پوسیدگی چشم کبوتری گوجه فرنگی ( فایتوفترا )

پوسیدگی چشم کبوتری

پوسیدگی چشم کبوتری میوه گوجه فرنگی در تمام مناطق جهان که آب و هوای گرم، رطوبت نسبی بالا و خاک مرطوب دارتد به چشم می خورد. اولین علایم آن در میوه سبز ظاهر می شود که در تماس با خاک یا در نزدیکی خاک قرار دارد.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

این بیماری در جایی که هوای گرم و رطوبت به مدت طولانی وجود داشته باشد زیاد دیده می شود. آب سطحی فراوان یا ترشحات باران باعث انتشار آن در سطح مزرعه می شود. میوه هایی که در تماس با خاک یا نزدیک به سطح خاک هستند به راحتی آلوده می شوند. این بیماری در خاک هایی که زهکشی ضعیفی دارند و خاک هایی که فشرده شده اند خسارت زیادی وارد می کند.

پوسیدگی چشم کبوتری

علایم بیماری

اولین علایم بیماری معمولا بر روی میوه های سبز رنگ یا حتی رسیده رخ می دهد عامل بیماری که اسپورهای متحرک یا زئوسپور قارچ هستند با کمک رطوبت موجود حرکت کرده و خود را به سطح میوه می رسانند و از راه پوست سالم به داخل میوه نفوذ می نمایند و لکه های هم مرکزی به رنگ قهوه ای تیره با عرض کم و نوار های قهوه ای روشن با عرض بیشتر ایجاد می کنند. این لکه های سفت و صاف می توانند تمام میوه را بپوشانند. میوه ها به سرعت دچار پوسیدگی می شوند و در شرایط مرطوب توده پنبه مانندی از ریسه ها از میوه ها بیرون می زند. هیچ گونه علائمی در برگ ها مشاهده نمی شود. گاه عامل بیماری باعث پوسیدگی ریشه و قهوه ای و تیره شدن پوست می گردد. پوسیدگی ریشه بیشتر در گیاهانی که ضعیف شده اند مشاهده می شود.

پوسیدگی چشم کبوتری

پوسیدگی چشم کبوتری
کنترل

  1. کاشت گوجه فرنگی باید در مزارعی که زهکشی خوبی دارند انجام پذیرد و خاک های سنگین که آب را نگه می دارند اصلا مناسب کاشت نمی باشند.
  2. تسطیح مزارع برای جلوگیری از جمع شدن آب آبیاری.
  3. تناوب زراعی با گیاهان غیر میزبان مثل غلات.
  4. جلوگیری از تماس گیاه با خاک یا استفاده از قیم.
  5. استفاده از قارچکش هایی مثل متالاکسیل مانکوزب ۲ در هزار، اکسی کلرور مس پودر و تابل ۳۵% به میزان ۳ در هزار، مانکوزب پودر و تابل ۸۰% به میزان ۲ در هزار.

نکته:

بر اثر مصرف بیش از حد و بی مورد سموم شیمیایی سالانه بیش از دو میلیون نفر «مسموم» و بیش از ۲۲۰ هزار نفر در جهان جان خود را از دست می دهند.

با شناخت آفات، بیماری ها و علف های هرز و کنترل منطقی آن ها با همکاری کارشناسان کشاورزی از مصرف بی مورد سموم شیمیایی پرهیز نماییم.

منبع :

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *