آیا سفر در زمان ممکن است؟

سفر در زمان

مجموعه داستان های علمی تخیلی، Doctor Who که پنجاهمین سالگرد خود را در ۲۳ نوامبر جشن می گیرد ، ماجراهای شخصیت های ناشناس خود را در طی زمان و مکان متمرکز می کند. اما آیا او واقعاً می تواند بین دوره های مختلف تاریخ به خواست خود بگذرد؟

سفر به جلو در زمان به طور غیر منتظره ای آسان است. نظریه نسبیت ویژه انیشتین ، که در سال ۱۹۰۵ توسعه یافته است ، نشان می دهد که زمان برای افرادی که نسبت به یکدیگر در حال حرکت هستند ، با سرعتهای مختلف می گذرد – هرچند که این اثر تنها هنگامی است که به سرعت نور نزدیک شوید.

اگر کسی بخواهد در یک فضاپیما با سرعتی نزدیک نور سفر کند از زمین خارج شود ، به دور  زمین بگرددو برگردد ، ممکن است تنها چند سال را صرف کند اما سالهای زیادی  روی زمین میگذرند. این امر به عنوان “پارادوکس دوقلوها” شناخته می شود ، زیرا مسافری که چنین سفری را انجام می دهد وقتی باز میگردد از دو قلویش جوانتر است.

تنها یک مشکل برای کسی که مایل است نگاهی اجمالی به آینده داشته باشد وجود دارد.آن هم بازگشت است.این به معنای مسافرت سریعتر از نور است – و این امکان پذیر نیست.

اما ممکن است نتیجه ای در نسبیت عام یافت شود ، نظریه گرانش انیشتین که فضا و زمان رامتحد می کند . این امکان وجود کرم چاله ها را فراهم می کند – نوعی تونل از طریق زمان مکان که قسمت های بسیار دور دنیا را بهم متصل می کند.

اگر “دهان” کرم چاله نسبت به یکدیگر در حال حرکت باشد ، پس از طی کردن یک پل بین نقاط مختلف فضا ، مسافر را به یک نقطه متفاوت از زمان شروع کار می برد.

با این وجود بازگرداندن این مسئله در مقطع زمانی غیر ممکن است از مکانی که کرم چاله ایجاد شده است ، گزینه های سفر را تا حدودی محدود می کند – و احتمالاً توضیح اینکه چرا ما از آینده با هیچ بازدید کننده ای روبرو نشده ایم. اگر هر گونه کرم چاله در بیگ بنگ شکل گرفته باشد ، ممکن است سفر به تعداد محدودی از نقاط در گذشته و جهان دور ، امکان پذیر باشد .

با این همه ، کار نظری Kip Thorne از Caltech با استفاده از یکپارچه سازی جزئی از نسبیت عام با فیزیک کوانتومی ، نشان می دهد که هر کرم چاله ای که به مسافرت زمان اجازه می دهد ، به محض شکل گیری از بین می رود.

با این حال ، Thorne مسئله واضحی را که ممکن است در اثر سفر زمانی (در محدوده نسبیت عام) بوجود بیاید ، حل کرد. “پارادوکس پدربزرگ” شامل بازگشت به موقع و به طور تصادفی کشته شدن پدربزرگ قبل از تصور پدر است – جلوگیری از تولد شخص ، جلوگیری از به موقع برگشتن و کشتن پدربزرگ غیرممکن است. تورن دریافت که برای توده های نقطه ای که در حال عبور از کرم چاله هستند ، هیچ شرایط اولیه این نوع پارادوکس را ایجاد نمی کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *