چگونه به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟
اگر می خواهید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید باید روزانه و به صورت مستمر کارهای به خصوصی را انجام دهید. تمام کارهایی که در جهت حرفه ای شدن در سئو انجام می دهید باعث می شود تجربه شما در سئو سایت بالا برود. سئو یک علم نیست! سئو مجموعه ای از فرایند هایی است که در جهت بالا بردن رتبه یک سایت در نتایج جست و جو باید یاد بگیرید.
این فرایند ها از بررسی رقبا و تحلیل وب سایت آن ها گرفته تا بهینه سازی داخلی سایت و مسائل فنی آن.
هر کسی هم که قصد دارد به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شود باید تجربه خود را بالا ببرد. تجربه در سئو یعنی تمام فرایندها را پیاده سازی کنید و نتایج حاصل را بررسی کنید. هیچکس تا خودش دست به کار نشود و مراحلی که در سئو باید به کار گیرد را انجام ندهد هیچ وقت در سئو موفق نخواهد شد.
سئو چیزی نیست که با خواندن یک کتاب یا دیدن چند ویدیو یاد بگیرید و در آن حرفه ای شوید. سئو در شرایط مختلف روی هر سایتی نتایج متفاوتی دارد. به عنوان مثال سئو سایت های محتوا محور با سایت هایی که محتوایی نیستند فرق می کند. همچنین سئو سایت در کشور ها و زبان های مختلف نیز فرق می کند.
گاهی اوقات مطلبی در مورد سئو در سایتی مشاهده می کنید و فکر می کنید به کارگیری آن در فرایند سئو سایت خود نیز باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می شود. ولی زمانی که از آن استفاده می کنید نتیجه کاملا بر عکس است.
در این مقاله قصد دارم در مورد کارهایی که روزانه و طبق یک برنامه ریزی منظم باید انجام دهید تا به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید را عنوان کنم. اگر شما هم دوست دارید به یک سئو کار با تجربه و حرفه ای تبدیل شوید و هر سایتی را در کلمه کلیدی مد نظرتان بالا بیاورید در این مقاله همراه من باشید.
چگونه به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟
اکثر افراد فکر می کنند سئو یعنی سایتی را در یک یا چند کلمه کلیدی خاص و رقابتی در نتایج جست و جو بالا آوردن. اما سئو فقط به اینجا ختم نمی شود. سئو یعنی مجموعه ای از فرایند هایی که سود آوری یک سایت و در واقع یک کسب و کار آنلاین را از هر لحاظی افزایش دهد.
سئو یک استراتژی است. باید بدانید یک سایت چرا باید در یک کلمه کلیدی خاص بالا باشد. هدف از بالا آمدنش چیست؟ آیا به دنبال جذب کاربر است یا فقط افزایش ترافیک سایت برایش مهم است؟ چند درصد از بازدید کننده ها به کاربر تبدیل می شوند؟ آیا کاربران جذب شده هدفمند هستند یا خیر؟ آیا می توان روی کاربران جذب شده عملیات بازاریابی انجام دهیم یا خیر؟
در حقیقت بسیار مهم است که چرا اصلا می خواهید سایتی را بالا بیاورید. منظور این است که باید هدف مشخصی داشته باشید. سئو کارهای حرفه ای آدم های با هوشی هستند و استراتژی دقیقی در بالا آوردن یک سایت در نتایج جست و جو دارند.
در ادامه در مورد انجام کارهایی صحبت می کنم که جزء عادت های روزانه هر سئو کار حرفه ای می باشد.
۱٫یادگیری مداوم
یکی از مهمترین کارهایی که به صورت روزانه باید در برنامه کاری تان باشد یادگیری سئو است. سعی کنید از منابع معتبر جهت یادگیری سئو استفاده کنید. سایت های مرجعی مثل وبلاگ سایت MOZ یا سایت backlinko و یا … مراجعی هستند که هر سئو کاری در دنیا روزانه به آن ها سری می زند و از مقالات شان بهره می برد.
مزیت بزرگ این سایت ها این است که تحلیل ها و بررسی هایی که شخصا متخصصین خودشان انجام داده اند را از مهمترین و تاثیر گذارترین فاکتورهای سئو منتشر می کنند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست! معمولا در هر چیزی می خواهید حرفه ای شوید باید از حرفه ای ها بیاموزید و گفته آن ها را پیروی کنید.
همچنین ویدیو هایی که در یوتیوب در مورد سئو وجود دارند هم فوق العاده هستند. اگر به زبان انگلیسی تسلطی ندارید اشکالی ندارد تا حدودی می توانید با استفاده از ابزارهای مترجم آنلاین مثل گوگل ترنسلیت بفهمید به چه چیزهایی اشاره شده است. به عنوان مثال مقالات سایت backlink را اگر توسط مترجم گوگل ترجمه کنید تا حدودی قضیه را می گیرید که به چی اشاره کرده است.
همچنین وب سایت های فارسی در زمینه سئو را هم دنبال کنید. بعضی از این وب سایت ها همان چیزهایی که سایت های مرجع خارجی منتشر کرده اند را با ترجمه روان قرار داده اند که می توانید از آن ها هم استفاده کنید.
سعی کنید هر روز یک الی دو سایت زمان خود را به یادگیری و مطالعه در مورد سئو اختصاص دهید و اطلاعات خود را در زمینه سئو به روز نگه دارید. تکنیک های سئو هر روز در حال تغییر هستند و به خاطر همین همیشه باید خود را با جدیدترین متدها در سئو آشنا کنید.
۲٫پیاده سازی و بررسی نتایج
همانطور که اشاره کردم با یادگیری سئو از طریق خواندن یا دیدن به جایی نخواهید رسید و باید خودتان شخصا اقدام کنید. تمام چیزهایی که در سئو یاد گرفته اید را خودتان پیاده سازی کنید و نتایج حاصل را بررسی کنید.
به عنوان مثال اگر می گویند گرفتن بک لینک از سایت های edu باعث افزایش رتبه سایت می شود خودتان اقدام به ساخت بک لینک در سایت های آموزشی کنید و بعد از مدتی نتیجه اش را بررسی کنید.
یا اگر می گویند هر چه تعداد اشتراک ها و لایک های یک مطلب در شبکه های اجتماعی بالا باشد رتبه آن مقاله هم در نتایج جست و جو بالا می رود، خودتان تست کنید ببینید آیا چنین چیزی واقعیت دارد یا خیر!
چیزهای خوب در رابطه با سئو زیاد است ولی تا زمانی که خودتان آن ها را بررسی نکنید به هیچ وجه به دردتان نمی خورد. همانطور که قبلا گفتم بعضی از تکنیک های سئو که در سایت های خارجی استفاده می شوند شاید در وب فارسی اهمیتی نداشته باشند یا حتی بر عکسش هم ممکن است اتفاق بیافتد. به خاطر همین باید خودتان شخصا بررسی کنید ببینید آیا واقعا چنین چیزی تاثیر گذار است یا خیر؟
همین حالا سایت های زیادی در وب فارسی هستند که با روش های نا متعارف سئو شده اند و مدت زمان زیادی هم است که در بهترین جایگاه های نتایج جست و جو قرار گرفته اند و از سرجایشان تکان هم نمی خورند!
برای اینکه هر چیزی که در سئو یاد می گیرید را تست کنید و نتیجه اش را بررسی کنید بهتر است سایتی جداگانه برای این کار داشته باشید. به هیچ وجه برای بررسی نتایج از سایت های مشتریان یا پروژه هایی که در دست دارید استفاده نکنید.
۳٫تسلط بر ابزارهای مورد نیاز در سئو
ابزارهایی در رابطه با سئو وجود دارند که حتما باید به آن ها تسلط داشته باشید. اگر می خواهید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید باید کار با آن ها را یاد بگیرید و از آن ها در پروژه های سئو خود استفاده کنید.
دو ابزار بسیار حرفه ای و ارزشمند در سئو google webmaster tools و google analytics هستند که هر سئو کاری باید به آن ها تسلط کافی داشته باشد.
به عنوان مثال هر سئو کاری باید بداند خطاهای ایجاد شده در گوگل وب مستر تولز را چگونه باید بر طرف کند. یا اینکه در گوگل آنالیتکس چگونه رفتار کاربران را تحلیل کند و با استفاده از بررسی های انجام شده بازدهی سایت مورد نظر را افزایش دهد.
گوگل آنالیتکس فقط برای اطلاع از بازدید صفحات و یا میزان نرخ پرش کاربران از سایت و … کاربرد ندارد! بلکه یک ابزار حرفه ای است که هر سئو کاری می تواند از آن در جهت افزایش رتبه سایت خود در گوگل استفاده کند.
به عنوان مثال اگر مقاله ای در نتایج جست و جو بالا نمی آید را می توانید در گوگل آناتیکس بررسی کنید که چه مشکلاتی دارد. شاید سرعت صفحه اش پایین باشد. شاید بانس ریتش بالا باشد و شاید میزان ماندگاری کاربران در آن صفحه کم است.
همانطور که می دانید مواردی که به آن ها اشاره کردم جزء فاکتورهای تاثیر گذار در نتایج جست و جو هستند که با دانستن این موارد می توانید آن ها را برطرف کنید و بعد از مدتی رتبه مقاله مورد نظر خود را در گوگل افزایش دهید.
این فقط یک نمونه از تحلیل هایی است که با استفاده از گوگل آنالیتکس می توانید انجام دهید. تحلیل های بسیاری در جهت بهبود تجربه کاربری در سایت با این ابزار ارزشمند و رایگان می توانید انجام دهید.
ابزار های حرفه ای دیگری مثل google tag manager و google optimize و hotjar و google trend , google keyword planner و … وجود دارند که با استفاده از این ابزارهای کاربردی می توانید به صورت حرفه ای یک سایت را در جهت بهبود سئو تحلیل و بررسی کنید.
۴٫تحلیل و بررسی رقبا
یکی دیگر از کارهایی که هر سئو کار حرفه ای به آن تسلط دارد بررسی رقبا است. باید بتوانید رقبای اصلی سایت مورد نظرتان را پیدا و آن ها را بررسی کنید.
بسیاری از دوستان فکر می کنند بررسی رقبا در سئو یعنی بررسی بک لینک های سایت آن ها. درصورتی که تحلیل و بررسی رقبا گسترده تر از این حرفاست.
بررسی رقبا یعنی باید بدانید آن ها در چه کلمات کلیدی بالا هستند. چرا بالا هستند و شما چه کارهایی باید انجام دهید تا در نتایج جست و جو به آن ها برسید.
ابتدا باید مجموعه ای از کلمات کلیدی که آن ها رویش کار کرده اند را پیدا کنید. برای این کار می توانید از google keyword planner استفاده کنید. بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی آن ها بهتر است آن هایی که سرچ بالایی دارند را شناسایی کنید. سپس آن کلمات کلیدی را در گوگل جست و جو کنید تا متوجه شوید رقیبتان کجای نتایج قرار دارد.
اگر واقعا رتبه خوبی دارد و همچنین کلمه یا عبارت کلیدی پر بازدیدی است به درد شما می خورد که روی آن کار کنید و در دراز مدت رویش سرمایه گذاری کنید.
در مرحله بعد با استفاده از ابزاری که سایت moz در اختیار ما قرار می دهد آتوریتی دامین و پیج سایت رقبا را باید چک کنیم. مهم است که قدرت سایت آن ها در چه حدی است.
با بررسی بک لینک ها و محتوای صفحات سایت شان می توانید متوجه آن شوید که اگر آتوریتی دامین یا پیج سایت رقباتون بالا است چه علتی داشته است. همچنین به نحوه لینک دادن های داخلی و خارجی سایت دقت و توجه ویژه ای کنید.
برای بررسی بک لینک های رقبا از ابزارهایی مثل سایت moz و majestic استفاده کنید. هر بک لینکی که اسپم اسکور پایینی داشت و آتوریتی دامین بالایی داشت و فالو هم بود قطعا به دردتان می خورد. در لیست بک لینک های خود ذخیره اش کنید تا سر فرصت در همان صفحات برای سایت مورد نظر خود بک لینک بسازید.
با استفاده از ابزارهایی مثل similarweb تعداد ورودی های سایت رقبایتان را بررسی کنید. ببینید ترافیک ورودی سایت شان بیشتر از گوگل است یا بازدید مستقیم یا بازدید واسطه ای؟ مهم است که بدانید ترافیک سایت رقباتون بیشتر از کجا تامین می شود. مثلا اگر بیشتر ترافیک آن ها از گوگل باشد مشخص می شود روی کلمات و عباراتی که کار کرده اند حتما برایشان ارزش داشته است.
با بررسی رقبا به راحتی می توانید به آنچه رقبایتان را در سئو قوی کرده است پی ببرید. همچنین با بررسی رقبا می توانید نقاط ضعف آن ها را هم پیدا کنید و از این طریق در جهت بهبود سئو سایت خود آن نقاط ضعف را در خود تقویت کنید.
به عنوان مثال اگر قصد دارید مقاله ای در موضوعی بنویسید بهتر است ابتدا به مقالاتی که رقبایتان در آن موضوع نوشته اند نگاهی بیاندازید و آن ها را بررسی کنید. سپس با توجه به ضعف هایی که در آن ها می بینید محتوای خود را تقویت کنید و محتوای کامل تری ارائه دهید تا بتواند در نتایج جست و جو رتبه بهتری بگیرد.
اگر نتوانید رقبای خود را به خوبی بررسی کنید و از بررسی های انجام شده به سود خود استفاده کنید هیچ وقت نمی توانید یک سئو کار حرفه ای شوید.
۵٫داشتن استراتژی در سئو
داشتن استراتژی در سئو لازمه هر سئو کار حرفه ای است. اگر در سئو استراتژی نداشته باشید نمی توانید پیروز میدان شوید.
سئو یعنی انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی. این یک استراتژی فوق العاده در سئو است. سئو یعنی چه کار کنیم تا مخاطبان هدفمند تر بیشتری جذب کنیم؟
به عنوان مثال کلمه کلیدی “خرید هاست” کلمه کلیدی خیلی سخت و پر بازدیدی است و کار روی آن بسیار دشوار است. ولی اگر هوشمندانه کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید عبارت “خرید هاست با کیفیت” را انتخاب می کنید. با اینکه سرچ پایین تری دارد ولی مشتریان هدفمند تری را نصیب کسب و کار مورد نظر می کند.
اینکه بخواهید وقت تان را روی گرفتن رقبا در هر کلمه کلیدی بگذارید استراتژی خوبی نیست! همانطور که گفتم مهم این است که کسب رتبه خوب در کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر چقدر می تواند به سود شما باشد.
این استراتژی را بیشتر با تحلیل و بررسی رقبا می توانید بدست بیاورید. مثلا اگر یکی از رقبای شما روی تولید محتوا ضعیف ظاهر شده است، تولید محتوای هدفمند می تواند یک استراتژی خوب در سئو برای شما باشد.
به عنوان مثال بسیاری از رقبای شما ممکن است صفحه اصلی سایت شان را سئو کرده اند و فقط صفحه اول و بعضی از صفحات فرود شان رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. این یک اشتباه بزرگ در سئو است.
شما می توانید هوشمندانه تر عمل کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب وب سایت تان کنید. مثلا می توانید با استفاده از بازاریابی محتوا مقالاتی را تولید کنید و آن ها را در گوگل بالا بیاورید که به سود شما باشد و بتوانید مخاطبان هدفمند تر بیشتری را جذب کنید.
پیشنهاد ویژه همیار وب : چرا سئو سایت بهترین استراتژی برای کسب و کارهای آنلاین است؟
اگر فقط بخواهید روی صفحه اصلی یا دسته بندی های سایت تان کار کنید ترافیک بالایی نصیب تان نمی شود. ولی اگر بتوانید روی مقالاتی با موضوعات و عناوین جذابی کار کنید قطعا می توانید مخاطبان بیشتری را به سایت خود جذب کنید.
هر ایده ای که به بهبود سئو سایت کمک کند یک استراتژی می تواند باشد. امروزه اکثر سئو کارها استراتژی خود را بر پایه تولید محتوای اختصاصی بنا می کنند. استفاده از عناوین خاص در نوشتن مقالات هم می تواند یک استراتژی خوب به حساب آید.
هر سئو کاری که قصد دارد یک استراتژی را توسعه دهد به زمان و تفکر و تحلیل بیشتری نیاز دارد. یک سئو کار حرفه ای باید اهداف مختلفی را برای سئو تعیین کند و سپس با در نظر گرفتن ابعاد مختلف استراتژی، تاکتیک های خاصی را تعریف کند و به کار گیرد. در واقع استراتژی یعنی به کارگیری تاکتینک هایی که بهترین نتیجه را با صرف زمان و هزینه کمتری حاصل می کند.
۶٫داشتن صبر در مشاهده نتایج
اگر می خواهید یک سئو کار خوب شوید باید صبور باشید. بارها تاکید کرده ام که سئو زمان بر است. باید صبور باشید تا بتوانید نتایج واقعی را مشاهده کنید.
در بسیاری از پروژه های سئویی که داشته ام فقط و تنها فقط صبر بوده که باعث به موفقیت رساندن آن شده ام. اگر شما هم می خواهید نتایج واقعی کارتان را ببینید حداقل ۳ الی ۶ ماه صبر داشته باشید.
زمانی که برای مقالات سایت خود بک لینک می سازید انتظار نداشته باشید یک هفته دیگر رتبه یک گوگل باشد! باید مدت ها صبر کنید تا رتبه واقعی اش در گوگل را ببینید.
بار ها پیش آمده صفحه ای از سایت در ماه عسل گوگل رتبه خوبی دریافت کرده است و بعد از چند روز از نتایج جست و جو محو شده است. یا ممکن است به خاطر رقص گوگل در جایگاه خوبی قرار گرفته و بعد از مدتی رتبه خود را از دست داده است. این دلیل نمی شود شما کارتان را خوب انجام نداده اید یا اینکه گوگل به شما رتبه نمی دهد! یا اینکه ممکن است در گوگل پنالتی شده باشید. باید صبور باشید تا جایگاه واقعی اش را در گوگل مشاهده کنید. بعضی وقت ها تا ۵ ماه هم زمان می برد تا نتیجه واقعی را مشاهده کنید.
این را هم متذکر شوم که در سئو وسواس نداشته باشید. مثلا نیازی نیست هر روز رتبه سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف چک کنید و جایگاه سایت خود را با رقبا مقایسه کنید.
جمع بندی و نتیجه گیری
اگر می خواهید در سئو حرفه ای شوید باید به تمام موارد عنوان شده عمل کنید. یک سئو کار خوب کسی است که بر پایه یک استراتژی و هدفی از قبل تعیین شده به کمک بررسی رقبا و به ویژه استفاده از ابزارهای تحلیل سئو سایت، سایت مورد نظر را برای گوگل بهینه کند.
باز هم تاکید می کنم مهمترین چیز در سئو داشتن هدف است. اگر هدف نداشته باشید و فقط بخواهید یک سایت را همینطوری در یک سری کلمات کلیدی خاص بالا بیاورید هیچ وقت سئو کار خوبی از آب در نمی آیید.
و در آخر تاکیید می کنم برای موفقیت در هر کاری باید تلاش کنید. در سئو هم باید تلاش کنید و وقت زیادی بگذارید. سعی کنید با یک برنامه ریزی دقیق تمام کارهایی که باید برای سئو سایتی انجام دهید را در روز به اتمام برسانید. مثلا ساخت بک لینک، تجزیه و تحلیل کلی سایت، بررسی رقبا و جایگاهشان و … را در برنامه روزانه خود باید داشته باشید. امیدوارم از این مقاله هم استفاده کافی را برده باشید.