کشف صدها سیاره بیرون از منظومه شمسی

ستاره شناسان موفق به کشف ۱۲۸۴ سیاره تازه در خارج از منظومه شمسی شده‌اند که گمان می‌رود ۹ تا از آنها قابل سکونت هم باشند.

به گزارش رویترز، با اعلام این خبر در هفته‌ای که گذشت، تعداد سیاره‌های ثبت شده در خارج از منظومه شمسی به ۳۲۶۴ رسیده است. بخش اعظم این سیارات که «فراخورشیدی» نامیده می‌شوند، توسط تلکسوپ فضایی کپلر که متعلق به سازمان فضایی آمریکا، ناسا، است کشف شده‌اند. یکی از ماموریت‌های این تلکسوپ، یافتن سیارات قابل سکونت، و مانند کره زمین، است.

سیاراتی که وجود آنها به تازگی اعلام شده است، بخشی از کشفیات مأموریت چهار ساله کپلر هستند. این مأموریت اولیه در سال ۲۰۱۳ پایان یافته بود. دانشمندان اعلام کرده‌اند که برای تحلیل این کشف تازه، که بزرگترین کشف از نوع خود به شمار می‌رود، از شیوه‌های تازه‌ای استفاده کرده‌اند. در این تحلیل از مدل‌های ریاضی برای اثبات مدار داشتن این سیارات استفاده شده است.

پال هرتز، مدیر بخش فیزیک نجومی ناسا می‌گوید: «حالا ما می‌دانیم که تعداد سیارات از تعداد ستاره‌ها بیشتر است.» به گفته هرتز، علم به این مطلب به دانشمندان کمک می‌کند که به یافتن حیات در خارج از کره زمین نزدیک شوند.

به گزارش رویترز، از بین سیارات کشف شده، ۵۵۰ تای آنها سطح صخره‌ای مانند کره زمین دارند. فاصله ۹ تای آنها از ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخند، به مقداری است که دمای آنها را برای وجود آب در سطحشان مناسب نگاه می‌دارد.

با این کشف تازه، تعداد سیاراتی که امکان وجود آب و حیات در سطح آنها وجود دارد را به عدد ۲۱ می‌رساند.

تلسکوپ فضایی کپلر میزان نوری را که از ۱۵۰ هزار ستاره ساطع می‌شود به دقت اندازه‌گیری کرده است. یکی از دلایل تغییر در میزان نور دریافتی این ستارگان می‌تواند عبور یکی از سیارات مدارش از جلوی مسیر دریافت نور کپلر باشد. با اندازه‌گیری دقیق این تغییرات و زمان آنها، وجود یک سیاره قابل اثبات خواهد بود. تکنیک تحلیل این داده‌ها، توسط رصد شناسی در دانشگاه پرینستون به نام تیم مورتون تهیه شده است. این روش تحلیل می‌تواند نشان دهد که چه تغییراتی در میزان نور ناشی از عبور سیاره است و چه تغییراتی ناشی از فعل و انفعالات خود ستاره.

مورتون اعلام کرده است که وی و تیم همکارانش با تقریب ۹۹ درصد می‌توانند بگویند که این ۱۲۸۴ شئی کشف شده، سیاراتی هستند که در حال چرخش به دور ستاره‌هایشان هستند.

بر اساس نتایج این کشف تازه و تحلیل‌های رصد شناسان می‌گوید که امکان وجود ده میلیارد سیاره قابل سکونت در کهکشان ما وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *