آموزش علم اعداد و حروف(علم جفر)

اعداد کلیدی

اعداد 

 

آموزش علم اعداد و حروف و معنویت نوین(مقدماتی) از دروس حوزه های علمیه اسلامی

در آموزشهای حوزه های دینی اسلامی در ایران و دیگر کشور های اسلامی،همواره به بخشهایی از آموزش های دانشجویان (طلاب ) علوم دینی  بر میخوریم  که از آنها به نام، علوم اسلامی در پی بردن به اسرار و رموز قران و این جهان هستی گفتگو می شود ، وبرای باوراندن نارسایی های بیشمار این ژا ژه پردازی ها و خرافه گویی هادر پیوند با دانش و خرد، هر جا که این یاوه گویی ها مورد شک مردم قرارگیرد و یا اثبات آن دشوار گردد می گویند این ، علم انبیاء و اولیای خداوند بوده و بر همه کس آشکار نمی باشد.

گفته می شود که بیش از پنجاه سال است  یهودیان در کاوشهای باستان شناسی در اورشلیم ،  شهر مقدس دینهای سامی ، به دست نبشته های بسیار کهن از کتاب مقدس یهودیان ، تورات دست یافته اند که بسیار شگفت انگیز است و شماری از دانشمندان یهودی با بهره گیری از ابزار و روشهای نوین علمی در پی بدست اوردن راز و رمز این دست نبشته کهن می باشند .آنها می گویند که با بهره گیری از دانش شمارش و ابزار رایانه ای (کامپیوتری)، در پی آگاهی از رموز پیدایش این جهان هستی و آدمیانش  می باشند. و با این شیوه از آینده آدمیان و کائنات نیز پیشاپیش آگاه خواهند شد .

و بسیاری از یهودیان در شادی بدست آوردن این نیرو و چیرگی بر این جهان هستی روز شماری می کنند ، و مسلمانان از چیرگی یهودیان بر جها ن و در پی آن نابودی اسلام بیمناک می باشند.در راستای این ژاژه پردازی ها و خرافه گویی ها ، خانمی که در کشور فرانسه در کار چاپ و پخش ادبیات ا روتیک می باشد دست به ابتکار تازه ای زده که در یک برنامه تلویزیونی هم از آن گفتگو شده است ، ایشان با کمک یک استاد علم شمارش (ریاضیات) چند کتاب اروتیک را با بهره گیری از این روش (کشف الرمز) نموده و به دست آورد های بسیار سرگرم کننده و خنده آور رسیده است. اما شوربختانه  این آ گاهی ها نیز در باور های مومنین خللی وارد نکرده است.

 در بخشی از کتاب آموزش علم اعداد و حروف و معنویت نوین(مقدماتی) آمده است :

«آیا تا کنون شده از خود بپرسید که چرا خواندن سوره توحید به تعداد سه مرتبه معادل ختم کل قرآن می باشد و یا اینکه چرا قرآن به رمز است و چگونه استکه تمامی مسائل از آدم تا خاتم در آن بیان شده است و چرا قرآن شفاست،و عناوین مختلف دیگری که وجود دارد و کمتر کسی سعی در یافتن حتی جزئی ترین این اسرار دارد تا جائیکه تنها به خواندن قرآن،‌ احادیث و غیره اکتفا نموده و حتی گاهی متوجه ساده ترین رموز اعداد و حروف نمی شویم. خداوند سبحان در قرآن می فرماید:

 بهترین شما کسی است که قرآن را بخواند و در آن تفکر نماید.حتی شاید در این آیه هم کسی متوجه نباشد که منظور از تفکر چیست ؟ علم جفر که به عنوان علم اعداد و حروف نامیده شده است،‌ علم انبیاء و اولیای خداوند بوده و بر همه کس آشکار نمی باشد. از این علم می توان در کشف و شهود و یافتن رموز کلمات استفاده نمود، و در علم جفر کبیر با مطرح نمودن هر سئوال و استفاده از مراحل این علم میتوان به پاسخ سئوال رسید، البته بدست آوردن پاسخ در انتهای مراحل از عهدههر شخصی خارج بوده و شخص باید به یک مرحله معنوی و خلوص رسیده باشد و به اصطلاح دست او ((یدالله)) باشد و در ایران عزیزمان وجود دارنداشخاصی  که به این مرحله از رشد و آگاهی رسیده اند و این مرحله قابل آموزش نبوده ویک تجربه شخصی معنوی می باشد.

مراحلی که درجفر کبیر ا ستفاده می گردد تا پاسخ هر سئوال دریافت شود عبارتند از:تبدیل حروف سئوال به عدد ا بجد- پیدا نمودن مدخل کبیر و مدخل صغیر کلمات- یافتن اساس و نظیره هر حرف طبق جداول حروف ا بجد- بدست آوردن زبر و بینات حروف حاصله- تکسیر حروف- تخلیص- مستحصله- شناخت قوای اعداد و در نهایت رسیدن به لسان الغیب و پاسخ باطنی از ظاهر سئوال در مراحل ذکر شده تا مرحله ششم امکان آموزش توسط قرآن وجود دارد و بعد از آن نیازمند شرایط خاص بیان شده می باشیم مولای متقیان علی (ع) تمامی مراحل ذکرشده را به صورت ذهنی انجام داده و پاسخ هر سئوال را برای یاران بازگو می نمودند. دراین دوره سعی شده تا مقدمات این علم را به طور صحیح برای علاقمندان باز گو نماییم و یاری تمامی محققان در این زمینه را به منظور دادن آگاهی کامل و درست را طلب می نمائیم از کاربردهای این علم می توان به موارد زیر اشاره نمود»:

« یافتن عناصر غالب بر طبیعت هر فرد و میزان سازگاری افراد با یکدیگر- یافتن طالع افراد- روش محاسبه ساعات سعد و نحس از روی علم نجوم- روش های دعا و شرایط استجابت آن- قدرت شفادهی اذکار الهی- خواص حروف- کشف الاسرار نامهای ائمه از طریق آیه تطهیر – تاثیر نامهای الهی و در این راستا به کمک علم نجوم، علم اعداد آریایی و اعداد نجومی، ارتعاشی، مادی و اعداد انرژی و همچنین رموز اعداد ۳و۷و۴۰و غیره آموزش داده خواهد شد و با آموزش این مبحث از علم اعداد می توان با توجه به لحظه تولد هر شخص خصوصیات فرد را به طور نسبتاً کامل بدست آورد، زیرا خصوصیات هر لحظه از هستی با لحظه دیگر تفاوت داشته و تنها ماه تولد نشانگر خصوصیات و طالع فرد نبوده بلکه سال،‌ ماه،‌ روز، ساعت، دقیقه،‌ ثانیه و حتی صدم ثانیه نیز درشکل گیری طالع و خصوصیات فرد موثر بوده و پدران و مادران گرامی با فراگیری این علم تا حد زیادی قادر به تشخیص آینده و طالع فرزندان خود خواهند بود».

حساب ابجد و روش‌های مختلف محاسبه کلمات بر طبق آن.

 اکنون برای پی بردن به این روش شمارش به بررسی آن می پردازیم.در این روش به هر بند واژه(حرف) الفبای تازی یک شماره دا ده می شود. تازیان برای فرا گیری الفبای در هم ریخته خود، روش از بر خوانی آن را به گونه ی زیر فرا می گیرند و ابجد، نامهای چهاربند واژه نخستین از بیست و هشت بند واژه زبان تازی می باشد. أبْجَد ، هَوَّزْ ، حُطِّی‌ ، کَلِمَن‌ ، سَعْفِصْ ، فَرِشَت‌ ، ثَخَّذْ ، ضَظِغْ:این روش ویژه بند واژه های تازی است و چهار بند واژه زبان فارسی را در بر نمی گیرد. بنا بر این واژه های فارسی که در آنها یکی از این چهار بند وا ژه(پ، چ ، ژ، گ) باشد  را نمی توان با شمارش ابجد (کشف الرمز) کرد، گو اینکه بسیاری از آیت الله ها (نشانه های الله برروی زمین) می گویند که این روش را تنها در باره واژه های  زبان تازی یا بگفته آنان زبان قران می توان اجرا نمود . به این روش شمارش علم( جفر) می گویند وبه چند گونه شمارش بخش می شوند. ابجد کبیر به اعداد از ۱ تا ۱۰۰۰  گفته می شود

ابجد
۱۲۳۴
هوز
۵۶۷
حطی
۸۹۱۰
کلمن
۲۰۳۰۴۰۵۰
سعفص
۶۰۷۰۸۰۹۰
قرشت
۱۰۰۲۰۰۳۰۰۴۰۰
سخذ
۸۰۰۹۰۰۱۰۰۰

ابجد صغیر به طرح ۹ ، ۹  گفته می شود

ابجدهوزحط
۱۲۳۴۵۶۷۸۰
یکلمنسعفص
۱۲۳۴۵۶۷۸۰
قرشتثخذضظغ
۱۲۳۴۵۶۷۸۰۱

در این روش بند واژه های( ط ،ص ،ظ) شماره ای ندارند و شماره آنان برابر (هیچ ) میباشد.برای روشن شدن ، بند واژه (ی) برابر (۱) میباشد،چون (۱×۹) و سپس  از ۱۰ کم می شود و شماره ۱ می ماند وبند واژه (ن) برابر (۵) میباشد ، چون ( (۵×۹از ۵۰ کم می شود و (۵) می ماند .اما بند واژه های ( ط ،ص ،ظ) هر یک باید ۹ برابر شوند و از (۰۰) کم شوند که باز هم  (۰) می ماند.

عدد وسیط به ابجد با طرح ۱۲ ، ۱۲ گفته می شود

ابجدهوزحطیکل
۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
منسعفصقرشتثخ
۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
ذضظغ
۱۲۳۴

در این روشها ، همزه و ا لف، هر یک را با شماره (۱) برابر می دا نند؛ وبند واژه هایی که دو بار گفته (تشدید) می شود یک بار شمارش می شوند. برای نمونه ،واژه( علیّ ) را ۱۱۰ بشمار می آ ورند وتشدید( یاء) را بشمار نمی آ ورند. .

چون‌ ع‌ ۷۰ و ل‌ ۳۰ و ی‌ ۱۰ است‌ وافزون این ها ۱۱۰ می شود. وواژه( قدّوس)‌ را ۱۷۰ می شمارند؛ چون‌ ق‌ ۱۰۰ و د ۴ و و ۶ و س‌ ۶۰ است‌ و دا ل‌ که دو بار گفته می شود اما یکبار بشمار می آید.

واژه (‌ فعّال‌) را ۱۸۱ می شمارند؛ چون‌ ف‌ ۸۰ و ع‌ ۷۰ و ا ۱ و ل‌ ۳۰ است‌ ، اما واژه( جلاله)‌: الله‌ را با آنکه‌ لام‌، تشدید دارد یک بند واژه‌ حساب‌ می‌کنند و الف‌ الله‌ را بشمارمی آورند؛

بنابراین‌ الله‌ ۳۶ می‌شود چون‌ ا‌ ۱ و ل‌ ۳۰ و ه ۵ا ست‌ و به‌  همین ‌روی ،لله‌ را با تشدید نمی‌نویسند؛اما در نوشتار ها( ل)   را دو بار می‌نویسند و الف‌ را نیزنمی‌نویسند ؛ و در نوشتارها می نویسند :

الله‌در حالی‌ که‌ بنا بر روشهای نوشتاری یاید نوشته شود:( الاّ ه)‌ ؛اما روش نوشتن تازی بر پایه شمارش ابجد است بنا براین( الاَ ه‌) را به‌ گونه‌( الله‌)باید نوشته‌ و تشدید هم‌ بر روی‌ آن‌ نباید گذارد، و بر همین‌پایه‌ چون‌ بند  وا ژه دو  بار گفته شده در نوشتار‌ دارای تشدیداما در نوشتن یک‌ بند واژه‌ نوشته‌ می‌شود، ویک‌ بند وا ژه بشمار می آید‌، و بر پایه ‌ آنچه‌ گفته‌ شد الف‌( إلاّ هُ) را نیز بشمار نمی آورند، و افزو ن آنها‌ را ۳۷ می‌دانند؛ چون‌درنوشتار (الَه ) ‌ بدون‌ الف‌ نوشته‌ می‌شود ؛ و الف( رحمن‌) را نیز بشمار نمی آورند ، وافزون آنها ۲۹۸ می‌دانندچون‌ درنوشتن رحمن‌  بدون‌ الف‌ نوشته‌ می شود.

ا ما روشهای شمارش به دوگونه است:

(حساب مُجمَل) و ( حساب‌ مُفصّل‌). (مُجمَل‌) آنست‌ که ‌شماره بند وا ژه های یک وا ژه  را چنان‌ که‌ نوشته‌ می‌شود باید بشمار آورد،برای نمونه،( قدّوس)‌ چهار بند واژه‌ دارد: ق‌ ۱۰۰ و د ۴ ، و و ۶ ، و س‌ ۶۰ و( فعّال)‌ چهار بند واژه‌ دارد . ف‌ ۸۰ و ع‌ ۷۰ و ا ۱ ، و ل‌ ۳۰ و یا( أحدُ یا صَمَد) ده‌ بند وا ژه‌ دارد:

ی ۱۰ و ا ۱ و ا ۱ ، و ح‌ ۸ و د ۴ ، ث‌ ۱۱۰ ، ص‌ ۹۰ ، و م‌ ۴۰ ، د ۴ ، بنابراین‌( قدّوس)‌ ۱۷۰ و( فعّال)‌ ۱۸۱ و( یا احد یا صَمَد) ۱۶۹ خواهد بود .و مُفصّل‌ آنست‌ که‌ بند واژه های هر واژه را همانگونه که گفته می شود باید شمارش کرد . بنابراین‌ هر بند واژه ای‌ چون‌ در گفتار‌ به‌ چند بند واژه صدا می دهد، باید تمام‌ بند وا ژه ها گفته شود و به شمار آید برای نمونه ( قدّوس‌) چهار بند واژه‌ دارد؛( ق‌، د، و، س‌ )؛ «ق‌» این‌ طورگفته می‌شود:( قاف)‌ و در این روش باید آنرا سه‌ بند واژه به شمارآورد:

ق‌ ۱۰۰،ا ۱‌ ،ف ۸۰ و «د» اینگونه‌ گفته می‌شود: دا ل‌ و باید آنرا نیز سه‌ بند واژه‌ به‌ شمار‌ آورد: د ۴ ، ل‌ ۳۰ ، و « و» این‌ طور تلفظ‌ می‌شود: ( واو) وآنرا نیز باید سه‌ بند واژه بشمار آورد ، و ۶ ،ا۱ و ۶ ،  و « س‌» اینگونه گفته ‌ می‌شود: (سین‌) و باید آنرا نیز سه‌ بند وا ژه شمارش ‌ کرد: س‌ ۶۰ ،ی ۱۰ ، ن‌ ۵۰ بنابرا ین ‌واژه( قدّوس)‌ به‌(حساب‌ مُفصّل‌) ۳۴۹ خواهد بود ؛

در حالی‌ که‌ به‌( حساب‌ مُجمَل‌)۱۷۰ می شود .نمونه دیگر( یا أحدُ یا صَمَد) یکایک‌ واژه ها اینگونه گفته  می‌شود: یا الف‌ الف‌ حا دا ل‌ یا ا لف‌ صاد میم‌ دا ل‌ . بنابرا ین‌ به‌ حساب‌ مُفصّل‌ باید هر کی‌ از ا ین‌ حروف‌ را مُفصّلاً به‌ حساب‌ آورد بدین‌ ترتیب‌:

ی‌ ۱۰ ، ا۱ ، ا ۱ ، ل‌ ۳۰ ، ف‌ ۸۰ ، ل‌ ۳۰ ف‌ ۸۰ ح‌۱۸ ، د ۴ ل‌ ۳۰ ی‌ ۱۰ ا ۱ ا ۱ ل‌ ۳۰ ف‌ ۸۰ ص‌ ۹۰ ا ۱ د ۴ م‌ ۴۰ ی‌ ۱۰ م‌ ۴۰ د ۴ ا ۱ ل‌ ۳۰ و بنا براین‌ افزون اینها (۶۱۹) خواهد بود در حالی‌ که‌ همین‌ واژه به حساب‌ مُجمَل‌ ( ۱۶۹) می‌باشد .

برای نمونه در زیر برا بری چند واژه مقدس اسلامی، بویژه در نزد شیعیان را با شمارش ابجد می بینیم، و به سردرگمی مومنین با د ید ن  این شماره ها پی خواهیم برد؛ و اینگونه بازی با شماره ها باز بودن دست دغل کاران را در فریب مردم ساده لوح نشان می دهند. ‌

روش شمارشا ل معلییا علیمحمد
ابجد کبیر با حساب مُجمَل۷۱۱۱۰۱۲۱۹۲
ابجد کبیر با حساب مُفصّل۲۷۲۱۹۷۳۳۶۲۱۹
ابجد صغیر با حساب مُجمَل۸۱۱۱۳۲۰
ابجد صغیر با حساب مُفصّل۲۹۲۴۳۹۳۵
با عدد وسیط با حساب مُجمَل۱۴۲۶۳۷۴
با عدد وسیط با حساب مُفصّل۴۴۵۲۷۲۵۱

 اعتقاد به تقدّس وا ژه ها و رمز و راز آنها در تاریخ اسلام، پیشینه ای دراز دارد، بگونه ای که درآغاز پیدایش اسلام بسیاری از مسلما نان ، واژه های کوتاه (حروف مقطّعه) و آیه های آغازین برخی از سوره های قرآن مانند: “الف. لام . میم ذالک الکتاب…” را رمزی میان الله و پیامبرش می دانستند که مردم عادی از درک و فهم آن ناتوان بودندباور به اصالت حروف و تقدس کلمه در سایر دین ها نیز یافت می شود. در عرفان یهود  ارزش و تقدس حروف و اعداد را تا آنجا بالا می برد که (kabbala)اعتقاد به قبالا، قباله  آنها را از ” نصوص مقدس ” به شمار می آورند. در مسیحیت نیز تقدس کلمه ، اهمیت بسیار دارد به گونه ای که در انجیل ازآن سخن به میان آمده: “

در آغاز کلمه بود، و کلمه نزد خدا بود، و کلمه خدا بود ” انجیل یوحنا ، باب اول، آیه ۱  اینگونه باور ها به رمز و راز حروف و کلمه  در سر زمینهای اسلامی سر آغازی در پیدایش گروه هایی  از جمله: فرقه مغیِریّه، بیانیه ، کَسَفیه ، حروفیه و جز اینها … و بعد ها حساب جُمَل، حروف ابجد و علم جفر ، پایه اینگونه عقاید و باور ها گردید

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. الیاسی گفت:

    خداوکیلی اگر یه سوال کنم جوابم رو میدی یا میفرستی دنبال نخود سیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *