گام های شروع کسب و کار

آیا در فکر راه اندازی یک کسب و کار تازه هستید؟ هیچ اشکالی ندارد، مطمئن باشید که تنها نیستید. همه ساله هزاران نفر برای فروش محصولات و خدمات خود به همین فکر می افتند.

بعضی ها موفق می شوند و برخی هم شکست می خورند. هر چه بیشتر در مورد راه اندازی یک کسب و کار جدید مطلب بدانید، قدرت شما در خلق مجموعه ای که پایدار بماند و به سوددهی و رضایت خاطر شما بینجامد، بیشتر خواهد شد.

فهرست زیر بهترین کمک برای شروع مراحل ابتدایی یک کسب و کار تازه است :

ارزشیابی و ایجاد یا توسعه یک ابتکار اقتصادی

۱ – آیا نوع کسب و کار متناسب با شما هست؟

۲ – از تحلیل نقطه سر به سر برای اطمینان از سوددهی ایده اقتصادیتان بهره ببرید

۳ – یک برنامه مدون کسب و کار شامل بررسی سود و زیان حجم نقدینگی را تهیه کنید

۴ – منابع مالی را برای شروع و راه اندازی کسب و کار تعیین کنید

۵ – برنامه بازاریابی تهیه کنید

در مورد ساختار قانونی کسب و کارتان تصمیم گیری کنید

۶ – مالکیت یک نفره

۷ – شرکت با مسوولیت محدود

۸ – شرکت تضامنی یا تعاونی

۹ – شرکت سهامی خاص و….

۱۰ – قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار سازمان خود از منابع مختلف به ویژه از یک کارشناس استفاده کنید

۱۱ – برای سوالاتی که در ذهنتان است پاسخ تهیه کنید

نامی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید

۱۲ – به اسامی مختلفی که می تواند با نوع محصول و خدمات شما تناسب داشته باشد، بیندیشید

۱۳ – اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی راه بیندازید، بهتر است امکان ثبت نام مجموعه خود را به عنوان یکdomain بررسی کنید

۱۴ – از اداراتی که متصدی اسامی فعالان اقتصادی در حوزه شما هستند جهت انتخاب نامی که تکراری نباشد، استعلام کنید

۱۵ – برای تعیین نام شرکت با اداره ثبت شرکت ها می توانید هماهنگی کنید

۱۶ – آن دسته از اسامی که هویت تجاری دیگران است یا موجب سردرگمی مشتریان می شود، حذف کنید

۱۷ – از اسامی باقی مانده در فهرست تان بالاخره مناسب ترین را انتخاب کنید

نام کسب و کارتان را ثبت کنید

۱۸ – اقدامات اولیه و تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام مجموعه اقتصادی تان در اداره مربوطه

۱۹ – تثبیت نام به عنوان معرف کالا و خدمات شما ضمن تعیین حوزه فعالیت

۲۰ – تثبیت نام به عنوان یک دامنه و آدرس اینترنتی (در صورتی که بخواهید فعالیت خود را در فضای اینترنتی داشته باشید.)

تهیه مدارک سازمانی

۲۱ – تهیه مرامنامه و اصولی که افراد مجموعه اخلاقاً خود را به آن پایبند بدانند

۲۲ – تهیه و تنظیم اساسنامه

۲۳ – تهیه و تنظیم چارت سازمانی

۲۴ – تهیه و تنظیم شرح وظایف و فرآیند کاری هر بخش

پیدا کردن محل کار

۲۵ – ویژگی ها و فیزیک مورد نیاز شغل تان را شناسایی کنید

۲۶ – توان خود را برای پرداخت اجاره تعیین کنید

۲۷ – بهترین همسایگی ها برای کسب و کارتان را تعریف کنید و تحقیق کنید آنان به طور متوسط چه مقدار اجاره پرداخت می کنند

۲۸ – مکان هایی را که برای کار انتخاب می کنید باید کاملاً مناسب برای نوع کارتان باشد ضمن آنکه فعالیت شما در آنجا محدودیت‌های قانونی نداشته باشد

۲۹ – قبل از امضای هر قرارداد اجاره، آن را به دقت مطالعه کرده و بهترین و مناسب ترین مورد را انتخاب کنید

تهیه مجوزها و دیگر مدارک رسمی و قانونی

۳۰ – برقراری ارتباط و ثبت شدن نزد سازمان های رسمی مانند اداره مالیات

۳۱ – مجوزهای مهارتی و مدارک تاییدکننده این مهارت ها

۳۲ – کسب مجوز فعالیت از اتحادیه صنفی یا دیگر مراجع ذی ربط

۳۳ – کسب مجوزهای مرتبط با کیفیت کار نظیر انواع استانداردها و….

۳۴ – کسب تاییدیه های کاری از مراجع ذی صلاح

۳۵ – تعیین ابزار و وسایل کاری که باید پوشش بیمه ای داشته باشند

۳۶ – تماس با یک شرکت بیمه و تخمین مبلغ انواع بیمه ها

۳۷ – بیمه مسوولیت برای آن دسته از کارهایی که بسیار مسوولیت زا هستند

۳۸ – بیمه اموال چنانچه ارباب رجوع و مشتریان در محل کار شما حاضر می شوند

۳۹ – بیمه محصولات خطرناک یا حساس (چنانچه چنین محصولاتی تولید می کنید)

۴۰ – بیمه خسارت و دزدی یا صدمه دیدن حین کار

۴۱ – بیمه پزشکی و از کارافتادگی برای خود و کارکنانتان

راه اندازی سیستم مالی

۴۲ – رویه مالی خود را بر اساس سیستم خرید و فروش نقد یا نسیه انتخاب کنید

۴۳ – چنانچه چرخه فعالیت سالانه شما با تقویم همخوانی ندارد، سال مالی خود را معین کنید

۴۴ – تمامی پرداخت ها و دریافت ها را ثبت کنید

۴۵ – استخدام یا مشاوره با یک کارشناس حسابداری را مدنظر قرار دهید

۴۶ – از دفاتر یا نرم افزارهای مالی متناسب استفاده کنید

سیستم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات را راه اندازی کنید

۴۷ – با روال پرداخت مالیات در ساختار صنفی خود آشنا شوید

۴۸ – با روش هایی که موجب کاهش پرداخت مالیات می شوند، آشنا شوید

۴۹ – از کتب و نشریات مربوط به امور مالیاتی غافل نشوید

۵۰ – یک تقویم مالیاتی برای کارتان تنظیم کنید


همان طور که می بینید برای راه اندازی یک کسب و کار باید چندین مورد تصمیم گیری و سیاستگذاری کرده و برنامه کاری مدونی تنظیم و اجرا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *