آشنایی با کوک کردن گیتار

کوک کردن گیتار

کوک کردن گیتار

چگونه گیتار را کوک کنیم؟

کوک کردن سیم های گیتار، کاری است که هر نوازنده ی گیتار باید آن را بلد باشد. ابتدا باید نام انگلیسی نت ها را بشناسید:

دو = C، رِ = D، می = E، فا = F، سُل = G، لا = A، سی = B

سیم های گیتار را از پایین به بالا می شمرند و در حالت کوک استاندارد (در حالت آزاد) بدین ترتیب هستند:

(می، سی، سُل، رِ، لا، می) یا E-A-D-G-B-E

کوک کردن گیتار

بنابراین شما باید سیم های گیتار را شل یا سفت کنید تا به این نت ها برسید. برای این منظور از وسیله ای به نام “تیونر” استفاده می کنیم. به جای خرید دستگاه تیونر هم می توانید اپلیکیشن های مختلفی (مانند gstrings و DaTuner برای اندروید و…) را بر روی گوشی خود نصب کنید. دقت کنید که فرکانس روی ۴۴۰Hz باشد. برنامه یا دستگاه را در حالت اتوماتیک قرار دهید و به ترتیب سیم ها را بنوازید و شل یا سفت کنید تا به کوک مورد نظر برسید. معمولا در تیونرها یک چراغ سبز وجود دارد که هنگام کوک دقیق روشن می شود.

کوک کردن گیتار

به عنوان مثال می خواهیم سیم سوم (G) را کوک کنیم. تیونر را روشن می کنیم و در حالت اتوماتیک قرار می دهیم. سیم سوم را می زنیم. اگر تیوتر، G را نشان داد و چراغ سبز بود، یعنی کوک دقیق است. اگر G را نشان داد، ولی چراغ قرمز بود، با شل و سفت کردن سیم، باید به نت دقیق برسیم. ولی اگر یک نت مانند C را نشان داد چه کنیم؟ این بدین معنی است که سیم مورد نظر را باید سفت کنیم تا به نت اصلی برسیم. باید از C به D برسیم. از D به E، از E به F و در نهایت از F به G برسیم. (نت ها به ترتیب حروف الفبای انگلیسی تغییر می کنند). توجه کنید که سفت کردن سیم ها باید به آرامی صورت گیرد تا سیم پاره نشود.


کوک کردن گیتار با تیونر و اپلیکیشن

برای کوک کردن گیتار از وسیله ایی به نام تیونر استفاده می کنیم که یک وسیله الکتریکی است که مخصوص کوک کردن ساخته می شود. ابتدا باید یک دستگاه تیونر تهیه کنید که میتوانید از فروشگاه های محصولات صوتی و آلات موسیقی تهیه کنید. برای راحت تر بودن می توانید به جای خرید دستگاه از اپلیکیشن تیونر برای موبایل استفاده کنید که دقیقا کار دستگاه تیونر را انجام می دهد. نرم افزار مناسب برای کوک کردن گیتار را از لینک های زیر دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن کوک کردن گیتار برای اندروید

 

دانلود اپلیکیشن کوک کردن گیتار برای ios

 

پس از آنکه دستگاه تیونر و یا اپلیکشین آنرا تهیه کردید شروع به کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر می کنیم. در ادامه نحوه کوک کردن سیم های گیتار را در شش گام به شما آموزش می دهیم.

مراحل کوک کردن گیتار با تیونر و نرم افزار

ابتدا سیم اول که بالاترین و ضخیم ترین سیم گیتار است را کوک می کنیم.

  • دستگاه تیونر و یا اپلیکیشن تیونر را نزدیک گیتار قرار می دهیم. گیتار را در محیطی قرار دهید صدای اطراف زیاد نباشد چون تیونر صدای نت را به درستی تشخیص نمی دهد و فقط باید صدای گیتار را دریافت کند.
  • دستگاه تیونر به صورت پیش فرض روی فرکانس ۴۴۰ هرتز تنیم شده است و در غیر اینصورت فرکانس نمایش داده شده روی دستگاه یا اپلیکیشن را در تنظیمات روی ۴۴۰ هرتز قرار دهید.
  • با چرخاندن گوشی مربوط به سیم اول سیم شل و سفت میشود که هر چه به سمت سفت شدن سیم برویم صدا زیر تر و هر چه سیم را شل کنیم صدا بم تر می شود.
    هنگامی روی سیم اول بنوازیم تیونر نت آن را به ما نشان می دهد و پس از دیدن نت به دو صورت اقدام می کنیم.
  • اگر نت نشان داده شده بم تر از نت می (E) بود یعنی نت های ر یا می بمل ( با علامت Eb) و .. باید گوشی را در جهت سفت شدن سیم به آرامی بچرخانیم تا زمانی که تیونر حرف E که همان نت می هست را به ما نشان بدهد.

  • اگر نت سیم اول نت های بالاتر از می مثلا فا و یا سل و یا فا دی یز بود باید گوشی را در جهت شل شدن سیم بچرخانیم تا روی نت می تنظیم شود. دقت کنید که برای دقیق کوک شدن خط نشانگری که در اپلیکیشن تیونر است باید در وسط قرار بگیرد. برای دستگاه تیونر نیز سبز شدن چراغ دستگاه نشان دهنده دقیق بودن نت است. گوشی مربوط به هر سیم را در عکس های زیر می توانید مشاهده کنید.

 

کوک کردن سایر سیم های گیتار

در مرحله بعد به سراغ سیم دوم می رویم که روی نت لا(A) باید تنظیم شو. برای سیم دوم نیز باید دقت کنید که جهت بم و یا زیر شدن سیم را با توجه به نتی که تیونر نشان می دهد تنظیم کنید برای نت لا در صورتی که نت های قبل از لا یعنی لا بمل(با علامت Ab) و یا سل ( G) بود سیم را سفت کنید تا روی نت لا تنظیم شود. و در صورت بالاتر بودن نت با شل کردن گوشی سیم دوم آنرا روی نت لا تنظیم کنید.

کوک سیم های دیگر را نیز به هین صورت و به تر تیب تا سیم ششم روی نت استاندارد کوک کنید سیم سوم نت ر(D)، سیم چهارم سل(G)، سیم پنجم سی (B) و سیم ششم می(E).
دقت داشته باشید که کوک سیم ششم یک اکتاو بالاتر ( زیرتر) از سیم اول کوک می شود و هر دوی آنها نت می هستند. برای مشخص شدن اکتاو روی تیونر از یک عدد کنار علامت نت استفاده می شود به این صورت که برای سیم ششم عدد ۴ کنار حرف E به صورت ۴E و برای سیم اول باید روی ۳E تنظیم شود. بقیه سیم ها نیز عدد ۴ کنار علامت نت قرار می گیرد.

تمام این مراحل را می توانید با نرم افزار و اپلیکیشن که در بالا معرفی شد نیز انجام بدهید. اپلیکیشن کوک گیتار نیز کاملا مشابه تیونر است.

کوک کردن گیتار با استفاده از گوش بدون تیونر

گیتار را می توان با استفاده از گوش نیز کوک کرد در مواقعی که تیونر در اختیار ندارید این روش به شما کمک می کند. همچنین کوک کردن گیتار با گوش به قوی تر شدن گوش موسیقیایی شما و شناخت بهتر نت ها کمک می کند.
شما باید بدانید که این روش کوک کردن برای مبتدی ها نیست و باید تا حدودی گوش شما به بعضی از نت ها و صداها عادت داشته باشد.
طی مراحل زیر به ترتیب نحوه کوک کردن سیم های گیتار با استفاده از گوش را می توانید یاد بگیرید.

مرحله اول: در این روش شما باید حداقل یکی از سیم ها رو بشناسید (یعنی مثلا بدونید صدای کوک شده برای سیم سوم یا سیم اول یا هر کدام از سیم ها دقیقا به چه صورت است).
مرحله دوم: اسم و صدای سیم های آزاد(دست باز) در سیم های بالایی خودشان هم دقیقا با همان نام و صدا وجود دارند.مثلا اسم سیم ۶ام (می) دقیقا همان نتی است که در فرت ۵ ام سیم ۵ ام می باشد.پس اگر شما توانستید نت می یا سیم ۶ام را کوک کنید دیگر نیازی به کوک کردن سیم ۵ ام نیست فقط کافی است صدای فرت ۵ ام سیم پنجم را با صدای سیم ۶ام مقایسه کنید و دقیقا طبق آن کوک نمائید.

 

مرحله سوم: در همه سیم ها نام و صدای سیم دست باز, فرت ۵ ام سیم بالایی نیست.
حال که توانستید سیم دوم را به کمک فرت ۵ ام کوک کنید به سراغ سیم چهارم بروید.دقت کنید در سیم ۴ام یعنی (سل) فرت ۴ام همان نت سی یعنی دست باز سیم ۵ ام است.مطابق شکل زیر.

همینطور برای سیم های سوم و دوم و اول به همین ترتیب است که نام سیم ها به صورت دست باز همان فرت ۵ام سیم بالایی می باشد.
دست باز سیم چهارم(سل) که همان فرت پنجم سیم سوم است مطابق شکل زیر:

همینطور دست باز سیم سوم (ر) که همان فرت پنجم سیم دوم است مطابق شکل زیر:

و همینطور دست باز سیم دوم (لا) که همان فرت پنجم سیم اول می باشد مطابق شکل زیر:

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه و جامع کوک کردن گیتار به دو روش کوک کردن با تیونر و گوش را آموزش بدهیم. از بین این این دو روش کوک با تیونر یا نرم افزار آن دقیق تر و راحت تر انجام می شود و به نوازندگان این روش را پیشنهاد می کنیم. اما درشراطی که دسترسی به تیونر ندارید و یا اگر در هنگام نوازندگی کوک ساز مقداری خارج می شود، میتواند به سرعت از روش کوک کردن با گوش استفاده کنید و به نوازندگی خود ادامه بدهید.

 

منبع collegemusic.co

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *