایی که فاقد این پروتکل امن هستند دارند.

اگر می خواهید سایت خود را به پروتکل HTTPS تجهیز کنید پیشنهاد من این است که از شرکت معتبری آن را تهیه کنید و سعی کنید از گواهینامه های ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده نکنید. چرا که سودی که برای شما نخواهد داشت هیچ بلکه ضرر هم برای سایت شما دارد.

 

اهمیت کلمه کلیدی

همانطور که می بینید کلمه کلیدی دیگر تاثیر بالایی ندارد و می توان گفت جز فاکتورهایی است که نسبت به دیگر فاکتورها اهمیت کمتری دارد. ولی این به این معنی نیست که کلمه کلیدی به فراموشی سپرده شده است.

میزان کلمات کلیدی در متن، متا، عنوان و انکر ها به یک اندازه ارزش دارند. شاید گوگل فکر می کند چنین کاری یعنی اضافه کردن کلمه کلیدی به موارد ذکر شده کار ساده ای باشد و خیلی از سایت ها از این روش ها قصد دارند در جهت دریافت رتبه بهتر در نتایج جست و جو استفاده کنند.

مهمترین فاکتور در این است که کاربر از محتوای مورد نظر رضایت داشته باشد. وگرنه دستکاری کردن الکی محتوا با کلمات کلیدی کار سختی نیست و هر کسی می تواند با کمی خلاقیت این کار را انجام دهد.

اما باز هم می گویم هنوز هم کلمات کلیدی مهم هستند و چیزهایی که در وب خارجی وجود دارند با وب فارسی متفاوت است. منظور این است که بعضی از فاکتورهای سئو که در وب خارجی تاثیر کمتری دارند هنوز هم در وب فارسی تاثیر گذار هستند.

جمع بندی و سخن آخر

همانطور که متوجه شدید مهمترین فاکتور بازدید مستقیم از سایت شماست و این به این معنی است که گوگل اهمیت بالایی به برند سازی در وب می دهد. همچنین فاکتورهای تعامل با کاربر هم جزء مهمترین فاکتورهایی هستند که باید به آن ها اهمیت داد و همانطور هم که عرض کردم این فاکتورها رابطه مستقیم با محتوا دارند.

یعنی هرچه محتوای با کیفیت تر و بهتری ارائه بدهید شانس بیشتری دارید تا این فاکتورها را درسئو سایت تان بهبود دهید. محتوا چیزی است که گوگل به آن اهمیت بیشتری می دهد حتی بیشتر از بک لینک ها.

پیشنهاد من برای بهبود سئو در سال جدید این است که با تولید محتوای با کیفیت رضایت کاربران سایت تان را جلب کنید. این مهترین کاری است که باید برای سئو سایت خود انجام دهید. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *