چای سیاه در کاهش وزن نقش دارد.

فال چای
 گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس طی مطالعه‌ای روی موش‌ها دریافتند که چای سیاه متابولیسم انرژی را با تغییر متابولیت‌های روده دچار تغییر می‌کند. مقاله‌ی آن‌ها در مجله‌ی اروپایی Nutrition منتشر شده است.
بنا به تحقیقات دکتر «سوزان هنینگ» و همکارانش، چای سیاه می‌تواند بر کاهش وزن دامن زده و با تغییر باکتری‌های موجود در معده، منافع دیگری هم برای سلامت انسان فراهم آورد. دکتر هنینگ گفت: «ما دریافتیم که چای سیاه و چای سبز، نسبت باکتری‌های روده را در حیوانات تغییر دادند. درصد باکتری‌های مرتبط با چاقی کاهش یافته و باکتری‌های مرتبط با جرم بدن افزایش یافتند.»
مطالعات قبلی حاکی از آن بود که مواد شیمیایی موجود در چای سبز به نام «پلی فنول‌ها» جذب شده و سوخت و ساز انرژی را در کبد تغییر می‌دهند. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پلی فنول‌های چای سبز که به دلیل اندازه‌ی بزرگ‌شان در روده کوچک جذب نمی‌شوند، رشد باکتری روده را برانگیخته و در شکل‌گیری اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیر نقش دارند؛ این اسیدهای چرب نوعی متابولیت‌های باکتریایی هستند که سوخت و ساز انرژی در کبد را دچار تغییر می‌کنند.
دکتر هنینگ افزود: «ما می‌دانستیم که پلی فنول‌های چای سبز تاثیرگذاری زیادی دارند و فواید سلامتی زیادی را در مقایسه با پلی فنول‌های چای سیاه دارند، زیرا مواد شیمیایی چای سبز به درون خون یا بافت جذب می‌شوند. بر اساس یافته‌های ما، چای سیاه نیز می‌تواند یک‌سری فواید به همراه داشته و باعث کاهش وزن در انسان‌ها بشود. این نتیجه‌ی به‌دست آمده نشان می‌دهد که هم چای سبز و هم چای سیاه پری بیوتیک هستند؛ موادی که در تحریک رشد ریزموجودات زنده‌ی ذره‌بینیِ مفید ایفای نقش می‌کنند.»
در این مطالعه، به چهار گروه از موش‌ها رژیم غذایی متفاوتی داده شد که دو گروه از آن‌ها عصاره‌های چای سبز یا چای سیاه دریافت کردند؛ کم چرب و دارای شکر زیاد، پرچرب و دارای شکر زیاد، پرچرب و دارای شکر زیاد و عصاره‌های چای سبز، پُر چرب، دارای شکر زیاد و عصاره‌های چای سیاه.
پس از گذشت چهار هفته، وزن موش‌هایی که عصاره‌های چای سبز یا چای سیاه دریافت کرده بودند، کاهش پیدا کرد. همچنین، محققان نمونه‌هایی را از روده‌ی بزرگ و بافت کبد موش‌ها جمع‌آوری کردند تا محتوای باکتریایی و رسوب چربی آن‌ها را اندازه‌گیری نمایند. در موش‌هایی که از این عصاره‌های چای مصرف کردند، میزان کمتری از باکتری‌های مرتبط با چاقی و میزان بیشتری از باکتری‌های مرتبط با جرم بدن لاغر مشاهده شد.
با این حال، فقط موش‌هایی که عصاره چای سیاه مصرف کرده بودند، با افزایش نوعی باکتری به نام «سودو بوتیریویبریو» روبه‌رو شدند که این مسئله می‌تواند تفاوت میان چگونگی تاثیر چای سبز و چای سبز را در تغییر سوخت و ساز انرژِی توضیح بدهد.
دکتر «ژائوپینگ لی» محقق ارشد گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که فواید سلامتی هر دو چای سبز و چای سیاه بسیار فراتر از فواید آنتی‌اکسیدانی‌شان است و هر دو چای اثر قابل‌توجهی بر باکتری‌های روده دارند. حالا آن‌ها که عاشق چای سیاه هستند، دلیل دیگری برای نوشیدن آن دارند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *