پژوهشگران آلمانی “اَبَرخورشید” خود را روشن کردند

 

سازمان ملل می‌گوید سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر باید سه تا چهار برابر افزایش یابد

نورانی‌ترین ستاره مصنوعی جهان در شهر یولیش آلمان نورافشانی‌اش را آغاز کرد. حدود ۱۵۰ لامپ هریک با قدرتی بسیار، نور خود را در خدمت تحقیقات علمی قرار داده‌اند. قدرت این لامپ‌ها در مجموع ۱۰ هزار بار بیشتر از نوری است که از خورشید به زمین می رسد.

بدنِ بیشتر مردم جهان با پایان فصل زمستان و سپری شدن هفته‌ها و ماه‌های سرد با کمبود نور خورشید روبرو می‌شود. مرکز هوا- فضای آلمان  (DLR) در موسسه تحقیقات خورشیدی در یولیش سعی می‌کند راهکاری برای رفع این مشکل بزرگ و ایجاد گرما بیابد.

کای ویگارت، رئیس این پروژه روز چهارشنبه (۲ فروردین / ۲۲ مارس) به طور رسمی فعالیت نورانی‌ترین ستاره مصنوعی جهان را در این مرکز اعلام کرد. دمای انرژی ایجاد شده در این نیروگاه عظیم  تا ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

شدت نوردهی این نیروگاه که نامش “سینلایت” است و از سال ۲۰۱۵ میلادی در مرکز فناوری شهر یولیش در غرب آلمان آماده فعالیت می‌شود، ۱۰ هزار بار بیشتر از نور خورشید است که به زمین می‌رسد. بودجه ساخت این نیروگاه را ایالت نورد راین وستفالن آلمان و دولت فدرال آلمان تامین کرده اند.

نیروگاه “سینلایت” در سالن بسیار بزرگ این نیروگاه که به رنگ سفید-نقره‌ای است، قرار دارد. انرژی تامین شده از این خورشید مصنوعی از جمله به مصرف سوخت خودرو و هواپیماها خواهد رسید؛ سوختی که در سراسر جهان آلایندگی‌اش بسیار کمتر از دیگر سوخت‌های موجود است.

۱۴۹ لامپ قوس کوتاه زنون شبیه لانه‌های زنبور در یک “کندو” کنار هم قرار گرفته و انرژی عظیمی ایجاد می‌کنند. کای ویگارت، رئیس این پروژه دلیل استفاده از لامپ را این گونه توضیح می‌دهد: «ما از لامپ استفاده می‌کنیم، زیرا نور لامپ بیشترین شباهت را به نور خورشید دارد».

کسانی که در این نیروگاه تحقیق می‌کنند باید فاصله لازم با لامپ‌های موجود را رعایت کنند. حتی نور منعکس شده از دیوارهای سالن نیروگاه نیز بسیار شدید است. نور این نیروگاه سبب می‌شود فعالیت‌های شیمیایی لازم مورد آزمایش قرار گیرند و تحقیقات با موفقیت انجام شوند.

خورشید مصنوعی قرار است در آینده به مصرف سوخت هواپیما برسد و آلایندگی کمتری در محیط زیست داشته باشد. کای ویگارت البته نسبت به مصرف خودروهای برقی در آینده نزدیک بسیار خوشبین‌تر است، اما در باره استفاده از آن به عنون سوخت هواپیما می‌گوید: «در حال حاضر استفاده از انرژی برق به عنوان سوخت هواپیما امکان پذیر نیست، اما به عنوان سوخت خودرو ایده آل است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *