موتور مرسدس بنز در قلب استون مارتین؛ پیوند صنعت آلمان با اصالت انگلیس

یک استون مارتین جدید از راه رسیده است. البته این خودرو در ظاهر همان DB11 معروف و محبوب است اما در باطن خود به جای موتور ۱۲ سیلندر خورجینی، از موتور کوچک تر مرسدس AMG با ۴ لیتر حجم با آرایش V8 استفاده می کند.

این تغییر باعث شده که استون مارتین بیشتر به مذاق دوست داران طبیعت خوش بیاید و DB11 را ارزان تر، به صرفه تر و کم مصرف تر می کند و از طرفی نیز با کاهش ۱۳ هزار یورویی قیمت ، مالیات کمتری نیز از جیب خریدار کسر خواهد شد.

موتوری که استون مارتین در جدیدترین خودرو از سری DB استفاده کرده ، همان موتور ۸ سیلندری است که برای نخستین بار در AMG GT استفاده شد و همان سال نیز AMG این موتور را جایگزین نسخه حجیم تر ۶٫۲ لیتری SLS کرده بود.

استون مارتین

با ۵۰۳ اسب بخار نیرو و ۶۷۵ نیوتون متر گشتاور هنوز ۹۷ اسب بخار اختلاف آن با نسخه ۱۲ سیلندر مشهود است، اما ماجرا زمانی جالب می شود که بدانید این ضعیف تر بودن موتور تنها ۰٫۱ ثانیه در شتاب اولیه خودرو تاثیر گذاشته و در نهایت سرعت نیز نسخه ۸ سیلندر تنها ۲۰ کیلومتر بر ساعت کند تر خواهد بود .

اما از سوی دیگر نتایج حاصل شده از آزمایش های انجام شده نشان می دهد که دی اکسید کربن تولید شده ۱۵ درصد کمتر بوده است.

برای به دست آمدن عکس العمل سریع تر، استون مارتین از یک ECU و سیستم اگزوز کاملا جدید استفاده کرده است تا صدای اصلی موتور های ۱۲ سیلندر حفظ شود.

اگرچه جعبه دنده نسخه ۱۲ سیلندر در این خودرو نیز استفاده شده، اما مجموعه پدال ها نیز برای پاسخگویی سریع تر تعویض شده اند. تعویض موتور سنگین تر قبلی با نمونه جدید باعث شده که این نسخه دقیقا ۱۱۵ کیلوگرم سبک تر باشد.

استون مارتین

اگرچه با همین کاهش هنوز وزن خودرو ۱۷۶۰ کیلوگرم است ، اما موتور کوچک تر باعث شده که تعادل وزن بهتر باشد و حالا تقسیم وزن به صورتی است که ۵۱ درصد کل وزن به جای جلو در نسخه ۱۲ سیلندر، به عهده بخش عقب استون باشد.

البته درست است که موتور در DB11 کوچک تر شده، اما این تغییر سایز موتور هیچ تغییری در ابعاد خودرو و یا حتی بخش جلویی نداشته و با بالا زدن کاپوت فضای اضافی کاملا حس می شود.

اما در پایان این سوال پیش خواهد آمد که در صورت مشاهده دو استون مارتین DB11 با موتور های هشت و دوازده سیلندر ، چگونه هر کدام را تشخیص دهیم؟

استون مارتین

استون مارتین در نسخه جدید هشت سیلندر از چراغ های ترمز تیره تر نسبت به چراغ های قبلی استفاده کرده و البته به زودی برای نسخه های دوازده سیلندر نیز قابل سفارش هستند.

پس باید راه دیگری نیز وجود داشته باشد که آن وجود دو حفره روی کاپوت است که در نسخه ۱۲ سیلندر تعداد این حفره ها ۴ عدد دیده می شود و البته دیگر روی گلگیر اثری از عبارت V12 وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *