نخستین پیوند جمجمه چاپ شده سه بعدی

برای نخستین بار در جهان گروهی از جراحان هلندی موفق شده اند جمجمه یک بیمار زن را با نمونه ای پلاستیکی که به شیوه «چاپ سه بعدی» ساخته شده جایگزین کنند.

آنطور که «آنتوآن بلوآ» از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی درباره عمل فوق گزارش کرده، زنی که این جراحی بی نظیر بر روی وی انجام شده هم اینک در سلامت به سر می برد و «دیگر از عوارض پیش از عمل در رنج نیست».

در همین باره جراحان هلندی تأیید کرده اند که عمل فوق «نخستین پیوند جمجمه ای پلاستیکی است که به طور کامل به شیوه سه بعدی آماده شده است».

جراحی یاد شده بر روی زنی ۲۲ ساله در هلند انجام شد که از نوعی اختلال نادر رنج می بُرد که موجب ضخیمی بیش از حد ساختار استخوان جمجمه وی شده بود.

این اختلال رشد غیرطبیعی استخوان جمجمه بیمار را به دنبال داشت که – از جمله – فشار فزاینده ای را بر روی مغز وارد می آورد و کارکرد های این عضو حیاتی را با مشکل مواجه می کرد.

به گفته پزشکان، بیماری که جمجمه «چاپ شده» به وی پیونده زده شد پیش از انجام عمل جراحی دچار «سردردهای شدید» می شد، «به تدریج بینایی خود را از دست می داد» و روز به روز «نابهنجاری های بیشتری در هماهنگی حرکتی» پیدا می کرد.

تیم جراحان، به سرپرستی دکتر بن وِروِی، متخصص اعصاب، تصمیم گرفتند که برای درمان بیمار استخوان فوقانی جمجمه، موسوم به «کرانیوم»، را با یک نمونه پلاستیکی پیوندی جایگزین کنند که به شیوه سه بُعدی چاپ شده بود.

مرکز پزشکی دانشگاه «اولترشت» هلند اعلام کرد که عمل پیچیده فوق ۲۳ ساعت به طول انجامید و «طی آن برای نخستین بار یک استخوان کرانیوم به طور کامل تعویض شد».
این دانشگاه هلندی همچنین تأیید کرد که عمل یاد شده «سه ماه پیش» با موفقیت کامل انجام شد.

دکتر وِروِی پیش از انجام جراحی اظهار داشت: «بخش جلویی جمجمه را به طور ویژه طراحی کردیم. کاری که الان خواهیم کرد این است که جمجمه بیمار را برمی داریم و بعد یک جمجمه پلاستیکی نو را جایش می گذاریم. به این شکل مغز مجدداً فضای کافی خواهد داشت.»
مدتی بعد از انجام عمل، دکتر وِروِی اعلام کرد که بیمار به سر کار خود بازگشته و عوارض سابق را ندارد.

این متخصص اعصاب در ادامه توضیح داد که بیمار «بینایی خود را بازیافته و هیچ رد و نشانی از اینکه عمل کرده در او وجود ندارد».

در گذشته چنین پیوندهایی به شیوه دستی و با استفاده از نوعی سیمان در اتاق عمل انجام می شد.

دکتر وِروِی تصریح کرد که چاپ سه بعدی این امکان را فراهم آورده که جمجمه را به صورت دقیق و با ابعاد دلخواه ساخت. وی افزود: «به این ترتیب بیماران در اغلب موارد، در مقایسه با شیوه قدیمی، عملکرد مغزی بهتری دارند.»

بیمارستان محل انجام جراحی نیز اعلام کرد که روش جدید را می توان همچنین برای بیمارانی که از دیگر انواع مشکلات استخوانی رنج می برند استفاده کرد و به این شکل استخوانی را که در اثر تصادف، یا تومور، به شدت آسیب دیده ترمیم کرد.

پیش از این جراحان دیگری نیز توانسته بودند بخش هایی از استخوان جمجمه را به شیوه ای مشابه با نمونه های پیوندی چاپ شده سه بعدی تعویض کنند.

سال گذشته، یک تیم پزشکی خبرداد که ۷۵ درصد از جمجمه یک بیمار را با پروتز چاپ سه بعدی جایگزین کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *