کشف مواد شیمیایی آلی در مریخ

ماموریت اصلی فضاپیمای اسکیاپارلی سنجش امکانات موجود برای فرود موفقیت‌آمیز روی سطح کره مریخ بود.

مریخ

مریخ نورد استقامت ناسا در سیاره سرخ مواد آلی کشف کرده که نشانه وجود حیات نیستند، اما اکتشاف مهمی محسوب می‌شوند.

مریخ نورد استقامت ناسا اجزای سازنده حیات را در سیاره مریخ پیدا کرده است. اعضای گروه این ماموریت ناسا به تازگی اعلام کرده اند مواد شیمیایی آلی که حاوی کربن هستند، در برخی از سنگ‌ها در دهانه جزرو مریخ کشف شده است.

برای شفاف سازی بیشتر باید گفت که این اکتشاف جدید، نشان دهنده وجود حیات در مریخ نیست. مواد آلی می‌توانند به دو روش بیولوژیکی و غیر بیولوژیکی تولید شوند و به همین خاطر برای کشف اینکه چه فرآیند‌هایی باعث تولید این ترکیبات آلی در دهانه جزرو شده اند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مریخ نورد استقامت مجبور نیست تمام این کار‌ها را به تنهایی انجام دهد. این مریخ نورد در حال جمع آوری نمونه‌هایی که است که احتمالا در اوایل سال ۲۰۳۱ طی همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا برای آزمایش به زمین منتقل خواهند شد. لوتر بیگل، مدیر آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در مورد این اکتشاف جدید می‌گوید: «مریخ نورد کنجکاوی هم در محوطه فرود خود در دهانه گیل مواد آلی کشف کرده بود. وقتی این نمونه‌ها به زمین بازگردانده شوند، برای چندین سال به منبع تحقیقات و کشف علمی تبدیل خواهند شد.»

مریخ نورد ناسا

فوریه گذشته بود که مریخ نورد استقامت در دهانه جزرو به عرضه ۴۵ کیلومتر فرود آمد. این مریخ نورد دو هدف را دنبال می‌کند که این اهداف، جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ و جمع‌آوری مواد برای بازگرداندن به زمین هستند.

این مریخ‌ نورد ۴۳ مخزن نمونه به همراه خود دارد که تاکنون شش مورد از آن‌ها مهر و موم شده اند. چهار مورد از مخزن‌های ذکر شده حاوی هسته سنگی‌اند. یکی از آن‌ها هم نمونه‌هایی از اتمسفر مریخ را به همراه دارد و مخزن دیگر شامل ماده «شاهد» است تا مریخ‌نورد بابت آلودگی‌هایی که احتمالا از زمین به همراه خود داشته است، بررسی شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *