نگاه رصدخانه‌‌ی هرشل به منطقه‌‌ی بی‌‌نظم ستاره‌زایی‌‌

 این تصویر، ساختار منطقه‌‌ی بی‌‌نظم و پیچیده‌‌ی ستاره‌زایی «VulpeculaOB1» را نشان می‌‌دهد که توسط رصدخانه‌‌ی هرشل به ثبت رسیده است. این صحنه‌‌ی پر هرج و مرج به لطف تجهیزات مادون‌‌قرمز این رصدخانه به ثبت رسیده است و جزئی از پروژه‌‌ی «Hi-GAL» است. هدف این پروژه، تصویربرداری از سراسر صفحه‌ی کهکشانی با پنج طول‌موج مادون‌‌قرمز مختلف است.
زمانی که آسمان شب صاف و شفاف است، می‌‌توان این صفحه‌ی کهکشانی را به شکل نواری کمرنگ در امتداد آسمان مشاهده کرد. این صفحه، بیشتر جرم کهکشان ما را در برمی‌‌گیرد و شامل ستارگان بی‌‌شمار و مقادیر بسیار زیاد ابرهای گازی است. پروژه‌‌ی Hi-GAL به شناسایی ساختار رشته‌‌ای در منطقه‌‌ی ستاره‌زایی این صفحه‌ی کهکشانی کمک کرد. شما می‌‌توانید این ساختار را به شکل رشته‌‌های مارپیچی به رنگ نارنجی و قرمز در تصویر منتشرشده، مشاهده کنید.
ستارگان جوان در مرکز منطقه‌‌ی Vulpecula OB1 که از پرجرم‌‌ترین ستارگان کهکشان راه‌‌شیری محسوب می‌‌شوند، در دسته‌‌ی اجرام ستاره‌‌ای OB قرار می‌‌گیرند. هر کدام از این ستاره‌ها ده‌‌ها برابر خورشید جرم دارند. ستارگان OB در این تصویر به شکل ۱۵۰ خوشه‌ی ستاره‌‌ای با نام «NGC6823» مشخص هستند که می‌‌توان آن‌ها را در تصاویر طیف مرئی مشاهده نمود.
ستارگان این منطقه با تشعشعات فرابنفش خود مشهور هستند. این تشعشع‌ها باعث یونیزه‌‌ شدن و متراکم-سازی ابرهای مجاور می‌‌شوند. ابرها پس از مدتی بر روی این ستارگان فروپاشیده و تولد ستارگان بعدی را رقم می‌‌زنند. دانشمندان معتقدند خیل مواد مشاهده ‌‌شده در تصویر می‌‌تواند فرآیند ستاره‌زایی‌‌ را به‌مدت میلیون‌‌ها سال ادامه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *