آیا اژدها واقعیت دارد؟

اژدهاها در فیلم و سریال‌های فانتزی مختلفی در سراسر دنیا به کار گرفته شده‌اند و می‌توان آن‌ها را معروف‌‌ترین مخلوقات افسانه‌ای دنیا دانست و حتی قرن‌ها مردم آن‌ها را واقعی فرض می‌کرده‌اند.

قصه‌های اژدها در چین و هند تا اروپا و آمریکا وجود دارد و این موجود تاریخچه‌ای غنی در کتاب‌های و فیلم‌ها دارد.

اینکه برای اولین بار داستان اژدهاها چه زمانی و کجا بوجود آمده است، کاملاً مشخص نیست، ولی همین قدر می‌دانیم که در یونان باستان و عهد سومریان از مارهای بزرگ پرنده نام برده شده است.

به گفته‌ی محققین، در دوران باستان اژدهاها به شکل مارهای غول‌پیکر به تصویر کشیده شده‌اند و می‌توانسته‌اند با نفس سمی خود دشمنان را از بین ببرند. به‌طور کل در طول تاریخ اژدهاها نیز مانند همه‌ی موجودات افسانه‌ای، در برخی موارد مفید و محافظ به تصویر کشیده شده‌اند و در دیگر موارد موجودات مضر و خطرناک بوده‌اند.

زمانی که مسیحیت در دنیا بروز کرد، اژدها به‌عنوان نماینده‌ی شیطان شناخته شد. در قرون وسطی هر کسی که از اژدها چیزی می‌شنید آن‌را از روی انجیل می‌شناخت و اکثر مسیحیان بر اساس نوشته‌های دینی تصور می‌کردند که اژدها واقعاً وجود دارد. حیوانی که در یکی از انجیل‌ها به تصویر کشیده شده است، شباهت زیادی به اژدها دارد.

اعتقاد به اژدها نه تنها بر اساس افسانه‌ها، بلکه بر اساس شنیدن شواهدی است که مردم حداقل تصور دیدن آن‌ها را داشته و تعریف کرده‌اند. قرن‌های متمادی انسان‌ها نمی‌دانستند استخوان بزرگ کشف شده در سراسر دنیا متعلق به چه موجودی است و به همین دلیل اژدهاها بهترین گزینه برای نسبت دادن استخوان‌ها به آن‌ها بوده‌اند، زیرا مردم دایناسورها را نمی‌شناخته‌اند.

اکثر مردم خصوصیات اصلی اژدهاها را می‌شناسند، ولی تصور آن‌ها از اژدها تا حدود زیادی با یکدیگر متفاوت است. برخی از اژدهاها بال دارند، ولی برخی دیگر بال ندارند. برخی از اژدهاها حرف می‌زنند و نفسشان آتشین است، ولی برخی دیگر از آن‌ها این توانایی‌ها را ندارند. برخی از اژدهاها کوچک هستند، ولی برخی دیگر از آن‌ها بسیار بزرگ هستند. برخی از اژدهاها زیر اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، ولی برخی دیگر از اژدهاها فقط در غارها و دل کوه‌ها یافت می‌شوند.

در برخی فرهنگ‌ها مانند هند، سر اژدها مانند فیل است، ولی در خاورمیانه سر اژدها مانند شیر یا حتی پرندگان است. در برخی از فرهنگ‌ها اژدهاها چند سر مشابه مار دارند. رنگ بدن آن‌ها نیز از سبز گرفته تا قرمز و سیاه و حتی زرد و آبی و سفید تغییر می‌کند.

ریشه‌ی واژه‌ی اژدها به واژه‌ی دراکونتا در زبان یونانی برمی‌گردد که معنی نگهبان دارد و به این ترتیب اژدها وظیفه‌ی نگهبانی از خزانه‌ها را داشته است که از این خزانه‌ها می‌توان به کوه‌های طلایی نام برد.

اژدهاها خیلی بزرگ‌تر و خارق‌العاده‌تر از آن هستند که بتوان آن‌ها را واقعی دانست. در عصر ماهواره‌ها و گوشی‌های هوشمند امکان ندارد موجودی به بزرگی اژدها وجود داشته باشد و ناشناخته باقی مانده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *