مرسدس بنز A کلاس، آیرودینامیک ترین خودروی جهان شد

 

مرسدس بنز از نسخه‌ی سدان A کلاس رونمایی کرده است. این خودرو در تست‌های اخیر توانسته بهترین ضریب آیرودینامیکی در بین خودروهای تولید انبوه جهان را داشته باشد.

تقریبا ۳ ماه از رونمایی مرسدس A کلاس سدان با فاصله‌ی محوری افزایش یافته برای بازار چین میگذرد و مرسدس بنز نسخه‌ی عادی این خودرو را نیز در آینده‌ی نزدیک وارد بازار جهانی خواهد کرد. انتظار می‌رود که این خودرو بتواند به موفقیت خوبی در بازار فروش دست پیدا کند. یکی از نکاتی که مرسدس بنز در طراحی این خودرو توجه زیادی به آن کرده است مساله آیرودینامیک است تا با استفاده از بهبود آیرودینامیک این خودرو بتوانند به بهترین راندمان دست پیدا کنند.

mercedes benz a class

تست‌های انجام شده روی مرسدس بنز A کلاس سدان نشان می‌دهد که این خودرو دارای ضریب آیرودینامیکی (ضریب درگ) ۰.۲۲ است. شاید این عدد برایتان آشنا باشد چون مرسدس CLA 180 CDI Blue efficiency نیز دارای ضریب آیرو دینامیک مشابهی است که البته این عدد در بین تمامی خودروهای تولید انبوه بهترین عدد محسوب میشود. البته شاید شما نیز خودروی فولکس واگن XL1 را به یاد داشته باشید که رکورد بهترین ضریب آیرودینامیک را در بین تمامی خودروها دارد و ضریب آیرودینامیک آن تنها ۰.۱۹ است. اما نمیتوان این خودرو را جزو آمار به حساب آورد چون گروه فولکس واگن تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودروی هیبریدی-دیزلی را تولید کرده است ضمن اینکه فولکس واگن XL 1 با طراحی خاص دونفره‌ی خود یک اتومبیل عادی به حساب نمی‌آید و این در حالی است که مدل‌های A کلاس سدان و CLA مرسدس بنز خودروهایی هستند که کاملا قابل تولید هستند و هر دوی آن‌ها تا پایان امسال وارد بازار فروش خواهند شد.

مرسدس بنز A کلاس سدان

دست‌یابی به چنین نتایجی در این خودرو نشان میدهد که مرسدس بنز تلاش و سرمایه گذاری زیادی را در بحث آیرودینامیک انجام داده است تا بتواند به چنین ضرایب آیرودینامیکی دست پیدا کند. بخشی از این تلاش‌ها را در طراحی اسپویلر چرخ‌های جلو و عقب می‌توان مشاهده کرد که این اسپویلرها کاملا در تست‌های تونل باد توسعه پیدا کرده‌اند و میتوانند به کاهش مقاومت خودرو در برابر باد کمک کنند حتی تایرهای این خودرو نیز طراحی خاصی دارد و طوری طراحی شده‌اند که مقاومت آیرودینامیکی آن‌ها پایین باشد. در برخی بازارها حتی مرسدس A کلاس جدید به همراه جلو پنجره‌ی فعال عرضه خواهد شد که این جلو پنجره بسته به نیاز رادیاتور موتور میتواند باز یا بسته شود تا به این ترتیب ضریب آیرودینامیکی خودرو بهبود پیدا کند.

برای اینکه سطح مقطع درگیر با باد این خودروی سدان نیز تا حد امکان کوچک‌تر باشد مرسدس بنز از طراحی خاصی نیز در سطح برای سقف و چراغ‌های این خودرو بهره گیری کرده است. تمامی مراحل توسعه و مهندسی مرسدس A کلاس سدان در زیندل فیگن آلمان انجام شده است جایی که تونل باد مرسدس بنز در آن قرار دارد.

مرسدس بنز A کلاس سدان

تولید مرسدس A کلاس سدان قرار است در کارخانه‌ی واقع در راستات آلمان انجام شود که این کارخانه با مرکز مرسدس در زیندل فیگن ۵۰ مایل فاصله دارد. همچنین، دیگر خط تولید مرسدس بنز در مکزیک نیز این خودرو را به تولید خواهد رساند. فاصله‌ی محوری مرسدس A کلاس سدان ۲۷۲۹ میلی‌متر است که از این نظر مشابه با مدل هاچبک خواهد بود.  فناوری، امکانات و تجهیزات ایمنی نیز بین مدل سدان و هاچبک یکسان هستند. مرسدس بنز همچنین وعده داده است که نسخه‌ی دیگری از این خودرو را برای بازار ایالات متحده تولید خواهد کرد که این مدل دارای فضای سر بهتری برای سرنشینان عقب خواهد بود و از امکانات آن نیز باید به سیستم مولتی مدیای MBUX اشاره کرد که در مدل پنج در هاچبک موجود است.

مرسدس بنز رونمایی رسمی از A کلاس سدان را در هفته‌های آینده انجام خواهد داد که با رونمایی از این خودرو جز‌ییات بیشتری را از مشخصات فنی و امکانات آن منتشر خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *