تلسکوپ سوبارو کهکشان NGC7479 را رصد کرد.

 تلسکوپ سوبارو، تلسکوپ ۸.۲ متری رصدخانه‌ی ملی ژاپن که در رصدخانه‌ی مائونا کیا در هاوایی، واقع شده است، تصویری جدید از کهکشان «NGC7479» گرفته است. کهکشان NGC7479 که با نام‌های «Caldwell44»، «LEDA70419» نیز شناخته می‌شود، کهکشانی مارپیچی میله‌ای است. این کهکشان در فاصله‌ی ۱۲۰ میلیون سال نوری و در صورت فلکی اسب بالدار، قرار گرفته است.
این کهکشان، توسط «ویلیام هرشل»، ستاره‌شناس بریتانیایی در ۱۸ اکتبر سال ۱۷۸۴ کشف شد. بر اساس گفته‌های ستاره‌شناسان، این کهکشان در حال فعالیت‌های ستاره‌زایی است و ستارگان جوان و روشن بسیاری در بازوهای مارپیچی و دیسک آن قابل مشاهده است. از دهه‌ی ۱۹۸۰، دو ابرنواختر در این کهکشان به‌نام‌های «SN1990U» و «SN2009jf» کشف شده است.
NGC7479، کهکشانی درخشان و فعال است که سیاهچاله‌ای فعال در مرکز آن قرار دارد. تنها ۱ درصد از کهکشان‌های مارپیچی فعال هستند. تصویر رنگی NGC7479، ترکیبی از تصاویر متفاوت است که توسط دوربین سوپریم تلسکوپ سوبارو، تهیه شده است. دوربین سوپریم، دوربین نوری ۸۰ مگاپیکسلی است که بر روی فوکوس اصلی تلسکوپ نصب شده است. از فیلترهای مختلفی به‌منظور گرفتن نمونه‌هایی از طول موج‌های مختلف استفاده شده است.
«سادانوری اوکامورا» پروفسور دانشگاه هوشی، می‌گوید: «دوربین سوپریم این تلسکوپ که توانایی تصویربرداری میدان گسترده را فراهم می‌کند، ۲۰۰ برابر بزرگتر از دوربین استفاده شده در تلسکوپ فضایی هابل است. این دوربین با ردیاب‌های حساس «CCD»، آینه‌ی بزرگ سابورا و شرایط آب وهوایی عالی در مائونا کیا، قدرت خارق‌العاده‌ای به این تلسکوپ داده است. تصاویر با کیفیتِ بالای این تلسکوپ، فرصت‌هایی برای مطالعات بیشتر خلق خواهد کرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *