کاربری سیم بکسل در برش سنگ

کاربری سیم بکسل در برش سنگ

کاربری سیم بکسل در برش سنگ

سیم بکسل ها بر خلاف اسمی که آنها را محدود به بکسل یا کشش می کند یکی از پر کاربرد ترین نوع اتصالات صنعتی هستند که در لیفتینگ، برش سنگ، اتصالات، راه اندازی پل های معلق، نرده ها، اتصالات مرغداری و …. نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از سیم بکسل ها که دارای ساختار متنوع، بافت متنوع، نوع مغزی مختلف، تنسایل های متنوع و سایز های گوناگونی هستند در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد بگونه ای که در مجموع بالغ بر ۱۰۰۰ مدل مختلف از سیم بکسل های صنعتی وجود دارند.

استفاده از سیم بکسل در برش سنگ که به ساختار سیم برش الماسه نیز شهرت دارد بصورت خاص صورت می گیرد. سیم برش الماسه در واقع یک سیم بکسل با قطر ۴٫۸ میلیمتر می باشد که در فواصل مشخص و برابر بر روی سطح بیرونی خود دارای حلقه هایی با نام الماس می باشد. برش قطعات و تخته سنگ های بزرگ در معادن سنگ عملا با دستگاه فرز میسر نبوده و از این رو از سیم بکسل همراه با الماس با حرکت رفتن برگشتی تحت کشش که اعمال تنش سایشی زیادی بر روی سنگ می کند برای برش سنگ استفاده می کنند.

مشخصات مکانیکی سیم برش الماسه

سیم برش الماسه در واقع یک سیم بکسل تمام فولادی می باشد که از ساختار ۶X7 یعنی متشکل از ۶ رشته که در هر رشته ۷ مفتول فولادی قرار دارند در تولید آن استفاده شده است. نوع سیم بکسل الماسه برای داشتن حداکثر مقاومت سایشی از نوع کامپکت Compact انتخاب می شود بدین مفهوم که سطح بیرونی مفتول های استرند ها حالت تخت داشته و هم اتصال مناسب تری با حلقه الماسه برقرار می کند و هم در مقابل سایش مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

تنسایل مقاومت کششی سیم برش الماسه اغلب بالا انتخاب می شود تا با وجود داشتن قطر ۴٫۸ میلیمتر در برابر نیروها و تنش های وارده جهت برش سنگ مقاومت مناسبی داشته باشد. بسیاری از برند های تولید کننده این سیم بکسل مانند برند یوشامارتین Usha-Martin در تولید سیم برش الماسه از تنسایل مقاومت کششی ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می کنند که در رده بالای سیم بکسل های صنعتی قرار دارد. سیم بکسل های برش سنگ دارای انعطافی متوسط برای برش سنگ هستند و اغلب به سبب داشتن بافت کامپکت که بافتی نسبتا دشوار در تولید محسوب می شود دارای قیمت نسبتا بالایی نیز هستند.

مقایسه سیم بکسل برش سنگ با سیم بکسل های عمومی

سیم بکسل ها برای کاربری های صنعتی عمومی با ساختار و بافتی کاملا متفاوت با سیم برش الماسه مورد استفاده قرار می گیرند. پر کاربرد ترین ساختار های عمومی سیم بکسل عبارتند از سیم بکسل آسانسوری که ساختاری ۸ استرندی ۸X19 دارد، ساختار های سیم بکسل نتاب جهت کاربری بر روی تاور کرین ها که ساختار ۱۹X7 دارد، ساختار های سیم بکسل جرثقیل و حفاری که با ساختار ۶X19 مورد استفاده قرار می گیرند، ساختار های سیم بکسل اسلینگ که برای حمل بار مورد استفاده قرار گرفته و دارای ساختار ۶X36 می باشند و ساختار هایی خاص مانند ساختار سیم بکسل کلایمر ۴X31 که دارای کاربری خاصی است می باشد.

از نظر تنسایل نیز باید گفت به جز در مواردی برای سیم بکسل های نتاب و سیم بکسل اسلینگ در اغلب موارد تنسایل سیم بکسل ها با کاربری صنعتی عمومی بین ۱۵۶۰ الی ۱۹۶۰ تغییر می کند و در کمتر کاربری نیاز به استفاده از تنسایل برابر سیم برش الماسه می باشد. نوع بافت کامپکت نیز که در مورد سیم بکسل های برش سنگ مورد استفاده قرار می گیرند نوعی خاص می باشند و تنها در مواردی که تنش های سایشی بالایی بر پیکر سیم بکسل وارد شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *