آشنایی با چرخه یا دایره رنگ ها

 

رنگ

دایره رنگ ها چیست و چه کاربردی دارد؟

اساس هر تئوری رنگ، دایره رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می کند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید.

در ادامه با آن چرخه و دایره رنگ ها آشنا می شوید.

مبانی درک نظریه رنگ

نظریه (تئوری) رنگ هم علم و هم هنر استفاده از رنگ است. توضیح می دهد که چگونه انسان رنگ، جلوه های بصری نحوه ترکیب، مطابقت یا تضاد رنگ ها با یکدیگر را درک می کند. نظریه رنگ همچنین شامل پیام هایی است که رنگ ها را با یکدیگر ارتباط می دهند. و روش هایی که برای تکرار رنگ استفاده می شود.

هارمونی رنگ

در نظریه رنگها، رنگها بر روی یک چرخه رنگ سازماندهی شده و به ۳ دسته تقسیم می شوند: رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه و رنگ های درجه سوم. در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم.

 

نظریه رنگ به شما کمک می کند تا برند خود را بسازید. و این به شما کمک می کند فروش بیشتری داشته باشید. بیایید ببینیم چگونه همه کار می کند.

 

درک رنگ

رنگ ادراک است. چشم های ما چیزی را می بینند (به عنوان مثال آسمان)، و داده هایی که از چشم ما به مغز ما ارسال می شود به ما می گوید که رنگ خاصی است (آبی). اجسام نور را در ترکیب های مختلف طول موج منعکس می کنند. مغز ما این ترکیبات طول موج را می گیرد و آنها را به پدیده ای که رنگ می نامیم تبدیل می کند.

 

مردم تصمیم می گیرند که محصول را در ۹۰ ثانیه یا کمتر دوست داشته باشند یا نه. ۹۰ درصد این تصمیم فقط بر اساس رنگ است. بنابراین ، بخش بسیار مهمی از مارک تجاری شما باید بر رنگ تمرکز کند.

هارمونی رنگ

رنگ

 

گرافیک نظریه رنگ RGB

انسان ها رنگ ها را در امواج نور مشاهده می کنند. ترکیب نور – یا مدل ترکیب رنگ افزودنی – به شما امکان می دهد با مخلوط کردن منابع نور قرمز، سبز و آبی با شدت های مختلف، رنگ ایجاد کنید. هرچه نور بیشتری اضافه کنید، ترکیب رنگ روشن تر می شود. اگر هر سه رنگ نور را با هم مخلوط کنید، نور خالص و سفید به دست می آید.

 

تلویزیون ها، صفحه نمایش ها و پروژکتورها از رنگ های قرمز، سبز و آبی (RGB) به عنوان رنگ اصلی خود استفاده می کنند و سپس آنها را با یکدیگر مخلوط می کنند تا رنگ های دیگر ایجاد شود.

 

چرا باید اهمیت بدهید؟

فرض کنید شما یک مارک متمایز با لوگوی زرد روشن دارید. اگر لوگو را در فیس بوک، توییتر یا وب سایت خود قرار دهید و از فرایند رنگ صحیح استفاده نکنید، لوگوی شما به جای آن زرد روشن، کثیف به نظر می رسد. به همین دلیل است که هنگام کار با فایل های مربوط به هر صفحه، از RGB استفاده کنید، نه CMYK.

 

CMYK: مدل اختلاط رنگ های کاهشی

هر رنگی که روی یک سطح فیزیکی مشاهده می کنید (کاغذ، تابلو، بسته بندی و غیره) از مدل اختلاط رنگ کاهشی استفاده می کند. بیشتر مردم با این مدل رنگ بیشتر آشنا هستند زیرا این چیزی است که در مهد کودک هنگام ترکیب رنگ انگشتان یاد گرفتیم. در این مورد، “کاهش” به این معنی است که شما با افزودن رنگ بیشتر، نور را از کاغذ کم می کنید.

 

گرافیک نظریه رنگ CMYK

به طور سنتی، رنگهای اصلی مورد استفاده در فرآیند کاهشی قرمز، زرد و آبی بودند، زیرا این رنگ ها رنگ هایی بودند که نقاشان برای بدست آوردن رنگ های دیگر ترکیب کرده بودند. با ظهور چاپ رنگی، آنها بعداً با رنگهای فیروزه ای، سرخابی، زرد و کلیدی/سیاه (CMYK) جایگزین شدند، زیرا این ترکیب رنگی به چاپگرها امکان می دهد تنوع بیشتری از رنگ ها را روی کاغذ تولید کنند.

 

چرا باید اهمیت بدهید؟

شما تصمیم گرفته اید که یک بروشور تمام رنگی چاپ کنید. اگر این همه پول را برای بازاریابی خود سرمایه گذاری می کنید (چاپ ارزان نیست!)، انتظار دارید چاپگر شما رنگ ها را به درستی دریافت کنند.

 

از آنجا که چاپ از روش اختلاط رنگ کاهشی استفاده می کند، باز تولید دقیق رنگ تنها با استفاده از CMYK قابل دستیابی است. استفاده از RGB نه تنها منجر به رنگ نادرست می شود، بلکه صورتحساب بزرگی را از چاپگر شما به همراه خواهد داشت هنگامی که مجبور می شوید از آنها بخواهید کل عملکرد شما را دوباره چاپ کنند.

 

چرخه یا دایره رنگ ها

اگر به جعبه مداد رنگی ۶۴ عدد نگاه کنید طیف رنگ ها را در آن مشاهده می کنید.

 

درک چرخه رنگ و هارمونی رنگ (چه چیزی کار می کند، چه چیزی کار نمی کند و چگونه رنگ ارتباط برقرار می کند) به اندازه جعبه مداد رنگی جدید هیجان انگیز است. نه واقعا.

 

اصول چرخ رنگ

اولین چرخ رنگ توسط سر اسحاق نیوتن در سال ۱۶۶۶ طراحی شد. هنرمندان و طراحان هنوز از آن برای ایجاد هماهنگی رنگ، ترکیب و پالت استفاده می کنند.

 

چرخه رنگ شامل سه رنگ اصلی (قرمز، زرد، آبی)، سه رنگ ثانویه (رنگهایی که هنگام ترکیب رنگهای اصلی ایجاد می شوند: سبز، نارنجی، بنفش) و شش رنگ درجه سوم (رنگ هایی که از رنگ های اصلی و ثانویه ساخته شده اند، مانند سبز آبی یا بنفش قرمز)

 

خطی را از وسط چرخ بکشید و رنگ های گرم (قرمز، نارنجی، زرد) را از رنگ های سرد (آبی، سبز، بنفش) جدا کنید.

 

آشنایی با ترکیب رنگ ها, ترکیب رنگ ها به چه صورت است, کاربردهای آشنایی با ترکیب رنگ ها

رنگ های گرم و رنگ های سرد

 

رنگهای گرم عموماً با انرژی، روشنایی و عملکرد مرتبط هستند، در حالی که رنگهای سرد اغلب با صلح و آرامش شناخته می شوند.

 

وقتی تشخیص می دهید که رنگ دارای درجه حرارت است ، می توانید بفهمید که چگونه انتخاب همه رنگ های گرم یا همه رنگ های سرد در لوگو یا وب سایت شما می تواند بر پیام شما تأثیر بگذارد.

 

رنگ، سایه، ته رنگ و تن

بیایید به آن ۶۴ رنگ مداد رنگی برگردیم. به هر حال، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه از دوازده رنگ موجود بر روی چرخه رنگ اصلی خود به این همه مداد رنگی رسیدیم؟ آنجاست که رنگ ها، سایه ها و تن ها وارد می شوند.

 

به زبان ساده، رنگ ها، ته رنگ ها و سایه ها تنوع رنگ ها یا ته رنگ ها بر روی چرخه رنگ هستند. ته رنگ، رنگی که به آن سفید اضافه شده است. به عنوان مثال ، قرمز + سفید = صورتی. سایه، رنگی که سیاه و سفید به آن اضافه شده است. به عنوان مثال، قرمز + سیاه = بورگوندی. در نهایت، تن رنگی است که سیاه و سفید (یا خاکستری) به آن اضافه شده است. این باعث می شود رنگ اصلی تیره شود در حالی که رنگ را ظریف تر و کم شدت تر نشان می دهد.

 

طرح های رنگی

بیایید در مورد طرح ها صحبت کنیم. با استفاده از چرخه رنگ ، طراحان یک طرح رنگی برای بازاریابی مواد ایجاد می کنند.

 

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در چرخ رنگ متضاد هستند – برای مثال قرمز و سبز.

 

از آنجا که بین دو رنگ کنتراست شدیدی وجود دارد، آنها واقعاً می توانند تصاویر را پرطرفدار کنند، اما استفاده بیش از حد از آنها می تواند خسته کننده باشد. در دسامبر به هر مرکز خرید فکر کنید. گفته می شود، استفاده از رنگ بندی مکمل در بازاریابی کسب و کار شما تضاد واضح و تمایز واضح بین تصاویر را ارائه می دهد.

 

 

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه در کنار یکدیگر روی چرخ رنگ قرار می گیرند – برای مثال قرمز، نارنجی و زرد. هنگام ایجاد یک طرح رنگ مشابه، یک رنگ غالب می شود، یکی پشتیبانی می کند و دیگری تأکید می کند. در تجارت، طرح های رنگی مشابه نه تنها برای چشم خوشایند است، بلکه می تواند به طور موثر مصرف کننده را راهنمایی کند که کجا و چگونه اقدام کند.

 

قسمت بالای یک وب سایت فروشگاه مواد غذایی، از یک طرح رنگ مشابه استفاده می کند. توجه داشته باشید که قسمت نارنجی روشن نوار، چشم را برای کاوش در سایت جلب می کند و پیوندهای رنگی رنگی در پایین، مصرف کنندگان گرسنه را به خرید (خرید آنلاین) سوق می دهد.

 

رنگ های سه گانه

رنگهای سه گانه به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ فاصله دارند و تمایل دارند بسیار روشن و پویا باشند.

 

استفاده از رنگ بندی سه گانه در بازاریابی شما تضاد و هماهنگی بصری را به طور همزمان ایجاد می کند و باعث می شود در هر موردی در حالی که تصویر کلی ظاهر می شود برجسته شود.

 

اما واقعاً، چرا باید به نظریه رنگ اهمیت دهید؟

بدون انتظار، سه کلمه: نام تجاری، بازاریابی و فروش.

با داشتن این دانش اساسی در مورد رنگ ها و طرح های رنگی، شما آماده تصمیم گیری های موثر در زمینه مارک تجاری هستید. مانند رنگ لوگوی شما. یا احساساتی که رنگ ها در مصرف کننده ایجاد می کنند و روانشناسی انتخاب رنگ در وب سایت شما.

 

دانش تئوری رنگ نه تنها می تواند شما را در بازاریابی خود راهنمایی کند، بلکه می تواند به شما کمک کند درک بهتری از رقابت خود داشته باشید.

 

علامت تجاری خود را برجسته و برای هدف خود جذاب کنید، به علاوه درک اینکه رنگ های ضعیف می تواند به معنای فروش ضعیف باشد – به همین دلیل است که باید به تئوری رنگ اهمیت دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *