پژوهش جدید ناسا: پر بارش شدن مناطق بارانی جهان در سده آینده

طبق پژوهش تازه‌ای که توسط ناسا در مورد پیامدهای گرمایش جو زمین انجام شده است طی سده آینده در آن بخشی از کره زمین که معمولا رطوبت زیادی دارند بارش باران تشدید خواهد شد و در مناطق خشک کره زمین دوره های بدون بارش باران طولانی‌تر خواهند شد.

یکی از پژوهشگران سازمان ناسا گفته است: «شدت بارش باران در مناطق مرطوب و از سوی دیگر دوره‌های خشکسالی در مناطق خشک، تشدید و طولانی‌تر خواهند شد و بروز این دو پدیده ا زنظر جوی و فیزیکی با یکدیگر ارتباط دارند.»

پژوهش‌های جدید سازمان ناسا در مورد میزان و نحوه بارش باران در سطح کره زمین که در شماره آینده مجله «تحقیقات جغرافیایی» منتشر خواهد شد اطلاعات دریافت شده توسط چهارده الگوی پیش بینی تغییرات جوی کره زمین را بررسی کرده است.

هر چند برخی از این الگوها پیش‌بینی کرده بودند که در مناطق مرطوب کره زمین مثل مناطق استوایی میزان باراش باران افزایش و در مقابل بارش باران در مناطق خشک کاهش خواهد یافت، اما تحقیقات اخیر توسط سازمان ناسا اولین پژوهش همه جانبه در مورد بارش باران در کل جهان و از جمله در اقیانوس‌ها است.

طبق پژوهش جدید ناسا هر چند تمام چهارده مورد از الگوهای پژوهشی قبلی که در مورد میزان بارش باران در مناطق مختلف زمین انجام شده‌اند در برخی از جزییات با یکدیگر تفاوت دارند ولی در مورد میزان متوسط افزایش و یا کاهش بارندگی نتیجه گیری آنها یکسان است.

نقطه مشترک تمامی این تحقیقات این است که متناسب با افزایش هر درجه فارنهایت در گرمای جو زمین میزان بارندگی در مناطق مربوط حدود چهار درصد افزایش می‌یابد و در مقابل در مناطق خشک کره زمین دوره‌های خشکسالی و فقدان بارندگی حدود ۲.۶ درصد طولانی‌تر خواهند شد.

یک پروفسور علوم جوی در دانشگاه واشینگتن نیز اخیرا در مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که یکی از دلایل اصلی کاهش میزان بارندگی در نواحی جنوب غربی آمریکا و منطقه مدیترانه افزایش دی اکسید کربن در جو کره زمین است.

دلیل علمی این تغییرات جوی این است که جو کره زمین همزمان با افزایش درجه حرارت می‌تواند میزان بیشتری از بخار آب را در خود حفظ کند ولی بخش بیشتری از این بخار آب در بخش‌های مربوط انباشته می‌شوند و بنابراین بارندگی کمتری نصیب بخش‌های خشک کره زمین می‌شود.

سرعت وقوع یک چنین تغییرات شدیدی در الگوی بارندگی در جو کره زمین به میزان تولید گاز دی اکسید کربن بستگی دارد ولی پژوهشگران ناسا می‌گویند که تحقیقات و پیش‌بینی‌های تخمینی آنها مربوط به قرن آینده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *