چگونه پایان نامه بنویسیم؟

چگونه پایان نامه بنویسیم؟

معمولا نوشتن هر پایان نامه مراحل و فرایند خاصی دارد که در اینجا مراحل آن را بیان می کنیم:
۱ـ انتخاب موضوع: برای اینکه موضوع مناسبی را انتخاب کنید باید ابتدا زمینه مورد علاقه در رشته تخصصی خود را پیدا کنید. سپس با سرچ کردن چند کلید واژه در سایت های مقالات علمی تعداد مقاله فارسی و انگلیسی به روز (یعنی سال انتشار آنها سال جاری یا یک سال قبل باشد) پیدا کنید و سپس با خواندن چکیده و عناوین این مقالات با یافته های علمی روز آشنا خواهید شد. بنابراین با خواندن این مقالات ممکن است سوالات، شکاف ها یا دغدغه هایی پیدا کنید که این شکاف ها موضوع پایان نامه شما خواهد بود.
۲ـ نگارش پروپوزال : این مرحله یکی از سخت ترین مراحل نگارش پایان نامه است. پروپوزال در واقع نگارش اهمیت موضوع و علت انجام پایان نامه شماست که استاد را قانع می کند که با موضوع شما موافقت کند. بنابراین نحوه نگارش آن بسیار مهم است. آسیبی که در این مرحله وجود دارد این است که برخی از دانشجویان این مرحله را جدی نمی گیرند و نگارش پایان نامه را خیلی مهم تر نگارش پروپوزال می دانند. در صورتی که پروپوزال مانند آجر اولیه و یا زیربنای اولیه برای ساختن بنای پایان نامه است که اگر دقت کافی در نگارش آن نشود بعدها محقق به مشکلات زیادی برخورد خواهد کرد.
۳ـ طراحی پرسشنامه: طراحی پرسشنامه برای پایان نامه هایی که کار آماری دارند نیز بسیار مهم است. شما می توانید از پرسشنامه های موجود استفاده کنید و یا اینکه یک پرسشنامه بسازید. در صورتی که قصد ساختن پرسشنامه دارید حتما باید به متخصصین آمار مراجعه کنید تا روایی و پایایی پرسشنامه شما را بسنجند.
۳ـ انجام کار عملی یا آماری: هر پایان نامه ارشد دارای یک بخش عملی است که باید انجام شود.
۴ـ جمع آوری اطلاعات و نگارش پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع: آنچه در این مرحله بسیار مهم است اعتبار منابع است. شما باید از منابع علمی معتبر که در ژورنال ها، کنفرانس ها و … چاپ شده است استفاده کنید.
۵ـ جمع بندی و نتیجه گیری: اهمیت این مرحله نیز به اندازه پروپوزال است.
۶ـ ویرایش پایان نامه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *