یاجوج و ماجوج موجوداتی از ماورای فضا

وَ یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْراً «۸۳»

و از تو درباره «ذو القرنین» می‌پرسند؛ بگو: «بزودی گوشه ای از سرگذشت او را برای شما بازگو خواهم کرد.»

در اینجا این نکته حائز اهمیت است که چرا قرآن مجید لفظ مختصر ذکرا را برای بیان سرگذشت حضرت ذوالقرنین انتخاب کرده و دو کلمه منه ذکرا را اختیار نموده است. چه هدفی در پس چنین کاربردی نهفته است؟

قصص قرآن یکی از جالب ترین مباحث علوم قرآنی است.در قرآن بخش هایی از داستان که نقش مهمی در راستای هدف قرآن دارند برجسته می شوند و از آنها به تفصیل گفت و گو می شود. کتب آسمانی بویژه قرآن ،به شایستگی از قصه و داستان برای ابلاغ پیام و اتمام حجت استفاده میکردند. در قرآن قصه ها نه تنها بر واقعیت تطبیق دارند.بلکه این وقایع مهمترین و حساس ترین وقایع تاریخی انسان هستند.

چهل و اندی بار در قرآن نام نوح برده شده است و به طور اجمال به قسمتی از زندگی او اشاره شده است ، اما در هیچ یک از موارد، قصه او به طور کامل به شیوه داستان سرایی تاریخی آورده نشده است.                                                                                                                                                                                                              مرحوم علامه طباطبایی در این زمینه که چرا قرآن موارد تاریخ و جزئیات داستان را نقل نمی کند، می نویسد: قرآن کریم کتاب دعوت و هدایت است و در این رسالت و هدفی که دارد،یک قدم راه را به طرف چیزهای دیگر از قبیل تاریخ و یا رشته های دیگر کج نمی نماید زیرا هدف قرآن تعلیم تاریخ و مسلکش رمان نویسی نیست.

قصه های قرآنی تنها گوشه ای از کل یک سرگذشت را روشن می سازند.البته این رسم قرآن است که در هیچ یک از قصص گذشتگان به جزئیات نمی پردازد و در بیان داستان حضرت ذوالقرنین نیز به ذکر سفرهای سه گانه بسنده کرده است.                                                                                                                                                                      قرآن حدود ۲۶۰ داستان در دل خودش دارد که به طور اجمال و مختصر وقایع تاریخی مختلفی را در عین شیوایی برای ما روایت میکندو یکی از ویژگی های قصه های قرآنی همین حذف و گزینش جزئیات می باشد. این ویژگی در همه قصه های قرآنی دیده میشود و شیوه یکسانی هم هست.

اما در داستان حضرت ذوالقرنین خداوند متعال به جای استفاده از واژه قصص که به معنی حکایت و سرگذشت شش بار در قرآن به کار رفته است از لفظ مختصر منه ذکرا استفاده میکند!!!؟ با تفکر و تامل معلوم میشود داستان ذوالقرنین پرماجرا و هیجان انگیز بوده است. نقل شده از خود حضرت ذوالقرنین که فرمودند: اگر بخواهند عجایبات و غرایبات که در عالم مشاهده کردم را به رشته تحریر درآورند تالارها و کتابخانه ها لازم است .

جهت مشاهده سایر مطالب درباره ذوالقرنین و یاجوج و ماجوج بر روی لینک زیر کلیک نمایید

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *