کشف یک زبان ناشناخته از ایران باستان

یک زبان ناشناخته ایران باستان مربوط به ساکنان مناطق دامنه کوه زاگرس کشف شد

اگر تئوری فوق صحیح باشد و این زبان متعلق به ایران باستان باشد در آن صورت، قادر به بازسازی ساختار نخستین امپراتوری چند ملیتی در جهان خواهیم بود؛ امپراتوری آشوری در زمان حکمرانی خود، بسیاری از ساکنان ایران را به کوچ وادار کرده بودند.

باستان شناسان بریتانیایی، با مطالعه بر کتیبه های گلی در ترکیه، موفق به کشف یک زبان ناشناخته ایران باستان شدند.

در طول حفاری های انجام شده در شهر باستانی توشان در ترکیه، باستان شناسان دانشگاه کمبریج کتیبه های گلی با نوشته هایی به یک زبان ناشناخته یافتند. این کتیبه ها متعلق به ۲۵۰۰ پیش از میلاد مسیح می باشند.

دانشمندان معتقدند که این زبان مربوط به ساکنان مناطق دامنه کوه زاگرس، واقع در ایران است.

جرج مک گینز سرپرست گروه باستانشناسی از دانشگاه کمبریج در خصوص این زبان ناشناخته گفت:

“اگر تئوری فوق صحیح باشد و این زبان متعلق به ایران باستان باشد. در آن صورت، ما قادر به بازسازی ساختار نخستین امپراتوری چند ملیتی در جهان هستیم. ما می دانیم که آشوری ها در آن زمان بر مردم این منطقه حکمرانی می کردند”.

به عقیده دانشمندان، در آن زمان ساکنان مستقر در کوه های زاگرس به اجبار از محل سکونت خود به منطقه جنوب شرقی ترکیه کوچ کرده بودند. امپراتوری آشوری در زمان حکمرانی خود، بسیاری از ساکنان ایران را به کوچ وادار کرده بودند.

به عقیده باستان شناسان بریتانیایی، نشانه های حکاکی شده بر روی این کتیبه، لیستی شامل نام ۶۰ زن از ساکنان قصر و یا مقامات دولتی آن زمان می باشد.

مقاله کشف باستان شناسی زبان ناشناخته ایرانی توسط دانشمندان انگلیسی در مجله Near Eastern Studies به انتشار رسیده است.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمد طاووسی گفت:

    همه چیز از یک قرار ساده شروع شد.
    وقتی می خواستم تصمیم بگیرم که مسیر جدیدی برای خودم در نظر بگیرم دوستم بهم پیشنهاد داد که حتما ورزش کراس فیت رو امتحان کنم.
    اول می خواستم به حرفش گوش ندم ولی بعدش تصمیم گرفتم امتحان کنم.
    الان دیگه همه چیز فرق کرده من تو سایت کراس فیت جیم عضو هستم و هر چیزی که از ورزش کراس فیت نمیدونم رو بهم یاد میده مثل آموزش تمام حرکات کراس فیت ، ارائه برنامه تمرینی و برنامه غذایی تازه تمام محصولات ورزشی و کراس فیت رو هم داره که با قیمت خیلی خیلی پایین میفروشه.
    الان که یه مدتیه از شروع کردن ورزش کراس فیت میگذره خیلی زود روی بدنم تاثیر خوبی گذاشته و از زندگی کردن با اعتماد به نفس بالا خوشحالم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *