گوبکلی تپه جایگاه اولین دین

تپه پیچیده گوبکلی که مکان آن در جنوب ترکیه قرار دارد ، قدیمیترین معبد بر روی زمین بوده و ممکن است برای پرستش ستاره شعرای یمانی ساخته شده باشد.
سن این سازه پیچیده به ۱۱ هزار سال قبل باز می گردد که این مکان کمتر از ۲۰ سایت را در بر دارد، همان طور که کاوش های اعمال شده در نیمه های سال ۱۹۹۰ این موضوع را مورد تایید قرار داد که تنها تعداد کمی از این سایت ها کشف شده اند. در این سازه ها هر حلقه نشان دهنده ستون های T مانند سنگی بسیار بزرگ است . که با کنده کاری بر روی این ستون ها نمایی از حیوانات وحشی بر روی آنها تزیئن شده است.

s39023454
دو ستون سنگی عظیم در هر حلقه قرار دارد که در موازات هم دیگر قرار دارند و در مرکز هر حلقه به چشم می خورند. سختار های تپه گوبکلی  می تواند اشاره ای به ستاره شعرای یمانی داشته باشد. گوبکلی با توجه به دوره نوسنگی ساخته شده است و این نظریه را اشکار می سازد که وضعیت ظهور اقتصاد انگیزه ای شد برای ساخت شهرک سازی و گسترش شهر نشینی (تمدن) ، هنر و دین.
در همین حال در مجاورت معبد هیچ مدرکی دال بر وجود فعالیت کشاورزی وجود ندارد و در این مورد مذهب باعث تشکیل اولیه زراعت و دامپروری در این منطقه بوده است.
«اما این معبد بسیاری از اماکن شکار گاهی را در خود داشته است ،که به آن زمان متعلق بوده اند – به گفته مدیر حفاری کلاوس اشمیت از موسسه باستان شناسی آلمانی ، علاوه بر این ، تپه مذکور یک پناهگاه بوده است برای کسانی که در آنجا زندگی می کردند.»

s49075613
ما می توانیم حدس بزنیم در آن دوره چه آیئنی وجود داشته باشد. باستان شناس کلاوسس اشمیت از دانشکده صنعتی میلان ایتالیا سوالی را مطرح می کند که این مکان علاوه بر داشتن پناه گاهی در حالی که در تاریکی شب آسمان در بالای این تپه به وضوح مشاهده می شود ، ساخت این سازه ها می تواند چه دلیلی داشته باشند؟. که در این میان دانشمندان بریتانیایی با کاووش در این منطقه و بررسی های انجام شده به این موضوع رسیدند که ستون های سنگی (هِنگ) باعث شده است به عنون یک نوع رصدخانه تاریخی مورد استفاده برای پرستش ماه قرار گیرند.

s47265217

s19277120
آقای مالیا توسعه دهنده مدل های آسمانی ، که بناهای گوبکلی را مشاهده می کند در این باره اذعان دارد. پس از گذشت هزاره ها مکان فعلی ستارگان تغییرات چشم گیری را داشته اند که این تغییران همچنین در محور زمین و چرخش ستاره گان محسوس می شود. برخی از ستارگان از صفحه آسمان ناپدید گشته اند و در ادامه پس از سپری شدن هزاران سال باز دوباره دیده شده اند. امروزه ستاره شعرای یمانی تقریباً در طول روز پس از خورشید درخشان ترین ستاره آسمان است و در شبانگاه چهارمین شی درخشان پس از ماه ، ونوس و مشتری است.
(ستاره شعرای یمانی بخوبی زمان های طلوع و غروب آن بر اساس تقویم مصر باستان تعیین شده است،) توضیحانی از آقای مالیا. در وسعت تپه گوبکلی ، ستاره شعرای یمانی تا سال ۹۳۰۰ قبل از میلاد در پایین ترین حد افق بوده است و به صورت اتفاقی در آسمان ظاهر می شود. و آشکار می شود این ستاره تاثیر بسزا و بسیار قوی را بر روی مردم باستان داشته است.

s17969984
با توجه به آقای مالیا «شاید این معبد پس از دنبال کردن ستاره گان ساخته شده باشد. می تواند به آسانی تصور کرد که ظهور ستارگان و اجرام جدید در آسمان پدیدآورنده ادیان جدیدی در زمین بوده باشد.»
با کمک گرفتن از نقشه های ماهواره ای از این تپه آقای مالیا متوجه شد که در کنار خطوط موازی و بین ۲ ستون سنگی عظیم در کنار آنها یک حصار قرار دارد. امروزه سه حلقه به طور کامل توسط حفاری کشف شده است و این نقاط اشاره ای واضح به ستاره شعرای یمانی داشته که قدمت آنها به ترتیب بر می گردد به سالهای ۹۱۰۰ ، ۸۷۵۰ و ۸۳۰۰ قبل از میلاد.
آقای مالیا نتایج اولیه خود را در این باره مورد تایید قرار می دهد و خاطر نشان می کند که محاسبات صورت گرفته توسط «طول سنج های» دیرینه کاملا دقیق و حساب شده است. و می افزاید هنوز معلوم نیست که این سازه ها تنها به دنبال ستاره شعرای یمانی در امتداد افق ساخته شده باشند و بسیار سخت است برای گفتن این موضوع که این حلقه های ایجاد شده تنها برای این امر دلیل به وجود آمده باشند.
علاوه بر این، کاوشهای بیشتر می تواند به اهمیت نجوم در جوامع بسیار دیرینه بپردازد که با وجود محدودیت های بسیار زیاد از جانب تیم امنیتی موجود این امر به مراتب بسیار از کاوشگران سلب می شود.

منبع: http://paranormal-news.ru/news/samaja_drevnjaja_religija_vozmozhno_svjazana_s_pokloneniem_siriusu/2013-08-20-7521

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *