موزه «عکاسی جنگ» در کرواسی افتتاح می‌شود

عکس‌هایی از جنگی که زخم‌های آن هنوز هم احساس می‌شود، به نمایش گذاشته خواهند شد تا به همه یادآوری کنند که جنگ، تبعاتی خانمان‌برانداز برای همگان دارد.

موزه‌ی جدیدی با موضوع عکاسی از جنگ در تابستان امسال در زاگرب، کرواسی، راه‌اندازی خواهد شد. این موزه، با هدف نشان دادن تاثیر منازعات مسلحانه از دیدگاه حرفه‌ای و نیز روایت داستان‌های انسان‌های عادی که گرفتار آتش خانمان‌سوز جنگ شده‌اند، جنگ استقلال کرواسی را که در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ اتفاق افتاد به تصویر می‌کشد. عکس‌هایی از عکاس‌های معروف جهان و نیز عکس‌هایی که مردم در صفحه‌های فیس‌بوک و اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته‌اند در این موزه به چشم می‌خورد.

موزه جنگ کرواسی

کودکان پناهنده در حال تاب خوردن از یک طناب در میان ویرانه‌های یک ساختمان بدون سقف در تورانج، ژانویه‌ی ۱۹۹۴. عکس از پیتر نورنلی

این پروژه که نخستین موزه‌ای است که در این کشور با کمک‌های مالی راه‌اندازی شده و قرار است تا پایان ماه ژوئیه فعالیت خود را آغاز کند، تبلیغاتی را با سرمایه‌گذاری جمعی و به نام «تعلقات جنگ در یک موزه» به راه انداخته است.

این موزه، صرف‌نظر از ترویج صلح و بالا بردن آگاهی‌ها از قدرت نابودکننده‌ی جنگ، تلاش می‌کند تا واقعیت‌های آن دسته از افرادی که امروزه تحت تاثیر مستقیم جنگ قرار گرفته‌اند را تغییر بدهد و بخشی از درآمد حاصل از همه فروش بلیط‌های موزه به پناهندگان و قربانیان جنگ اهدا می‌شود.

موزه جنگ کرواسی

یک سرباز زخمی در نیمیتین، ۱۹۹۱. عکس از برانیمیر بوتکوویچ

والنتینا استارسیویچ از موزه‌ی عکاسی جنگ گفت:

این موزه به دلایل زیادی حائز اهمیت است. موزه‌ی عکاسی جنگ تنها موزه در پایتخت کرواسی است که به عکاسی جنگ اختصاص داده شده و اولین موزه‌ای است که با برپایی اولین نمایشگاه خود، روایتی از تاریخ جدید کرواسی را بر اساس عکس‌ها و داستان‌های شخصی افراد بیان می‌کند. پیام و هدف آن روشن است؛ شناساندن پیامدهای ویران‌گر جنگ و اهمیت صلح برای همه به روشی بی‌طرف و آموزنده. این موزه، مکان تلاقی عکاسی مدرن با آموزش است.

موزه جنگ کرواسی

تبادل زندانی‌های کروات و صرب، سارواس، ۱۴ اوت ۱۹۹۲. عکس از دراگولجوب زامورویچ

این موزه شامل آثاری از عکاسان معروف جنگ، نظیر پیتر تورنلی، دراگول جووب زامورویچ، رون هویف، کریستوفر موریس، رومئو ایبریسویچ و ماتکو بیلیاک است.

موزه جنگ کرواسی

مردی به همسرش یک اسلحه‌ی دست‌ساز می‌دهد تا در راه مهاجرت از خود محافظت کند، ۱۹۹۱. عکس از ماتکو بلیاک

موزه‌ی عکاسی جنگ با همکاری موزه «War Photo Limited» در دوبرونیک و موزه‌های مشابه دیگر در شهرهای دیگر کرواسی و جهان برپا شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *